• smulan1976

    Viljestark, envis och krävande pojke på 8 år - utbyte av erfarenheter sökes!

    Hej!

    Jag är alldeles ny här på forumet, och vill gärna få lite erfarenheter/feedback från er med liknande barn.
    Vår son är född 2003 och har alltid varit väldigt viljestark och envis. Han har sedan han var bebis sovit dåligt (vaknat mycket), haft nattskräck, och fått utbrott när han varit väldigt arg/skrikit och vi har inte kunnat nå honom. Nattskräcken klingade stegvis av vid 4-årsåldern och är nu sedan några år tillbaka helt borta, han vaknar dock fortfarande oftast en gång per natt.

    Han är en härligt kreativ kille som älskar att hitta på saker, men det ska ske omgående, och tålamodet är i princip noll, han är också väldigt impulsiv och har (här hemma) väldigt svårt att vänta på sin tur. Han har varit tidig med sitt tal och pratade rent direkt, inga motoriska svårigheter - tvärtom.
    I skolan går det bra, men har hamnat i bråk några gånger vid utelek/raster. Han tycker det är jobbigt i bullriga/stökiga miljöer, men kan vara ganska högljudd själv. När han kommit upp i varv är det svårt att få honom att lyssna, och det är svårt att få honom att lugna sig/koppla av. Han har svårt att finna motivation när det är en lite svårare uppgift ex matteläxa el annat som kräver koncentration/uppmärksamhet. Går det inte som han tänkt sig ger han upp direkt och tycker att han är värdelös och kass - han skriker oftast och kastar saker då. Han är väldigt beroende av mat och sömn på fasta tider - att det funkar, han blir direkt på mycket sämre humör om han ätit dåligt eller sovit dåligt.
    Han pratar ofta och mycket, i skolan går allt väldigt bra, men nu behöver han extra hjälp med matten som han tycker är jättesvår. Han har oftast väldigt bråttom när han ska göra saker, och har svårt att ta det lugnt.

    Han har en lillasyster som är fyra år yngre och som är tvärtemot honom, och han retas och bråkas en hel del med henne - det har blivit mycket bättre på sistone. Han kan vara ganska hårdhänt, och det är oftast han som startar bråken. Detta har lett till att lillasyster ibland säger att hon inte tycker om sin storebror.
    Han kan också vara väldigt bestämmande, och att det ska vara på hans vis.
    Han har svårt att förmedla hans sinnesstämning (om han är ledsen/arg/glad - verbalt, men vi ser det väldigt tydligt och han mår oftast dåligt, humörsvägningar/skrik/ledsen/kastar saker när ex något ´negativt hänt i skolan.
    Han är en mycket komplex person och att vara förälder är extremt utmanande och också periodvis väldigt uttröttande.
    Något krävande moment är det varje dag - det kan vara om extremt små saker, som att ta undan sin tallrik eller ta på sig strumpor som kan sluta i en stor konflikt (att han skriker/slår i dörrar eller kastar ngt). Vi pratar med honom när han lugnat sig, men han vill oftast inte prata om negativa saker.
    Att nämna också är att han har mycket svårt att hålla ordning på sina saker/städa rummet och ibland också svårt att komma ihåg olika saker. Här får vi stötta och hjälpa till mycket.

    Vi stöttar/puschar/är lyhörda, försöker med allt, men ibland känner jag/vi oss alldeles maktlösa. Jag längtar ofta efter total harmoni (jag vet, det kan vara svårt att uppnå), men bara för ett litet tag så man får lite extra ork och ny positiv energi... 

    Jag funderar ibland på om vi borde rådfråga läkare, jag har haft kontakt med BUP, men de har inte sett att det finns ngt behov av att gå vidare om det inte finns ngt uttalat problem i skolan.

    Just nu skulle jag/vi vilja ha lite verktyg här hemma för att bemöta honom på andra sätt, och relationen med hans lillasyster kan utvecklas till det mera positiva.

    Vore extremt glad och tacksam om det finns någon annan här med liknande erfarenheter som jag kan bolla med och höra hur ni har gjort/gått tillväga.

    Har läst mycket om omega 3 och tänkte prova med det en tid och se om hans humör och koncentration blir bättre.

    Ha det fint alla!

    Kram
    //S 

  • Svar på tråden Viljestark, envis och krävande pojke på 8 år - utbyte av erfarenheter sökes!
  • MissAdelaide

    Det där låter ungefär som vår son men han fyller snart 6 år och har också en lillasyster som är tvärtom.
    Vi har prövat Omega-3 (Eye Q tuggisar) och tycker det blivit lite bättre.
    Kan annars tipsa om en bok som heter "Explosiva barn" som t.ex finns på adlibris att köpa. Kolla där och läs de omdömmen som finns där. Verkar väldigt bra för oss med sådana här barn. Fick tipset själv och ska beställa boken.

    Lycka till

  • Rastafairy

    vi har en liten tjej på 3,5 somhar liknanade beteende...känner såååå väl igen mig på dedär med att vilja ha total harmoni...slippa oroa sig för att de ska bli en "problemdag" eller på att en dörr ska smälla ..eller att nått ska flyga gnom luften.

    Vår dotter har haft problem med. Rädslor (badkaret, vatten, åka bil, förskolans utegård, tvättmaskinen, främmande människor spec doktorer, nya situationer,) hade kolik upp till 5 mån, haft nattskräck flera gånger, en förskola kunde inte hantera henne vid 1,5 år bad redan då vi skulle kontakta habiliteringen. vi har bytt dagis och nu är det bätte men hon har fortfarande svårt med det sociala samspelet och att sitta still och lyssna. Nu vid 3, 5 så har vi extrema svårigheter att få henne lugn kvällstid samt att hon har ett ilske/trotsutbrott i timmen ungefär de dagar hon är hemma. Hon har starka utbrott och hånfulla trotsutsvävningar. Vi får hålla henne fysiskt kvar i sängen annars springer hon bara runt runt och vägar slappna av. Hon får 20 mg atarax till kvällen nu men blir inte ens dåsig på dessa.

    hon fastnar lätt i saker (pussel el dataspel) men blir väldigt snabbt frustrerad och skriker vrålar kastar saker slår och spottas, men när de går bra kan hon sitta kmt länge. Hon leker ofta själv och stänger dörren om sig och leker fantasi/låtsaslekar med sina plastdjur.

    Hon är mkt bra på att berätta, prata och hitta på.

    Vi vet inte alls vad de kan va med henne annat än att jag känner mig helt maktlös många dar och ofta ledsen och nere pgr av alla konflikter och allt som är......storasyster skulle behöva en glad mamma som orkar hitta på saker men som de är nu är jag på väg in i en depprission pgr av allt detta.  Hoppas de kan utredanått på habiliteringen. kankse finns de någon slags medecin? Vad vet jag...................

    de va lite om vår historia..skönt att skriva av sig iaf. Du är inte ensam om att ha de jobbigt med krävande barn!
    Kram!!! 

  • Fridand

    Hej

    Vet att det är väldigt sent att svara på denna tråd men jag hade gärna velat höra hur det gått för er? Jag har just nu själv en 8-åring som passar in exakt på det du beskriver. Hoppas på ditt svar????

    Mvh

    Frida

  • jossefin88

    Jag undrar också hur det har gått. Mitt barn på 8 år stämmer in på väldigt mycket och jag börjar bli helt slut. Har varit i kontakt med bup och skolan men de upplever det inte som något problem.

  • mso

    Min äldsta är 7 år och har mycket av samma beteende. Dock är det inte några problem i skolan då de verkar förstå henne totalt. Vilket är en stor tröst.

    Om denna tråden inte är aktiv så kanske vi kan starta en egen för att diskutera lite tips och trix?

  • jossefin88
    mso skrev 2017-11-20 11:48:02 följande:

    Min äldsta är 7 år och har mycket av samma beteende. Dock är det inte några problem i skolan då de verkar förstå henne totalt. Vilket är en stor tröst.

    Om denna tråden inte är aktiv så kanske vi kan starta en egen för att diskutera lite tips och trix?


    Ja, det gör vi tycker jag! Du eller jag? Behöver verkligen tips och råd.
  • mso

    Starta en du så hoppar jag in i den efter helgen. Har lite fulltecknat just nu. Glöm inte lägga in länken här bara :)

Svar på tråden Viljestark, envis och krävande pojke på 8 år - utbyte av erfarenheter sökes!