• LottieA

    ersättning efter skolios/steloperation någon?

    Hej!
    Det är så här att jag blev opererad för min skolios för snart 2 år sen i slutet av September.
    Det var en så kallat steloperation i ryggen.
    Innan operationen hade jag inte ont ofta i ryggen. Lite då och då om jag gjorde något ansträngt för ryggen.
    Nu efter operation och snart 2 år senare har jag fortfarande jätte ont.
    Varenda dag!

    Kan inte sitta i en viss ställning för länge, kan inte sova i en viss ställning för länge, kan inte stå upp för länge, kan inte sitta för länge osv.
    Jag får en brännande och svidande extrem stark känsla i ryggen speciellt vid skulderbladen i dom musklerna.

    Jag har gått till min läkare om detta två gånger nu och han säger bara att träna upp ryggen och ta värktabletter. Jag har gått till min sjukgymnast i ett antal månader. Kändes lite lite bättre men inte fullt ut så jag hade en normal smärta som jag kunde ändå handskas med. Värktabletter funkar inte och jag kan väl inte leva med att försöka ta värktabletter ändå varje dag fastän om det hade hjälpt?
    Har provat sån Voltaren kräm alla olika som ska ta bort muskelsmärta. Inget funkar!

    Någon som har samma problem?

    Och min STORA fråga är: någon som har fått ut ersättning av Försäkringsbolaget för sitt ärr på ryggen efter skolios operation och även fått ersättning för invalidtetsgrad efter steloperation i ryggen?
    Skulle gärna vilja veta vad andra har fått i ersättning så man har något hum om det.

    Det enda jag tycker är tråkigt att det känns inte som läkaren tar det så allvarligt.
    Alltid när man är där stressar han som fan och han pladdrar på och sen tack och hej så står man där med öppen mun och tänker hallå jag är inte ens klar. Har inte ens frågat klart ännu!
    Och sen att han bara säger "Prognosen ser god ut. Ta lite värktabletter och träna din sjukgymnastik"

    Eeeh ja men har gjort de och de är fan värre smärta ju mer tiden går!!!

  • Svar på tråden ersättning efter skolios/steloperation någon?
  • Fruity

    Hej !

    Såg att detta inlägg skrevs för länge sedan , men blev glad när jag såg det för jag opererades nu i januari och är så jäkla kass nu .

    Har en värk utan dess like och jag börjar nästan tro att vi har samma läkare .

    Kontakt ?

  • lindan91

    Längesen detta skrevs nu, men jag skriver ändå! Jag opererades för 1 år sedan pga skolios, och jag kan säga att min smärta är helt borta nästan. Har ont kanske en gång varannan månad nu! Förut hade jag ont varje dag mer eller mindre, var hemma från jobbet minst en gång i veckan. Vart gjorde du din op?

    Jag har samma fråga som du! Finns det ersättning att få för denna typ av operation?

  • Elgersson

    Hej!

    Jag blev opererad för skolios 2007, ersättning för operationen samt ärret blev ca 35 000. Inga stora summor. Tyvärr får man mer för ett litet ärr på handen än ett 40 cm långt ärr längst med hela ryggen.

  • Ryllan

    Hej, några år sedan allting skrevs. Men jag undrar om du fick någon ersättning för din värk och sveda!? Har exakt samma problem som du har och det är 5år sedan jag gjorde min operation. (De upptäckte min skolis när jag var 14 och bröt benet, så fick akut operation ett år senare. Hade inga problem innan)!

    Fick ut 18.000 för mitt ärr, ärret har ett hål in i ryggen som är ca 4cm långt i 1cm djupt också. Andlingen var att ärret inte syns och påverkar inte mig... Som det skrev innan, du får ingen större ersättning för ärret. Men hur är det med värken? Någon som vet? Har gjort stelhet undersökning osv.

  • SandraEven
    Elgersson skrev 2016-08-20 10:38:01 följande:

    Hej!

    Jag blev opererad för skolios 2007, ersättning för operationen samt ärret blev ca 35 000. Inga stora summor. Tyvärr får man mer för ett litet ärr på handen än ett 40 cm långt ärr längst med hela ryggen.


    När anmälde du för ersättning. Jag opererades 2008 och HATAR mitt ärr må så jäkla dåligt och har aldrig visat ryggen för någon. Dessutom är mina skulderblad fortfarande snea och jag har en kraftig svank. Nu har det gått flera år sedan dess men det är nu under senaste två åren jag har mått dåligt osv. Jag visste inte att man kunde få ersättning för sånt när jag var 18-19 år. Tror ni det går och anmäla fortfarande?Gråter
  • Lineemina

    Hej. Såg att detta är längesen inlägget skrevs men ja har panik här nu. Är ryggppererad 3 ggr. Första fick jag en diskprotes, 2 blev jag stelopererad och 3dje akut på grund av infektion. Sista operationen är nu 2 år sedan ganska exakt. Allt i ländryggen. Jag har en permanent skadad ischias nerv och alltid brännande känsla och smärta i ena benet. Ngt jag lärt mig leva med då jag fått ut en super bra medicin som lindrar det. (Ingen värktablett). Smärtan i ryggen har kommit och gått i perioder sedan operationerna. Men för 2 veckor sedan small det i ländryggen och smärtan med den brännande känslan blev större och nu ut i båda benen. Igår small det igen och sedan dess har benen inte funkat alls, ja kan inte sitta ligga eller gå. Tar mig fram med kryckor och min sons stöd. Ja blir tokig. Har provat allt (vilket är förbannat mkt). Har inte sovit en blund och ja känner att något är fel i ryggen. Enda utvägen snart blir ambulans in för ja kan inte ens gå på toa längre. Ja har panik nu. Man hade glömt denna smärtan. Ja är livrädd att något nytt är fel eller att det rent av är ngt fel med stagen eller dyligt. Har någon av er råkat ut av att något hänt med stagen eller protesen eller annat? Kan de vara ny disk som smällt? Några råd? Min son ringde igår min mamma och störtgrät för att jag hade så ont. Jag har så dåligt samvete över att allt går ut över honom nu igen. Han är 10.5 år och jag är 31. Ja måste ha hjälp och det omgående. Ja hatar detta! Snälla någon hjälp!

    Ni får jätte gärna skriva till mig på min mail om ni vill ha kontakt. Jag hade själv behövt någon att prata med och som vet hur allt känns. Min mail är Carro86.cc@gmail.com tack så länge.

Svar på tråden ersättning efter skolios/steloperation någon?