• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • jlhm
    JM76 skrev 2011-12-29 22:47:10 följande:
    Varför ska hon göra det när hon inte ska byta körfält överhuvudtaget utan ligga kvar i vänster även efter att hon har kört ut ur rondellen? Blå bli ligger hela tiden i vänster körfält och byter inte allt. Däremot svänger hon inte vänster i rondellen. Det är olika saker.
    Den blå bilen KORSAR ett körfält, det körfält där den svarta bilen befinner sig i. Vilket körfält som man hamnar i efter man har lämnat rondellen är ointressant i detta fall.
  • Längtar2012

    Har inte följt resonemangen här tidigare, men blå bil skulle väl lagt sig i rätt fil (höger) innan rondellen, om den skulle rakt fram? Om man ska vänster i rondellen, ska man ligga i den vänstra filen, tills man kört förbi infarten till rakt fram, då byter man till högra. När man kör ut från rondellen väljer man höger eller vänster fil beroende på hur man ska svänga efter rondellen. Eller?

  • Alyssa
    Alyssa skrev 2011-12-29 22:44:53 följande:
    Skulle jag försöka påtvinga min rätt till att få köra ut framför bilen jag har bredvid mig/snett bakom mig i höger körfält så kan vi få se på olyckor. För den bilisten skulle nog inte bara acceptera det, eller sänka farten för att hjälpa mig med det, då jag betvivlar att många vet om att den som ligger i höger körfält ska släppa ut alla som vill ut från vänster körfält i en cirkulationsplats. 
    Du har ingen rätt att köra ut... Det är därför trafikläraren säger att du i värsta fall får åka ett varv till för att du ska förstå att bara för att de ska släppa ut dig så har du ingen RÄTT att tränga dig ut och skapa en olycka.
    Hur ofta kör du i rondeller egentligen? Varför tar du för givet att ingen släpper ut dig ur filen? Jag tycker att du ska ta bilen och åka ut och in i rondellen vid hemsta och se vad som händer. Där funkar det bra tycker jag, jag blir alltifd utsläppt, folk saktar alltid (för det mesta) in och visar hänsyn...

    Och ännu bättre funkar det i storstäder! De kör alldeles för fort men när någon vill göra ett fältbyte så släpper man alltid in bilen har jag märkt när jag kör i sthlm tex. Skitbra tycker jag! Det är enbart enstaka personer som inte gör så och de personerna ska enligt mig inte ha körkort. 
  • von Brev
    Sixxty skrev 2011-12-29 22:47:39 följande:
    Då hade blå gjort fel eftersom båda låg i rondellen. Nu låg blå i rondellen först och svart har väjningsplikt.
    Jag ser att blå bil redan är i i rondellen när blå bil kör ut framför denne.
  • JM76
    von Brev skrev 2011-12-29 22:49:54 följande:
    Hon ligger inte ALLS kvar i vänster, hon korsar de andraaaaaa körbaaaaaaaaaaaaanaaaaaan. Hör du bättre nu?
    Hade hon legat kvar i vänster hade hon kört runt, runt, runt.
    Hon kör rakt fram i vänster fil.
  • Lindason

    EnFisPåTvären: haha nej men hon är ju äldre verkar det som och som vi alla vet så är gamlingar livsfarliga i trafiken och knappt har någon koll på vad de gör, speciellt kärringarna.

  • Fennyxx

    Kanseke dettta gör det lite klarare?? Från NTF konsument: Hur kör man i rondell? Jag önskar fullständig information om hur man kör i en rondell. Svar: Placering Skillnaden mellan en vanlig vägkorsning och cirkulationplats är att vägen runt rondellen är enkelriktad med till- och avfarter enbart från höger och varje sväng ut från cirkulationsplatsen betraktas som en högersväng. Har cirkulationsplatsen flera körfält så kan man för körning rakt fram använda höger eller vänster körfält. Om man ska svänga till vänster är det lämpligast att välja vänster körfält och byta till höger körfält strax innan man ska köra ut från cirkulationsplatsen. __Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på fordon i höger körfält, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!__

  • setz

    Personligen skulle jag aldrig lägga mig i innerfil om jag skulle rakt fram i en rondell. Varför? Den här tråden är svar nog, många svenskar har ingen aning om hur de ska bete sig i en rondell. Man är ofta säkrare om man håller sig i ytterfilen vid färd rakt fram.

    I detta fall är det inte solklart vem som gjort fel, ifall blå bil blinkar höger innan svart bil åkt in i rondellen så är det svart bils fel . Men det kan också vara blå bils fel om den blinkar höger efter att svart bil åkt in i ytterfilen. Det kan vara en vanligt förekommande situation i större rondeller när de i innerfilen har högre fart och kommer ifatt de som nyss åkt in i ytterfilen.

  • von Brev
    JM76 skrev 2011-12-29 22:50:36 följande:
    Hon kör rakt fram i vänster fil.
    Finns inget rakt fram i rondeller.
    och nej, hon åker i vänster, sen kör hon över den yttre körbanan och fortsätter sedan i vänster körbana ut (hade hon alltså gjort om hon inte blivit påkörd).

    Ser du inte bilden eller?

    Ser du inte att hon korsar den andra vägbanan?

    Vad tusan ser du för konstig rondell, där vänster körfält enkom leder ut i en avfart?
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?