Vackert skrev 2012-01-20 11:42:30 följande:
Fast du har ju uppenbarligen lärt dig mer om du får ett VG. Skit samma vad du får för betyg, men tycker du inte att den kunskapen du får när du läser ordentligt också är viktig? Jag som arbetsgivare skulle både vilja ha en ssk som är bra på allt. Jag som har haft urdåliga betyg i grundskolan exempelvis är skitstolt att jag får så bra betyg nu, jag är så förvånad... Men jag brinner så för det jag läser och tycker det är så fruktansvärt roligt.. och jag stressar inte ett dugg.. Jag lägger upp mina dagar bra och har en bra studieteknik!!
Fast bara för att du får VG på en tenta istället för G behöver inte betyda att man kan mindre.
Det finns så många olika faktorer som spelar in - det enda som det egentligen behöver innebära är att den examinationsformen som användes för att bedöma respektive avsnitt passade den personen som fick VG bättre än den som fick G, att den som fick VG klarade av att förmedla sina kunskaper på ett bättre sätt eller att frågorna var formulerade så att det passade en person framför en annan eller att de mer specifika frågorna var exakt "rätt frågor" för att en individ skulle kunna briljera, medan om det hade frågats om andra detaljer (utöver det grundläggande) så kanske det hade varit helt "rätt frågor" för den som nu "bara" fick G på tentan istället för VG så hade den kunnat briljera och få VG istället för bara G, medan du "bara" hade fått G för att du hade visserligen koll på det övergripande/grundläggande men inte alls samma djup på detaljer på den delen.
Hade examinationen haft ett annat upplägg så kanske det hade passat den andra bättre och dig sämre. Vi har alla olika starka och svagare sidor - även när det handlar om att förmedla och presentera genom att omvandla den kunskap man har till ord i en examination. Säg att du har vissa problem med dyslexsi - du läser obehindrat, men det tar tid för dig att skriva, då hinner du inte skriva lika utförligt på allt för att ditt mål är att du ska hinna med att svara på alla frågor. Är det en muntlig examination så kanske den i exemplet innan med viss dyslexi pratar på helt obehindrat, medan du tycker att det är jobbigt att prata inför en grupp med påföljd att den som inte hann med att skriva tillräckligt för VG i skriftliga examinationer med råge kan väga upp för det om det är muntligt, medan den som känner sig obekväm i muntlig framställning är mer tyst och tillbakahållen och därför kanske inte lyckas redovisa mer än motsvarande ett G vid en muntlig tenta även om den skriver VG på skriftliga. Bara som lite teoretiska exempel.
Det är inte så enkelt som att säga att man har lärt sig mera och kan mera om man har ett VG istället för ett G i betyg på examinationerna. Du kan kunna lika mkt och tillämpa kunskapen rent praktisk i ditt arbete som ssk, även om du kan "misslyckas" med att förmedla kunskapen motsvarande VG istället för "bara G" i de konstlade situationerna som en examination ändå innebär.