• Lillastjärna

    Föräldrarledighet?

    Hej! Jag och min flickvän funderar lite på hur det fungerar med föräldraredighet för den icke biologiska mamman? Kan man ens ta ut föräldraredighet innan adoptionen är genomförd? Eller hur kan man lösa detta?

  • Svar på tråden Föräldrarledighet?
  • JQs

    Vill först säga att jag inte är helt säker på något av detta, det bästa är nog att ringa eller maila FK men jag tror... Att den andra personen kan ta ut de tio dagarna i samband med födseln (de så kallade pappadagarna) jag tror nämligen att "vem som helst" kan ta ut dem. Tror inte den andra föräldern kan ta ut föräldradagar för ens adoptionen har gått igenom, möjligen vab om vårdnadshavaren är sjuk så den skulle vara oförmögen att ta hade om barnet. Men jag tycker att du ska maila FK och fråga ofta brukar man få klarhet i det man undrar då...


  • LinneaochEmma

    Den som fött barnet kan överlåta dagar av sina till den andra mamman så hon också kan vara ledig innan adoptionen gått igenom. Så det ska inte vara några problem för båda mammorna att vara lediga :)

  • sahara sahara

    Är ni gifta kan den födande mamman överlåta dagar till den andra, men inte annars.

    De tio dagarna vid barnets födelse kan den födande mamman ge till vem hon vill om det inte finns en pappa i bilden. (Är ni gifta skulle jag tro att det kan orsaka problem om hon vill ge dem till någon annan, dock.)


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara
    Tänk också på att den ickefödande mamman inte kan adoptera barnet om ni inte är gifta.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • savigs

    Min fru och jag ingick partnerskap för 5 år sedan, innan man kunde gifta sig. Räknas det också eller måste vi skicka in papper och ändra vårt partnerskap till giftermål om hon ska kunna ta ut föräldradagar innan hon hunnit adoptera vårt barn? Någon som vet?

  • sahara sahara
    savigs skrev 2011-12-28 10:09:45 följande:
    Min fru och jag ingick partnerskap för 5 år sedan, innan man kunde gifta sig. Räknas det också eller måste vi skicka in papper och ändra vårt partnerskap till giftermål om hon ska kunna ta ut föräldradagar innan hon hunnit adoptera vårt barn? Någon som vet?
    Det räknas. Ni behöver inte ändra det.

    I FK:s text står det bara "gift", men jag vet folk som har fått överlåta dagar.
    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Föräldrarledighet?