• Daimstruten

    Vilken budtaktik gäller idag för svårsålda hus i strax utanför Sthlm?

    Då vi funderar på att flytta inom låt säga 6 månader så undrar jag vilken budtaktik som gäller i dagsläget. Kanske nån här som just sålt eller budat hem ett hus har någon aning. Vad var utgångsbudet och vad blev slutpriset? Jag har förstått från mäklare att intresset för att köpa är grymt mycket lägre idag än för ett år sedan.

    Om det blir budgivning om ett hus så gäller det så klart bara att bjuda högst, men om ett hus legat ute i ex.vis en eller två månader och inga bud kommit in.... Ska man satsa på att dra av typ 10% då eller finns det nån annan vettig taktik?  

    Sen undrar jag också om den där värderingen som man kan få på dom flesta hus inne i annonsen... Då och då står det att en sån inte kan ges för ett visst hus. Beror det på att säljaren begär ett överpris som inte matchar vad den värderingen säger och då kan mäklaren fylla i nåt som gör att den där värderingen inte visas korrekt?

  • Svar på tråden Vilken budtaktik gäller idag för svårsålda hus i strax utanför Sthlm?
  • Vinterankan

    Det där med värderingen tror jag helt enkel handlar om att det inte finns tillräckligt många sålda objekt i närheten att jämföra med. 

    Och vad gäller att buda under utgångspris så tror jag inte att det finns någon speciell taktik utan det är helt enkelt bara att se till er själva. Vad tycker ni huset är värt? Är det ute för 4,5 miljoner och ni inte tycker det är värt mer än 4,2 så kan ni lägga kanske 4 och vara beredda att gå upp till 4,2. 

  • Daimstruten

    Jag tror att det är nån taktik i det där med värderingen för jag har sett flera hus som har det och då är det i tätbebyggda områden där det säkerligen finns gott om hus att jämföra med och huset i sig behöver inte vara nåt märkvärdigt. Det som jag däremot upplever med alla dessa hus är att de har ett högt utgångspris.

  • Daimstruten

    I mitt fall behövdes inget chockbudande. Var en till stackare som budade, men det visade sig snabbt att hon behövde in till banken för att få låna mer och då tröttnade säljarna så vi fick huset. Hann gå upp ungefär 3% innan det var klart.

Svar på tråden Vilken budtaktik gäller idag för svårsålda hus i strax utanför Sthlm?