• Ckillen

    Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?

    Asså, har blivit sambo och behöver hjälp med att gå igenom vad som gäller och om vi behöver samboavtal eller ej. Samt i ett sådant läge skriva ett samboavtal om det nu behövs eller andra papper.

    Sånt är ju viktigt. Men var man än tittar, även via banken eller privata företag så ska alla som ger dessa tjänster ha 1500 kr/ timme. Huuga.

    Innebär det att bara de rika i samhället ska få möjlighet att ha säkerheten med avtal skrivna?
    Hur gör man om man är två unga personer som inte besitter den mängden pengar för att skriva ett papper och få lite juridisk hjälp?

  • Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?
  • Nemi76

    Det tar inte så många timmar att skriva ihop ett samboavtal så det måste inte bli så jättedyrt att anlita någon. Men om ni inte vill betala alls är mitt råd att ni läser igenom sambolagen, om den verkar OK så behöver ni inte göra något alls. Enligt sambolagen delar man upp allt gemensamt bohag samt gemensam bostad. Bilar, pengar, fritidshus osv delas inte upp utan tillfaller den som äger egendomen. Verkar det vara så ni vill ha det behöver ni inte göra ett jota. Om ni däremot har bostad och bohag som är gemensamt, eller bilar som är gemensamma och ni vill dela det på annat sätt så räcker det att ta en mall från nätet och använda den. Det enda ni behöver skriva är att sambolagen inte ska gälla er, så är det upp till er hur ni vill dela upp allt om ni nu går isär. Man kan även skriva i samboavtalet hur man ska göra bodelningen men det är inget måste, det räcker att skriva att sambolagen inte ska gälla er.

  • BuoBä

    Samboavtal kan man skriva själv. Det finns mallar och förslag på nätet om man googlar, men läs även på själva vad som gäller och vad man kan och inte kan reglera i ett sånt avtal.


     


    Testamente mellan sambos bör man däremot ta hjälp att skriva av någon som vet hur man ska formulera sig. Annars kan det bli väldigt fel.

  • Ckillen

    Säker på att det är så enkelt. Finns det inte tonvis av saker man kan missa som newbie jurister i ett försök att skriva både samboavtal och att tolka sambolagen själva.


    Det jag vill göra är att skydda min sambos egendom som hon tagit med från början till lägenheten utifall det skulle hända mig något.


    Även om hon tagit med den själv och således borde ha äganderätten till den så är det ju inte säkert det blir så i slutändan om låt säga släkten kommer och börjar påstå att soffan t.ex. var införskaffad gemensamt.


    Vart finns bevisen för det då? Hur ska hon bevisa det? Osv.


    Finns många frågetecken.

  • BuoBä
    Ckillen skrev 2012-02-06 15:11:20 följande:

    Säker på att det är så enkelt. Finns det inte tonvis av saker man kan missa som newbie jurister i ett försök att skriva både samboavtal och att tolka sambolagen själva.


    Det jag vill göra är att skydda min sambos egendom som hon tagit med från början till lägenheten utifall det skulle hända mig något.


    Även om hon tagit med den själv och således borde ha äganderätten till den så är det ju inte säkert det blir så i slutändan om låt säga släkten kommer och börjar påstå att soffan t.ex. var införskaffad gemensamt.


    Vart finns bevisen för det då? Hur ska hon bevisa det? Osv.


    Finns många frågetecken.


    Då är det inte ett samboavtal ni vill ha utan ett testamente. Ett samboavtal reglerar bara vad som ska hända om man separerar.


    Ni kan till viss del skydda din sambo mot att dina släktingar ska få saker om nåt händer dig, genom att själva skriva ner vad var och en ägde innan ni flyttade ihop, och vem som har betalat vad medan ni bor ihop. Släktingarna kan bara göra krav på dina tillgångar. Om ni tex köper en lägenhet tillsammans och äger halva var kan ni teckna försäkringar så din sambo har råd att lösa ut dina släktingar.


    Det är rätt snårigt, så för att vara säker bör man ha hjälp av en jurist.


     


    Helt utan arv kan aldrig dina släktingar bli (eller eventuella barn) så länge ni är sambos. Vill man att partnern ska ärva allt måste man gifta sig.

  • MajaVira
    BuoBä skrev 2012-02-06 15:32:15 följande:
     

    Helt utan arv kan aldrig dina släktingar bli (eller eventuella barn) så länge ni är sambos. Vill man att partnern ska ärva allt måste man gifta sig.


    Föräldrar, syskon etc har ingen arvsrätt utan man kan utan problem testamentera bort allt till någon annan. Det är endast barn som har arvsrätt, de har alltid rätt till sin laglott (dvs 50%).
  • Ms H
    MajaVira skrev 2012-02-06 20:31:41 följande:
    Föräldrar, syskon etc har ingen arvsrätt utan man kan utan problem testamentera bort allt till någon annan. Det är endast barn som har arvsrätt, de har alltid rätt till sin laglott (dvs 50%).

    Men även det arvet kan ju bli noll om man inte äger något.
  • BuoBä
    MajaVira skrev 2012-02-06 20:31:41 följande:
    Föräldrar, syskon etc har ingen arvsrätt utan man kan utan problem testamentera bort allt till någon annan. Det är endast barn som har arvsrätt, de har alltid rätt till sin laglott (dvs 50%).
    Aha, då har jag lärt mig något, jag trodde det gällde alla arvingar. 
  • ardath bey
    BuoBä skrev 2012-02-06 15:32:15 följande:

    Då är det inte ett samboavtal ni vill ha utan ett testamente. Ett samboavtal reglerar bara vad som ska hända om man separerar.


    Men ett samboavtal reglerar väl även en bodelning då någon av samborna dött? Eller gäller sambolagen då menar du?
  • BuoBä
    ardath bey skrev 2012-02-07 10:30:40 följande:
    Men ett samboavtal reglerar väl även en bodelning då någon av samborna dött? Eller gäller sambolagen då menar du?

    Ja, samboavtalet reglerar på så vis att man där kan skriva vem som äger vad, men man kan aldrig avtala i ett samboavtal vad som ska hända med den andra personens ägodelar vid dödsfall.


     


    Tex, om man köpt en bostad gemensamt, men sambo1 har gått in med 80% av pengarna, så kan man i ett samboavtal säga att sambo1 äger 80% av bostaden och ska få 80% av pengarna vid försäljning. Man kan däremot INTE skriva i ett samboavtal att om sambo1 dör så ska sambo2 få hela bostaden. För att det ska hända måste man ha testamente. Annars går 80% av bostaden till sambo1s släktingar (eller gemensamma barn).

Svar på tråden Samboavtal? Dyrt? Hur ska man göra?