• ingendukänner

    Köpa hus/gård hur har folk råd?

    Hur har folk råd med denna höjda kontantinsats?
    Hur har folk råd att lägga undan massa pengar varje månad i massa år för att kunna flytta för det är ju inte så att man kan stå där med ett tomt sparkonto och komma på att man vill köpa hus/gård för då är det väl 5år framåt man får spara eller något?

    nu menar jag inte välavlönat folk som är högt utbildade för de har väl inga problm med att få pengar över på kontot varje månad.

    Men vi vanligt folk som tjänar 10-17 tusen kr efter skatt med ett barn tex och kanske djur med som kostar pengar hur ska vi ha råd att lägga undan pengar när man får vara glad om man har någon kr kvar i slutet av månanden eller ens efter att räkningarna är betalda:(

    vilka utgifter är det man får räkna med när man köper hus/gård(i vårt fall gård eftersom vi har två hästar med som jag pressat utgifterna till max på) man ska väl kunna låna till renoveringar ev och lagfarter och en massa skit.

    att köpa gård känns bara som ett oroligt onödigt för stort ansvar för mig men min sambo vill inget hellre och gillar inte alls gården som vi hyr nu fast den är perfekt, han ger sig inte förrän han äger sitt eget, hur ska man få han på andra tankar eller är det enda rätta att köpa ett eget ställe?
    blir alla glad då?

    vi är inte ens händiga och vi lär väl inte ha råd med något som är färdigrenoverat om vi ens har råd med något när vi knappt har pengar till räkningarna:(:(...

    man kan ju bli deprimerad för mindre:(

  • Svar på tråden Köpa hus/gård hur har folk råd?
  • Madonnan
    ingendukänner skrev 2012-02-01 11:44:14 följande:
    Hur har folk råd med denna höjda kontantinsats?
    Hur har folk råd att lägga undan massa pengar varje månad i massa år för att kunna flytta för det är ju inte så att man kan stå där med ett tomt sparkonto och komma på att man vill köpa hus/gård för då är det väl 5år framåt man får spara eller något?

    nu menar jag inte välavlönat folk som är högt utbildade för de har väl inga problm med att få pengar över på kontot varje månad.

    Men vi vanligt folk som tjänar 10-17 tusen kr efter skatt med ett barn tex och kanske djur med som kostar pengar hur ska vi ha råd att lägga undan pengar när man får vara glad om man har någon kr kvar i slutet av månanden eller ens efter att räkningarna är betalda:(

    vilka utgifter är det man får räkna med när man köper hus/gård(i vårt fall gård eftersom vi har två hästar med som jag pressat utgifterna till max på) man ska väl kunna låna till renoveringar ev och lagfarter och en massa skit.

    att köpa gård känns bara som ett oroligt onödigt för stort ansvar för mig men min sambo vill inget hellre och gillar inte alls gården som vi hyr nu fast den är perfekt, han ger sig inte förrän han äger sitt eget, hur ska man få han på andra tankar eller är det enda rätta att köpa ett eget ställe?
    blir alla glad då?

    vi är inte ens händiga och vi lär väl inte ha råd med något som är färdigrenoverat om vi ens har råd med något när vi knappt har pengar till räkningarna:(:(...

    man kan ju bli deprimerad för mindre:(
    Jadu, mitt svar är nog inte så positivt för dig.

    Bland folk som jag vet har de fått råd så här:

    De har gjort bokarriär, dvs. köpt bostadsrätt eller radhus och sen sålt med vinst och på så vis fått råd.

    De har ärvt pengar.

    De har köpt huset/gården av släktingar och fått köpa det för betydligt mindre än marknadsvärdet.

    De har köpt huset/gården med föräldrar/släktingar som medlåntagare.

    Att ni med de förutsättningarna skulle få råd att köpa hus/gård i ett medeldyrt område ser jag som små tyvärr... Om ni inte har föräldrar eller släktingar som har bra ekonomi och vill ställa sig som medlåntagare eller borgenärer.

     
  • Never ending story

    folk har inte råd sen dom höjde insattsen.. vi har försökt sälja vår gård sen i somras, de har varit 26pers här o ca 15 av dom har sagt att dom SKA ha gården mm men banken tvärlåser dom.. o dom fattar inte varför.. men banken e sån nu.. ett par hade sjukt bra inkoms o fina jonn med fasta anställningar dom haft i ca 10år vardera.. men nej dom fick inte... de e lögn o sälja hus nu för ingen lyckas få låna.. handlar de om 2miljoner måste folk ha typ 300,000 i kontant insatts, vem fan har de i bakfickan??

  • Bergkwist85

    Förstår inte häller hur en del har råd att köpa hus när ena föräldern går hemma eller lever på mammapengen...
    Vad lever man på då??

    Jag å sambon hyr ett hus som vi så småningom ska köpa... ,men hans föräldrar å han vill att jag ska ha ett jobb först ett fast hälst....hur lätt är det att få de nu då (ingen utbildning) ?? Hur klara mina vänner som också gå hemma me mammapeng att köpa hus??
    Dom har också barn.
    Vi har ett barn  9 månader, och hund och 2 katter. det kostar ju.

    Vi planerar mer  barn å vill har ca 2 års skilnad på dom... jag vill ha 3 barn =D.
    Vi kommer ju få hyra huset tills vi ha fyllt 40 känns de som.... SUCK!

    Mycke jag vill göra me huset, bygga ut, renovera toa kök o.s.v... men sånt vill man inte förräns man äger huset.

  • ingendukänner

    Helt sjukt ju??? det är ju som att vi skulle börja spara till vår 1åriga son redan nu, att de pengar vi spar till han de får vi säga till han att nej lille vän de kan du inte köpa en bil för utan de ska du ha till ditt framtida hus när du är 25-30år!!!

    Så i princip kan vi ge upp och vara glada med det vi har, så som jag vill då men samtidigt hade man ju velat ha något eget men jag har inte bråttom bor gärna kvar här i 10år iaf och på den tiden hade man ju kunnat få ihop 300 000kr kanske...usch helt sjukt.

    varför har de gjort såhär? vill inte bankerna att folk ska låna pengar?

  • Never ending story
    ingendukänner skrev 2012-02-01 12:03:03 följande:
    Helt sjukt ju??? det är ju som att vi skulle börja spara till vår 1åriga son redan nu, att de pengar vi spar till han de får vi säga till han att nej lille vän de kan du inte köpa en bil för utan de ska du ha till ditt framtida hus när du är 25-30år!!!

    Så i princip kan vi ge upp och vara glada med det vi har, så som jag vill då men samtidigt hade man ju velat ha något eget men jag har inte bråttom bor gärna kvar här i 10år iaf och på den tiden hade man ju kunnat få ihop 300 000kr kanske...usch helt sjukt.

    varför har de gjort såhär? vill inte bankerna att folk ska låna pengar?
    ja de e vell typ så... de e tråkig för vi vil verkligen sälja o flytta nu pga massa grejer.. vi har lagt över 2,5 miljoner när vi köpte plus att vi renoverat hela gården totalt för 2miljoner o vi säljer allt fort nu för 2miljoner.. men de e fan lögn, de går inte!..
  • Åsa

    Frågan kan jag inte svara på för här i stan måste man vara rejält välbärgad för husköp och de med medelinkomster jag känner som vill bo i hus flyttar i så fall från stan.

    Blev dock nyfiken, vad menade du med  den höjda kontantinsatsen? Jag hade intrycket att den var så låg nuförtiden, förr var det ju "alltid" tio procent som gällde för hus. 

  • Never ending story
    Åsa skrev 2012-02-01 12:12:35 följande:
    Frågan kan jag inte svara på för här i stan måste man vara rejält välbärgad för husköp och de med medelinkomster jag känner som vill bo i hus flyttar i så fall från stan.

    Blev dock nyfiken, vad menade du med  den höjda kontantinsatsen? Jag hade intrycket att den var så låg nuförtiden, förr var det ju "alltid" tio procent som gällde för hus. 
    de e 15-20% nu
  • Åsa

    Där ser man. Tja,det svänger väl. Vet mer än en som köpt lägenhet (lägenheter här kostar mer än ett hus på landet) med några procent eller helt utan kontantinsats och sitter i sk-ten när ekonomin ändras.
    Å andra sidan verkar många idag inte planera att bli skuldfria utan bara betala  räntor och se det som "hyra till banken" för boendet.

  • Ms H

    Hur mycket man kan spara beror till största del vilka utgifter man väljer att ha. Många väljer att ha husdjur, röka, gå diverse uteställen, köpa mer/dyrare kläder än man behöver och så vidare. Inga fel alls att göra dessa val, men då får man mindre pengar över att lägga på hög.

Svar på tråden Köpa hus/gård hur har folk råd?