• Anonym (Tigerblomma)

    Sen mens

    Hej!

    Jag har haft mens i ca 7år och den har alltid varit rätt så regelbunden. De senaste åren har den kommit på dagen rätt.

    Nu är mensen dock ca 2 veckor sen och jag börjar bli orolig. Min pojkvän och jag tar det försiktigt med sexet så jag borde inte vara gravid. Dessutom har jag försäkerhets skull gjort graviditetstest som visat negativt.

    Jag har ganska mycket i skolan för tillfället och annars rätt mycke att tänka på, men känner mig ändå extra stressad.

    Jag har alla symtom som jag brukar ha innan mensen (humörsvägningar, ömma bröst och sött sug).
    Flytningarna har också ökat men mensen kommer inte.

    Tror inte att jag är gravid men oroar mig ändå.

    Finns det en risk för att jag kan vara det trotts att ett flertal graviditetstest visat negativt?
    Hur länge kan det dröja innan mensen kommer och jag påriktigt bör bli orolig?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Sen mens
  • sexologen

    Hej!

    Kroppen känner av din stress och det kan leda till att mensen blir lite fördröjd. Om du gjort graviditetstest och de visat negativt, får du lita på dem. Skulle inte mensen komma igång så den hoppar över nästa månad också tycker jag du ska uppsöka gynekolog och låta denna undersöka dig. Stress och press kan leda till hormonrubbningar som är ofarligt men som gör att mens som annars varit regelbunden kan "trilskas"lite.

    Hälsningar
    Sara Dahlin    

Svar på tråden Sen mens