• EnMammaiNY

    En Mamma i New York

    Hejsan! Jag är ensammamma till en liten tjej på snart 11 månader. Vi flyttade till New York i oktober förra året och sedan en liten tid tillbaka så bloggar jag om vårat liv på En Mamma i New York (ny10023.wordpress.com). Välkomna förbi om ni har en stund över!
    Veronika

  • Svar på tråden En Mamma i New York
  • Emma Onwuanumkpe

    Kul läsning!

    Jag lämade Sverige i september, och ska nu få vårat första barn i juni, här i El Paso, TX. Inte alltid lätt att hitta andra svenska mammor som bor här i USA, eller som ska föda här, men ibland så får man jackpott! 

    Hur tycker du att det fungerar med sjukvård i NY, speciellt för din dotter?  

  • EnMammaiNY

    Hej Emma! Roligt att du kikade in pa bloggen Glad

    Som tur ar har jag inte haft nagon anledning att utvardera sjukvarden har an. Har bara varit hos doktorn en gang pa 9-manaderskollen och vaccination. Men baserat pa tidigare erfarenhet for mig sjalv sa ar det mycket hog kvalitet pa varden - sa lange man har forsakring! Sedan far man kanske engagera sig lite mer i att hitta vad som passar en eftersom filosofier, forhallningssatt osv varierar valdigt mellan olika lakare och sjukhus.

    Hoppas du mar bra  och trivs med magen {#emotions_dlg.flower}

  • evaoregon
    Emma Onwuanumkpe skrev 2012-02-16 07:00:45 följande:
    Kul läsning!

    Jag lämade Sverige i september, och ska nu få vårat första barn i juni, här i El Paso, TX. Inte alltid lätt att hitta andra svenska mammor som bor här i USA, eller som ska föda här, men ibland så får man jackpott! 

    Hur tycker du att det fungerar med sjukvård i NY, speciellt för din dotter?  
    Jag bor i Portland, Oregon och har fött två barn här.  Sjukvården har varit toppen, men att ha en bra försäkring är ett måste.  Eget rum på sjukhuset som är som ett hotellrum med tv och eget badrum är toppen (födde i rummet och var där under hela vistelsen).  Jag gick till samme läkare under förlossningen som sedan förlöste mig.  Det är vanligast att det är så.  Vilken försäkring har du?  Går du till en läkare i en läkargrupp? 

    Man brukar också välja barnläkare redan under graviditeten och denne kommer och hälsar på redan under ens sjukhusvistelse efter förlossningen.  Toppen!  Glad
  • evaoregon
    Emma Onwuanumkpe skrev 2012-02-16 07:00:45 följande:
    Jag lämade Sverige i september, och ska nu få vårat första barn i juni, här i El Paso, TX. Inte alltid lätt att hitta andra svenska mammor som bor här i USA, eller som ska föda här, men ibland så får man jackpott! 
    Jag tycker att det har varit superlätt att hitta andra svenska mammor här genom internet.  T ex här

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50066376.html
  • EnMammaiNY

    Hej Eva,
    Kul att du tyckte om bloggen. Jag jobbar med HR for en non-profit.
    Bodde innan NY i Malmo (ser du kommer fran Skane) Glad Gillade verkligen stan!

  • evaoregon
    EnMammaiNY skrev 2012-02-16 19:11:37 följande:
    Hej Eva,
    Kul att du tyckte om bloggen. Jag jobbar med HR for en non-profit.
    Bodde innan NY i Malmo (ser du kommer fran Skane) Glad Gillade verkligen stan!
    Ja, jag kommer ifrån Skåne.  Min syster bor i Malmö.  Glad
  • Emma Onwuanumkpe
    evaoregon skrev 2012-02-16 15:40:18 följande:
    Jag bor i Portland, Oregon och har fött två barn här.  Sjukvården har varit toppen, men att ha en bra försäkring är ett måste.  Eget rum på sjukhuset som är som ett hotellrum med tv och eget badrum är toppen (födde i rummet och var där under hela vistelsen).  Jag gick till samme läkare under förlossningen som sedan förlöste mig.  Det är vanligast att det är så.  Vilken försäkring har du?  Går du till en läkare i en läkargrupp? 

    Man brukar också välja barnläkare redan under graviditeten och denne kommer och hälsar på redan under ens sjukhusvistelse efter förlossningen.  Toppen!  Glad
    Låter lovande!

    Min man jobbar för Armén, så vi får all våran sjukvård och då även försäkringen genom dem. Vi har Tricare, vilket är en bra försäkring från vad jag har förstått. Däremot så har jag inte fått så bra grepp om sjukhuset. Jag går på prenatals på militäsjukhuset, vilket är det enda stället jag kan gå till så länge jag har en normal graviditet. Än så länge tycker jag att det fungerar helt ok, men det är VÄLDIGT många läkare, patienter och lite snurrigt. "Alla" militairy spouses är ju i föda-bar-åldern, så vi är många som struttar runt med en bula i vädret. 

    Jag tror även att jag ska föda på militärsjukhuset, som sagt förutsatt att det inte utvecklas till en högriskgraviditet. Sjukhuset är gammalt och skruttigt, men så länge läkarna vet vad dom gör så är jag inte så orolig... Träffar dock en OB nu, som INTE kommer var med vid förlossningen, labor/deliveryhar sina egna läkare. Däremot har jag tjatat till mig en BM som kommer finnas tillgänglig, vilket känns skönt. Hoppas genom henne få lite mer "human touch" än med en läkare... Europeiska påhitt och tankar kanske?

    Tack för alla svar, ibland blir man lite fundersam eftersom det är ett nytt land, annat språk och andra rutiner... 
    evaoregon skrev 2012-02-16 15:42:34 följande:
    Jag tycker att det har varit superlätt att hitta andra svenska mammor här genom internet.  T ex här

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50066376.html
    Fint, ska genast kolla upp! Tack!
     
Svar på tråden En Mamma i New York