• Cinnamon

    en eller två pottor

    Funderar på att köpa potta till min tjejer, vet inte om jag är sent ute? de blir 2 år snart.

    Men sen kom jag på , räcker det med en potta eller behöver man två?   

    Om någon har bra tips på pottträning är de välkommet, kan ingenting alls :/  

  • Svar på tråden en eller två pottor
  • eliten

    Vi började runt två med att fråga om han ville ha kalsonger istället hemma och sa att han skulle säga till när han blev nödig eller sätta sej på pottan. När det var dags var det bara att springa i början.
    Blev det olyckor så gjorde vi ingen grej av det utan satte han på pottan efter så fick han testa om det kom mer innan vi tvätta och bytte kläder.
    Går det inte alls så är det värt att vänta lite tills de är redo tycker jag...

  • LizG

    Mina är 17 mån men pottorna (2st) står framme o används lite då o då. Just nu är det mest roligt att sitta men så småningom hoppas jag de börjar användas två är givet tycker jag för de vill oftast sitta o testa båda två samtidigt.
    Stora grabben började med potta när han var 2-2 1/2 tror jag, tog det i hans takt o berömde med stickers när det hände nåt i pottan. Belöning i form av stickers o nya underkläder (ta med barnet/barnen till butik o låt dem välja underkläder som "de stora barnen") fungerar bra.

  • strojes

    Här har vi haft två pottor på varje toa (vi har två toaletter) så att det ska vara nära till för alla barn och ingen behöva vänta.
    Vi tog fram pottan när stora tjejen var runt 1 år och sedan dess har den stått framme. Om det inte funkar att fråga ifall de behöver säg till när du själv ska kissa att nu går vi och kissar. Annars brukar det vara ganska bra att fråga strax efter en måltid. Men man ska samtidigt inte vara för tjatig utan mer bara visa pottan och säga att de gärna får kissa där istället för i blöjan. Om ni inte redan använder byxblöjor så börja med sådana istället så är det lättare för barnen när de vill prova att kissa på pottan och blöjan är torr så kan de bara dra upp den igen.

Svar på tråden en eller två pottor