• Anonym (redan oroad)

    Frågor om amningsproblem/ersättning

    Hej!

    Jag har BF med mitt andra barn den 20 januari. Med mitt första barn krånglade amningen. Han var mycket ledsen och när bvc-sköterskan kom på hembesök efter 9 dagar hade bebisen inte nått sin födelsevikt ännu. Han vägde 3510 g när han föddes  tappade ca 9% i vikt. Efter 9 dagar hade han ca 120 g till födelsevikten. Min bvc-sköterska blev "hysterisk" och beordrade min man att genast åka och köpa ersättning. Vi gav pojken det och naturligtvis åt han och ökade i vikt, men ändå inte mer än till 3580 g på 6 dagar. Jag blev naturligtvis mycket stressad och ledsen över situationen. Min mjölk rann väl (?) inte till och sedan fick jag en bröstinflammation. Min mamma berättade att hon också haft dåligt med mjölk till mig och mina syskon. Då gav jag upp amningen. Min man är nu helt säker på att jag inte kommer kunna amma, dels pga gener. Jag vill gärna kunna amma men vet inte riktigt hur jag ska kunna lägga upp en plan. Jag kommer ha samma bvc-sköterska till båda barnen då jag får dem tätt, och jag vet ju hur hon resonerar.

    Mina frågor:
    Hur snart MÅSTE barnen nå sin födelsevikt?
    Hur snart SKA man ge ersättning?
    Är det vanligt med dåliga genetiska förutsättningar att producera bröstmjölk?
    Agerade och reagerade vi adekvat i situationen?

     

  • Svar på tråden Frågor om amningsproblem/ersättning
  • BVCsköterska Carmen

    Hej!

    Oj , Oj!

    Jag har varit med om att det tagit 3 veckor innan barnet nått sin födelsevikt, efter 9 dagar behöver man absolut inte ge tillägg.
    Om barnet kissar, har  normaltunga blöjor, så får han/hon vätska i sig.

    När du kommer hem från BB, så ammar du varannan till var tredje timme eller så mycket som barnet vill.
    Drick mycket och ät bra mat, vila det du kan, stressa inte och tänk inte på dåliga genetiska förutsättningar ang. produktion av bröstmjölk.

    Blir ditt barn slött eller extremt skrikigt, och inte går upp i vikt, får man överväga att ge lite extra för att lillbabysen skall orka suga.

    Skulle gärna velat coacha dig , den första tiden... men du får höra av dig via familjeliv hur det går.

    Massor med Lycka till

    Carmen

Svar på tråden Frågor om amningsproblem/ersättning