• NyMamma

    När upptäcker man allergi?

    Hej, Jag har två snittbarn och har läst på nätet att de har lättare att drabbas av astma och allergi. Vad är din erfarehet av det? Varken jag eller min man eller någon i vår släkt lider av astma eller allergi. Sen så undrar jag när man upptäcker allergier och om man har 'klarat sig'. Min älsta är 4 år och än så länge har inget kommit. Är väldigt orolig!!

  • Svar på tråden När upptäcker man allergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag har inte hört talas om att barn som föds med kejsarsnitt skulle ha en ökad benägenhet att utveckla allergi. Ca 10 av alla barn som föds riskerar att utveckla allergi utan att det finns någon ärftlig påverkan. Har föräldrarna allergi så ökar risken ytterligare till mellan cirka 25-50 % beroende på vilken typ av allergi föräldrarna har.

    När allergi uppstår börjar den ofta med matallergi, spädbarn har ofta känslighet för mjölkprotein samt ägg. Symtomen kommer ibland från magen men spädbarnet kan även ha känslig hud och böjveckseksem. Därefter kan förkylningsastma uppkomma i 1-3 årsåldern. Luftvägsallergier uppkommer tidigast i 3 årsåldern även om undantag finns.

    Att dina barn inte har visat tendenser till allergi eller astma när de kommit upp i 4 årsåldern gör att man troligtvis kan säga att de inte kommer att utveckla allergi längre fram heller. Men undantag finns alltid, exempelvis kan mjölkallergi uppträda senare och likaså kan pollen och pälsdjursallergi uppstå i skolåldern. Det beror på att immunförsvaret är komplicerat och man kan definitivt inte säga med säkerhet att allergiutveckling inte kommer att ske, det är många andra faktorer som inverkar. Ett gott råd är att inte utsätta barn för tobaksrök eftersom man veta att rök, förutom att vara skadligt, även kan främja allergiutveckling hos barn.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden När upptäcker man allergi?