• LyckligaJag83

    Skriker och bits

    Har lite funderingar angående min son på 11 månader som jag gärna vill ha lite hjälp med.

    De sista två veckorna har han krånglat väldigt med sömnen. Innan var det inga problem att lägga honom varken på dagen eller kvällen. Jag bara lade ner honom i sängen och så somnade han inom ett par minuter, kunde vakna någon gång på natten men bara han fick nappen så somnade han snabbt om. Nu börjar han gallskrika så fort vi närmar oss sovrummet och han skriker sig nästan hes när jag lägger ner honom i sängen. På dagen kan han skrika en-två minuter sen somnar han men på kvällen så kan han hålla på längre. Jag tycker inte om att han ska behöva skrika sig till sömns så oftast tar jag upp honom så han får somna brevid mig i våran säng, då brukar han somna om ganska snabbt.
    När han väl har somnat och jag har flyttat över honom till hans säng så kan han sova i 30-90 minuter sen vaknar han och gallskiker igen, det fungerar inte att bara ge honom nappen längre. Det fungerar inte heller att ta upp honom i famnen en stund för att sen lägga ner honom igen (det fungerade förut) utan jag måste ligga brevid honom i vår säng. Detta kan vissa nätter upprepa sig väldigt många gånger.
    Jag har även provat att sitta brevid hans säng när han ska somna med det fungerar inte heller. Och det är bara jag som duger, tar hans pappa honom så fortsätter han bara att skrika.
    Tyvärr så väcker han ju även vår två åring när han håller på så här.
    Jag antar att han är inne i en utvecklingsfas (han håller på att lära sig gå) men det är sååå utmattande, vad ska vi göra?
    På dagen sover han inte mer än 1,5 timma. 

    Han har även börjat bitas och jag vet inte hur jag ska få honom att sluta. Jag säger till honom så fort han bits men antingen så skrattar han åt mig eller så börjar han gråta. Hur ska jag tackla detta problem? Vår dotter gjorde aldrig så här så det är ett nytt problem för oss. Han ska snart börja dagis och då vill jag verkligen inte att han ska bitas.       


    Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
Svar på tråden Skriker och bits