• Anonym (Förvirrad)

    Han vaknar tidigt och vill äta

    Hej!

    Min son är snart 15 månader och har haft en lite strulig start i livet. Han fick penicillin för sitt förstorade njurbäcken från och med att han var tre dagar (han har slutat med det nu) och när han var 2,5 månader så fick han Nexium för sina reflux (GER). Då hade vi haft en period där han bara sov 20 minuter i sträck oavsett om det var dag eller natt och det väste om hans lungor (det tog tid innan någon tog oss på allvar när vi sa att han inte mådde bra). När vi satte in Nexiumet blev livet mycket lättare och sonen sov äntligen hela natten, med undantag för någa uppvak pga. napp-tapp. Han somnade alltid om fort (vaknade knappt). Dock lyckades vi inte få honom att sova mer än 30 minuter på dagen vilket resulterade i att han under hela våren var en gnällig, onöjd och ledsen lite kille. Först efter semestern i augusti fick jag nog och försökte få honom att sova längre genom att ligga bredvid honom i våran säng och "sova" tillsammans med honom. Det lyckades och efter bara ett par dagar blev han en glad en som lärde sig en massa nya saker (som de jämnåriga kompisarna lärde sig för längesedan), skrattade och var helt fantastisk. Vi har haft fyra underbara månader när det mesta har fungerat. Dock sover han fortfarande bara 30 minuter (max 45) om någon av oss inte ligger bredvid honom.

    Nu till mitt bekymmer. För ca en månadsedan satte vi ut Nexiumet och vi tror att han klara sig utan detta nu då han vid tidigare utsättningsförsök ha uppvisat väldigt tydliga tecken på att han fortfarande var i behov av medicinen, vilket han inte gör nu. Dock har han sovi sämre både på dagen och natten sedan vi slutede med Nexiumet. Det har blivit svårare att få sonen att sova mer än en gång om dagen men han sover bara en timme oavsett hur länge han har varit vaken innan. Trots att han börjar bli trött redan vid 10.30-tiden försösker vi hålla honom vaken till 12.00. Han sover till ca 13.00 vilket resulterar i att han är jättetrött mest hela tiden. Inte så trött att han vill sova tyvärr. Dessutom har han börjat vakna tidigare och tidigare varje morgon. Häromdagen vaknade han 02.45 och ville ha mat. Då började vi med att ge lite fullkornsvälling i kvällsvällingen och då sov han till 06.30. Dock har det blivit tidigare och tidigare igen. Han får sin kvällsvälling vid 19.00 och brukar somna omkring 19.30.  Eftersom att han somnar om efter frukostvällingen så startar dagen vid 07.00-08.00. Alltså ca elva timmars nattsömn med ett "matavbrott" (två st "matavbrott" det senaste - ca kl 03.00 & 06.00).

    Ledsen om det blev lite rörigt beskrivet. Trots det - har du något tips hur jag kan få ordning på sovrutiner och vad det kommer sig att han vaknar tidigare och tidigare. Ska vi ge honom välling om han vaknar vid tretiden och är hysterisk tills han får mat. (Direkt när han har ätit uppsin flaska somnar han om gott). Det är inte varje dag som min sambo eller jag kan sova tillsammans med honom och då blir det jobbigt att klara dagen med bara 30 minuters sömn på dagen.

    Jag är jättetacksam för svar! 

    Tack för hjälpen!
     

  • Svar på tråden Han vaknar tidigt och vill äta
  • BVCsköterska Carmen

    Hej!

    Er lille son behöver inte längre mat på natten, ni måste nog tyvärr börja där.
    Finns ingen genväg:(

    Har några frågor: Kan han somna själv på dagen?
    Här måste ni vara konsekventa och lära honom att somna själv, det kan bli en del skrik,
    men det brukar gå över på ca: 3 dagar/kvällar.

    Ge honom bra med mat under dagen och sista målet skall vara klockan ca: 18.30- 19.00
    När ni lägger honom på kvällen, var tråkiga titta inte på honom i ögonen. Det skall vara mörkt, lugnt och tråkigt.
    Det skall vara lugnt och stilla timmarna innan han skall sova.

    Första målet på morgonen mellan 06.00- 07.00
    Vaknar han och är hysterisk, så låt han vara det, men ge inte med er angående maten.
    (Agera så lite som möjligt när ni tröstar honom)

    Ger ni honom välling under natten, så kommer ni att få fortsätta med detta och han äter sämre
    under dagen och ofta blir det tidigare och tidigare.

    Läggningstider och mattider bör ej ändra tid.

    Sova 1-1½ timme mitt på dagen.

    Gör en gradvis förändring efter vad som är bäst för honom och er.

    Prata igenom med din man hur ni skall göra, och vila i förvissningen om att ni skall lära sonen att
    klara av att vara utan mat på natten och kunna sova 11-12 timmar i streck.

    Stort Lycka till
    Vänligen Carmen

Svar på tråden Han vaknar tidigt och vill äta