• smille01

    kol eller ansträngningsastma

    Hej
     har gjort tester hos husläkaren och dom säger att jag har kol,tycker att jag mest har svårt att andas när jag anstränger mej eller bär nåt tungt har nog haft det i ett par år utan att det har förändrats var på sjukhuset för snarkkontroll för att få en sån appart att ha på natten, då fick jag, det är alltså på lungkliniken ,där fick jag blåsa i ett sånt rör och då blåste jag 350 stod de på den,jag frågade då hur vanligt folk brukar blåsa och det var normalt sa hon jag är 61 år.Vad tror du om det är det kanske ansträngningsastma,för då får jag väldigt svårt att andas,kan knappt göra nåt så börjar det bli svårt,har medicin mot kol men är det en annan mot astma,kan tillägga att jag har ett sånt rör hemma och har blåst samma värde hela tiden

    Tacksam för svar     

  • Svar på tråden kol eller ansträngningsastma
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker du ska be att få göra ett lungfunktionstest, så kallat spirometri. På det testet kan man utläsa om du har kol eller astma. Ta kontakt med din läkare för sådan undersökning.
    Tror inte att du har ansträngningsastma eftersom det oftast är i tonåren man har symtom på detta. Ansträngningsastma brukar dessutom visa sig vara underbehandlad astma i många fall.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden kol eller ansträngningsastma