• jessoo

    utekanin till innekanin!?

    Jag ska få hem två kanin ungar om några dagar som är födda ute och är 6 veckor gammal. 
    Jag har ingen möjlighet att ha dem ute utan vill ha dem som innekaniner.
    Någon som vet om det går att vänja dom på något sätt så dom inte tar skada av det.
    Har hört att dom kan dö av värmeslag,
    Känner att det borde vara lättare att kunna vänja dom vid tidig ålder? 

  • Svar på tråden utekanin till innekanin!?
  • Tant Herta

    För det första kan du inte ta hem några ungar om några dagar, de ska vara minst åtta veckor innan man tar dom från mamman, allt annat är tyvärr djurplågeri!

    Är de födda ute och har varit ute nu kan du inte ta in dom, det är alldeles för stor värmeomställning!

    Men framför allt, ta INTE hem sex veckor gamla kaninungar, det är DJURPLÅGERI!!!!! 

  • mikroE

    Har du ett garage? Där kan kaninen få lite halvvarmt men inte så varmt som inne. Sedan håller jag med om att de är väldigt unga så hör om du kan vänta ett tag.


  • jessoo

    Kaninungar är leveransklara vid 6 veckor.
    Men tror ni att man kan ställa dom i ett rum om jag kyler ner det, stänger av elementen? 

  • mlinz

    Kaninungar är inte alls leveransklara vid 6v, utan 8! Dessutom är de mer känsliga när de är yngre, så att ta in två utekaniner på 6v skulle jag absolut inte rekommendera!

    Om du kan ha ett rum som får samma låga temp som ute så kan det funka, men det innebär ju att du måste ha fönstret öppet dygnet runt och då funkar inte vanlig innebur med galler, då kaniner är känsliga för drag (speciellt ungar!)

    Nej, jag råder dig att vänta till våren istället, eller fråga uppfödaren om denne kan ha kvar den tills temperaturen än mer jämn utomhus-inomhus.

    Köp dom för Guds skull inte innan 8v!
    Jag har varit kaninuppfödare i nio år och gått jordbruksverkets kurs om kaniner, vad har du för erfarenhet?

  • IngvarIsbjorn
    mlinz skrev 2012-01-19 10:56:00 följande:
    Kaninungar är inte alls leveransklara vid 6v, utan 8! Dessutom är de mer känsliga när de är yngre, så att ta in två utekaniner på 6v skulle jag absolut inte rekommendera!

    Om du kan ha ett rum som får samma låga temp som ute så kan det funka, men det innebär ju att du måste ha fönstret öppet dygnet runt och då funkar inte vanlig innebur med galler, då kaniner är känsliga för drag (speciellt ungar!)

    Nej, jag råder dig att vänta till våren istället, eller fråga uppfödaren om denne kan ha kvar den tills temperaturen än mer jämn utomhus-inomhus.

    Köp dom för Guds skull inte innan 8v!
    Jag har varit kaninuppfödare i nio år och gått jordbruksverkets kurs om kaniner, vad har du för erfarenhet?
    Enligt jordbruksverkets föreskrifter är det dock minst 6 veckor som gäller. 

    Till TS: Ja, kanske om du stänger av elementen, men tänk på att inte ha fönstret öppet så att det blir drag, just drag är de ganska känsliga för. 
  • mlinz

    Ja, LÄGSTA åldern ja, men alla uppfödare med vett i skallen rekommenderar 8v, under mina nio år så har jag levererat en kaninunge vid 6v en gång. Då bodde köparen 40 mil bort och jag åkte på en utställning 20 mil bort.
    Eller varför tror ni att vi uppfödare håller ungar till 8v? För att jävlas eller för att det är det bästa för dem?

    Vad finns det för skäl att ta ungarna tidigare än det rekommenderade?

    Kaniner är känsliga för drag och värme. Om du inte lyckas få ner rummet runt nollan (eller vad ni nu har för utetemp) så rekommenderar jag att ni köper en bur med tre täta väggar, en utebur i princip. Då blir kaninerna skyddade för drag.

  • IngvarIsbjorn
    mlinz skrev 2012-01-19 11:08:38 följande:
    Ja, LÄGSTA åldern ja, men alla uppfödare med vett i skallen rekommenderar 8v, under mina nio år så har jag levererat en kaninunge vid 6v en gång. Då bodde köparen 40 mil bort och jag åkte på en utställning 20 mil bort.
    Eller varför tror ni att vi uppfödare håller ungar till 8v? För att jävlas eller för att det är det bästa för dem?

    Vad finns det för skäl att ta ungarna tidigare än det rekommenderade?

    Kaniner är känsliga för drag och värme. Om du inte lyckas få ner rummet runt nollan (eller vad ni nu har för utetemp) så rekommenderar jag att ni köper en bur med tre täta väggar, en utebur i princip. Då blir kaninerna skyddade för drag.
    Ja, det skrev jag ju också. Minst sex veckor. Men tidigare i tråden påstods det även vara djurplågeri att ta dem vid 6 veckor och det stämmer inte. 

    Jag håller för övrigt med dig om att man gör rätt i att vänta, men det är fel att påstå att man inte får köpa/sälja under 8 veckor. 
Svar på tråden utekanin till innekanin!?