JTA skrev 2012-02-11 20:55:54 följande:
Nej, trots dina tålmodiga försök återstår det nog något frågetecken.
Det är klart att någonting ännu värre skulle kunna ha hänt om jag inte blivit påkörd på övergångsstället. Till exempel en händelsekedja som vid någon avlägsen tidpunkt slutat med ett nytt folkmord - vem vet? Men detta är ett försök att förklara varför det trots en allsmäktig alltigenom god gud finns ondska i världen (har du läst på om Plantingas free will defense?). Och frågan i TS handlar inte om problemet med ondskan.
Det gör detsamma att gud känner till att det i det stora hela var bäst att jag blev påkörd. Det är fortfarande inte gud som orsakat att jag blivit påkörd. Det är jag som använt min fria vilja till att gå mot rött. Gud känner till allt som hänt mig, allt som händer mig, och allt som skall hända mig - men det är inte guds vilja att jag skall bli påkörd. Världen utvecklas genom våra handlingar, inte genom att gud ingriper. Gud kan ha satt variablernas initiala värden, till exempel en medfödd fallenhet för att tro på gud, men vad som sedan händer är upp till oss. "Insh'allah" är meningslöst att säga, för gud ingriper inte.
Den här förklaringen som du framlägger 'Gud är alltigenom god' vet inte jag för min del varifrån den kommer. Är det en religiös förklaring? Är det en religions förklaring? Så för min del är det inte ett bra utgångsläge att diskutera ifrån, eftersom det inte är så jag förstår och uppfattar Skaparen av universum.
Utan för mig är Allah (swt), universums Skapare, Barmhärtig, Nåderik och Rättvis, för att endast nämna några av Hans egenskaper.
Jag tror, om jag får spekulera lite i din uppfattning av Gud eller vad det nu är, att du har en sorts barnatro på vem och vad Gud är. Kan det vara så? Att det kan vara så man förklarar Gud om ett barn frågar 'vem är Gud?' för att det är en lite mer komplicerad fråga att besvara och man inte ger sig in såna förklaringar när barn är små och ofta ställer frågor av olika slag?
Så ja, Allah (swt) är Barmhärtig, men också rättvis. Och om du tänker på vad rättvis betyder i vardagslag, så innebär rättvisa inte att vara 'genomgod och glad' utan att en del kan komma i kläm, som inte kan vara snälla och uppföra sig bra mot andra. Så i rättvisan i sig ligger inte bara godhet, utan även tillrättavisande av olika slag. Då kan du inte längre endast referera till rättvisa som 'endast god'. Hänger du med är på jämförelsen något och vad det är jag försöker förklara?
Så ondska finns för att vi människor inte är perfekta och genomgoda. Det är vi som utövar ondska, även om vi har möjligheten att faktiskt låta bli. Det är vi - som med vår fria vilja - väljer att vara onda och göra ont. Jag skulle ställa mig frågan varför vi gör ett dåligt/destruktivt val när vi har möjligheten att göra tvärtom?
Nej jag har inte läst den boken.
För dig JTA är det meningslöst att säga det, eftersom du varken har gudstro eller tror på Allah (swt). Men för mig som muslim så är det ett sätt att både ihågkomma min Skapare och att jag finns här, eftersom jag tror som du att det var mina föräldrar som avlat mig, men de skulle inte ha gjort det om de inte fått 'tillåtelse' att födas även de, att förutsättningarna för mänskligt liv finns för att så ska ske och att vi har en jord att leva på som uppfyller de krav som behövs för att vi ska kunna fortleva. Jag vet att det inte är helt lätt att förstå det här om man inte har en gudstro och ser hela kedjan av händelser i samband med det, men jag tror ändå du kan göra ett gott försök att förstå vad det är jag förklarar.
Sen är det även så att en muslim ständigt ihågkommer Allah (swt), vare sig det gäller något bra som hänt t.ex. och vi då säger masha'Allah eller om om vi känner tacksamhet, alhamdulillah. Dvs vi påminner oss om att vi är här av en anledning - livet är en test - och att vi känner tacksamhet till Allah (swt) för allt det Han ger oss och som vi får uppleva osv.
Så nej, det är absolut inte meningslöst att säga insha'Allah för en muslim. Drar du den slutsatsen är du helt ute på avvägar.