• tuborg

    Gravid trots PCO

    Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

    Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

  • Svar på tråden Gravid trots PCO
  • pco

    Hej hej 

    Här är en till pcoare, vi har också försökt utan hjälp och inte lyckats, vi började med prego som vi tog i tre omgångar..enkel,dubbel och trippel, utan något resultat. Vi är just nu inne i ivf-karusellen och har gjort 2 et och 1 fet utan att lyckas än, ska göra vårat andra fet nu i början av feb. Mitt råd till er är faktiskt att söka hjälp så fort som möjligt. För precis som din läkare sa så är det svårt för oss pcoare att lyckas på egenhand, även fast jag vet några som faktiskt har lyckats utan.

    Jag tycker att ni ska känna efter själva vad ni känner och önskar i detta, för om ni ber om hjälp så finns det stöd och sånt som man kan få för detta kan många uppleva som jobbigt. Jag hoppas naturligtvis att om eran önskan är utan hjälp så hoppas jag att ni är de som lyckas :) Håller tummar och för er, lycka till! 

  • behindgreeneyes

    Här är en till som försökt på egen hand. Jag och min sambo har försökt i lite drygt två år och bestämde oss för att söka hjälp på riktigt i början på sommaren då vi helt ärligt inte orkar längre efter alla ggr man känt sig knas och trott att det "blivit något den gången". Varje minus på stickan blir som en slag i magen tillslut! Vi vill ju ha ett barn för tusan! Vi fick komma in och lämna prover, allt såg bra ut och i början av december fick jag pergo utskrivet. Dock lyckades jag få positivt utslag på äl-test för 1,5 v sen (har inte börjat med tab. än då jag ville vänta och se om jag fick ngn mens), och då jag i princip aldrig har mens blev jag rent utsagt chockad och kollade flera ggr i två dagar och den 3e dagen var testet negativt). Så nu får vi se om mensen dyker upp, eller inte. Vore ju helt underbart om det skulle kunna ha blivit ngt utan pergo, men jag vågar inte hoppas. Känner mig dock konstig med fortfarande ömma boobisar, konstiga känningar i magen, halsbränna, yrsel osv, men som sagt, så många minus som visats genom åren gör att man inte riktigt vågar tro eller hoppas att det är ngt.

    Mitt tips är iaf att söka hjälp för det kan ta lite tid med hela den proceduren. Vi fick vänta 3 månader på att få komma på undersökning och provtagning, sen tog det ytterligare 3 månader innan jag fick tabletterna utskrivna efter att de gått igenom provsvar osv. Det lär ju säkerligen vara olika på olika ställen i landet, men skulle jag varit du hade jag iaf ringt och pratat med dom och hört hur pass långa väntetider det är :)

    Lycka till! :)

  • tuborg

    Tack för era svar!

    Efter vad jag förstått på min gynekolog så borde det i vårt fall inte ta så lång tid för mig att få tabletterna utskrivna, eftersom jag redan gjort flera olika prover och min sambo har lämnat spermieprov, och alla våra prover är analyserade och ser bra ut.

    Önskar er båda lycka till i era fortsatta försök och hoppas att era drömmar snart går i uppfyllelse =)

  • Kiiwii

    Jag har inte fått diagnosen PCO än då endast en äggstock var PCO-liknande, men fortfarande har jag lång och oregelbunden menscykel. Får ägglossning och mens ca 7:e vecka. Min läkare tror att min andra äggstock blir normal om jag går ner några kilon. Det tror inte jag. Har vägt betydligt mindre men alltid haft såhär!

     Vi har försökt på egen hand 1,5 år utan att lyckas. Och då har vi ändå prickat in ägglossningen för jag har lärt känna min kropp och får tydliga ägglossningssymtom och sedan alltid mens 12 dagar efter. Nu äter jag pergotime och väntar på min första ägglossning.

    Ser ingen anledning till att vänta om man vet att man har svårigheter om man ändå blir erbjuden hjälp. Så jag sökte hjälp så fort vi fick. Här måste man fyllt 23 och försökt ett år. Så när maken fyllde 23 anmälde vi oss, och nu väntar jag på ägglossning som ska ske nu i dagarna

    Finns absolut dem som lyckas utan hjälp, men har man ägglossning så sällan som var 7:e vecka som jag så tar det ju så lång tid mellan chanserna! Sedan ska man pricka in den osv.

    Lycka till!

  • behindgreeneyes

    Tuborg: ja men dåså, då är det ju bara att tuta och köra på egenhand och hoppas att det går fint :) Annars vet ni ju hur ni ska gå tillväga :) Stort lycka till nu!

  • TessaLove

    Jag har också PCO. Vi försökte några månader utan hjälp sedan fick jag Pergotime. På första dubbelkuren fick jag ÄL, men det tog några gånger innan jag blev gravid. Eftersom Pergotime var slut överallt så fick vi försöka utan hjälp i 2 mån. Det var i mån 2 jag blev gravid. Pergotime kan dock ha en stark efterverkan så att kroppen känner av det nån månad efter. Så jag antar att det ändå var tack vare Pergotime... Eftersom det verkat som att jag inte har egen ÄL.
    Vi har en liten 1-åring och vill nu att hon ska få syskon.
    I november försökte vi för första gången igen, med Pergotime. Jag blev gravid direkt!!! Tyvärr fick jag missfall...MA

    Nu är vi igång igen. Ett läkarbesök om en vecka och nya förhoppningar!

    Om ni känner att ni inte har bråttom...så tycker jag att ni kan försöka utan hjälp ett tag. Dock är det kanske inte säkert att du har egen ÄL utan hjälp. Då kanske ni försöker förgäves. Man kan ju ha mens ibland utan att en ÄL ägt rum.

    Lycka till i alla fall! Kram 

  • Fru00

    Hej, Jag har Pcos och blivit gravid utan hjälp. För mig tog det 6 månader vid första barnet och 7 med andra. Vi var unga (23 o 25) när vi började och jag tror att det var därför det gick bra första gången. Vid hade gett upp när jag blev gravid för andra gången och det kändes som ett litet mirakel. Vi har haft tur och tyvärr har inte all det. Jag skulle söka hjälp om ni är äldre än 25 och om ni har försökt mer än ett år. Lycka till!

  • Telly

    Min mamma har visserligen inte konstaterad pco, men har alltid haft oregelbunden mens och många andra symptom på pco så troligtvis har hon det. (Jag har också pco och samma symptom). Hon har blivit gravid tre gånger utan hjälp. Har även en kompis som blev gravid ganska snabbt utan hjälp.

  • barbamum

    Jag har en kille på 8 år och en på 2 år. Innan 8-åringen kom så hade jag två missfall och rejält svårt att bli gravid. Jag använde pergotime efter att jag konstaterades ha PCO. Detta ledde till ägglossning och mina missfall. Sedan träffade jag en privat gynekolog och han gjorde en utredning av min dåvarande man och mig som inte visade på något mer än min PCO.

    Men han informerade om att han tagit del av forskning som knöt PCO till ökad insulinproduktion. Han skrev ut insulinmedicin till mig men det förändrade inget för mig. Jag läste på lite mer kring detta och ändrade därefter helt min kost till nästan 0 i kolhydratintag. Jag tappade mycket i vikt och blev normalviktig efter ett liv som överviktig (från 110 till 68 kilo). Bytte man och blev gravid direkt och fick 2-åringen.

    Efter att jag bytt kost så har min mens äntligen varit regelbunden viket den aldrig tidigare varit. Okej, med regelbunden menar jag cykler som ligger på 31 dagar, 26 dagar, 35 dagar o.s.v inte som förut då det kunde dröja månadsvis mellan mina mens.

    Det finns massor att läsa om lågkolhydratskost och PCO och massor av historier där kvinnor berättar detsamma som jag gör. För mig funkade det att byta kost så jag har lätt för att tro på sambandet.

    Nu blev jag gravid igen men det slutade dessvärre med ett MA så snart är jag redo att hoppa på det igen :)

  • Chrismamma

    Hejsan! Här är en pcoare till.

    Jag fick utskrivet metformin som är igentligen till diabetiker, jag gick ner 10 kilo och söt suget försvann med metforminen, så efter 3 1/2 års försök är jag nu äntligen gravid =) Väntar bebis i mars.
     Min läkare sa att pco är väldigt likt diabetes och att vi har större chans att få grav diabetes och diabetes på äldredagar :/   

Svar på tråden Gravid trots PCO