• mammacarro

    Personlig assistent till flicka med ADHD??

    Hejsan!

    var på m
    Har en fråga angående personlig assistent till min flicka som är 7 år gammal. Hon har fått ADHD för ett år sedan.

    Var på möte med skolan där jag frågade om hoin kunde få assistent då hon ligger så långt bak, men det sa som
     kunder bli svårt.

    Hur går jag tillväga för att veta hur jag kan få någon att hjäpa henne i skolan. Hon har inte lärt sig något än och har bara förskoleuppgifter istället för samma som de andra barnen

    Tacksam för svar!! 

  • Svar på tråden Personlig assistent till flicka med ADHD??
  • Majsan70

    Jag fick assistent till min son när han gick i åttan om jag kommer ihåg rätt. Han fick sin diagnos som 12 åring.
    Jag fick med mig kuratorn från BUP och bad dem samla hela hälsoteamet i skolan. Sen satt vi i diskussioner där tills vi fick vår vilja igenom.  Man har ju rätt till hjälp enligt lag o vi gav oss inte. De pratade om ekonomi osv osv...men till slut enades vi om att han skulle få assistent som delades med några andra barn och det fungerade utmärkt de åren han hade kvar i skolan.

    Så mitt tips är: VAR JOBBIG och ger er inte!

  • Liten elak och intelligent

    Personlig assistent har jag lite svårt att tro att hon skulle kunna få då det handlar om de sk grundläggande behoven.

    Däremot så borde man ju kunna få till rerurstimmar, kanske att hon kan få gå undan ihop med resurs och annan anpassning (anpassning av miljön osv). Har ni fått kontakt med habiliteringen eller BUP för vägledning och råd? Vilken hjälp får hon i skolan idag? Hur anpassar ni hemma?

    Har du facebook förresten?
     Välkommen hit:
    http://www.facebook.com/groups/119824674747044/
     

  • mammacarro

    Okej vad skönt att höra. Så nästa steg e att kontakta BUP och prata med dom o vad dom kan hjälpa mig med?
    Vill ju att hon ska gå i samma skola som hennes kompisar o hon borde ju kunna få någon assistent som kan hjälpa henne.
    Men d et e fan det ska vara så svårt. Skyldigheter får man reda på men rättigheterna får man fanimej ta reda på själv  

  • mammacarro

    Liten elak och intelligent: Har träffat dom på BUP på inskrivning sen var vi hos läkare på BUP inne i Lund o där pratade vi lite och kom överens om att hon ska få Ritalin. Var o hämtade det igår.

    Ingen har sagt något annat på BUP så antar att jagf får kontakta dom igen då

    Har 2 småsyskon på 5 o snart 2 år o det gör inte saken bättre heller. Men vet inte vad jag ska ta mig till

    Tycker jag har försökt göra allt men nu står jag o vet varken ut eller in       

  • Majsan70
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:38:33 följande:

    Okej vad skönt att höra. Så nästa steg e att kontakta BUP och prata med dom o vad dom kan hjälpa mig med?
    Vill ju att hon ska gå i samma skola som hennes kompisar o hon borde ju kunna få någon assistent som kan hjälpa henne.
    Men d et e fan det ska vara så svårt. Skyldigheter får man reda på men rättigheterna får man fanimej ta reda på själv  


    Men har ni inte redan en befintlig kontakt med BUP? Klart att man får ta reda på sina rättigheter. Det gäller med allt o så oftast även med skyldigheter faktiskt.

    Hela sonens team har ofta varit involverade i hans skolgång ända in på gymnasiet. De har mer än gärna kommit för information till skolan samt hjälpt oss att propsa på att där skall finnas adekvat hjälp.
  • Liten elak och intelligent
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:38:33 följande:

    Okej vad skönt att höra. Så nästa steg e att kontakta BUP och prata med dom o vad dom kan hjälpa mig med?
    Vill ju att hon ska gå i samma skola som hennes kompisar o hon borde ju kunna få någon assistent som kan hjälpa henne.
    Men d et e fan det ska vara så svårt. Skyldigheter får man reda på men rättigheterna får man fanimej ta reda på själv  


    Ja, efter utredningen, blev det ingen uppföljning av det då?

    Du har rätt tyvärr. Man får ta reda på allt, allt, allt själv och blir tyvärr rätt van vid att stå på barrikaderna.

    Jag tycker ändå att det låter väldigt positivt att din flicka fått diagnos så tidigt. Ofta får flickor diagnosen så sent och då är det svårare att hjälpa.

    Två böcker som är väldigt bra är dessa:

     http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144056524

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189091264&gclid=CKDegJqCtK4CFTAumAodKQP0PA
  • mammacarro

    Ja jag vill med att någon från BUP kommer och är med och säger som det är o förklarar lite och vad man kan o inte kan. Känner inte att skolan riktigt tagit det på allvar heller. Men har utdrag från journaler och fått så jag kan söka vårdbidrag för henne och även hur en dag fungerar hemma. Det e lika svårt hemma mellanåt. Får såna utbrott så man blir rädd nästan

  • Liten elak och intelligent
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:40:52 följande:

    Liten elak och intelligent: Har träffat dom på BUP på inskrivning sen var vi hos läkare på BUP inne i Lund o där pratade vi lite och kom överens om att hon ska få Ritalin. Var o hämtade det igår.

    Ingen har sagt något annat på BUP så antar att jagf får kontakta dom igen då

    Har 2 småsyskon på 5 o snart 2 år o det gör inte saken bättre heller. Men vet inte vad jag ska ta mig till

    Tycker jag har försökt göra allt men nu står jag o vet varken ut eller in       


    Ni måste ju få handledning och redskap att hantera detta! Medicinering ska kunna utgöra DEL av behandling. Det är inte HELA lösningen

    Var i landet bor du?.
  • Liten elak och intelligent
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:44:12 följande:
    Ja jag vill med att någon från BUP kommer och är med och säger som det är o förklarar lite och vad man kan o inte kan. Känner inte att skolan riktigt tagit det på allvar heller. Men har utdrag från journaler och fått så jag kan söka vårdbidrag för henne och även hur en dag fungerar hemma. Det e lika svårt hemma mellanåt. Får såna utbrott så man blir rädd nästan
    Ja, då måste ju ni och skolan lära er hur man kan förebygga utbrotten. Och hur man kan hantera de som ändå kommer.

    Hur förhåller sig skolan? VAd är deras idé kring hur man ska hjälpa henne?
  • mammacarro

    De böckerna har vi fått via jobbet som jag ska läsa så fort dom blir lediga :P

    Nu ska hon iaf påbörja ritalin på måndag så efter två dagar skulle det ha uppnått full effekt så får vi hoppas det blir bättre iaf
     

  • mammacarro

    Bor i Skåne i en ort som heter Hörby.

    Skolan tycker att hon får jobba vad hon kan sen får hon ta pauser rätt oftas o gå ifrån eller rita lite eller nåt sånt.

    Sen e hon specialpedagog några ggr i veckan men det är så mkt att dom inte vet var dom ska börja.

    Har svårt med talet och även motoriken. Kan inte ljuda o kan därför inte läsa eller skriva      

  • AnnaApr

    Jag jobbar som elevassistent till en tjej som har adhd (bland annat) och den utvecklingen hon har gjort på det året som jag jobbat med henne är helt fantastisk! Hon har lärt sig saker som annars skulle ta 3 år att lära sig, så jag skulle kämpa för att få en elevassistent iaf för det gör sån otrolig skillnad! :)

  • mammacarro

    AnnaApr: Ja jag vill med kunna kämpa för att hon ska få en assisten, Men var vänder man sig? Är det till skolan eller det är BUP som får hjälpa till med det?

    Vill att Melinda ska komma ifall de andra. Ligger så långt bak så att hon skulle behöva gå om 1:an då hon inte ligger på samma nivå som hennes kompisar.

    De jobbar på tal 20 och hon är kvar på tal 5. Har precis lärt sig skriva sitt namn men ibland blir det fortfarande fel. Kan inte ljuda och känner inte igen bokstäverna så hon kan inte läsa alls. Det är svårt att se henne kämpa så och utan resultat.

    Har frågat flera gånger varför hon inte är som alla andra, och vad ska man svara på det?

  • Majsan70
    mammacarro skrev 2012-02-23 22:49:36 följande:
    AnnaApr: Ja jag vill med kunna kämpa för att hon ska få en assisten, Men var vänder man sig? Är det till skolan eller det är BUP som får hjälpa till med det?

    Vill att Melinda ska komma ifall de andra. Ligger så långt bak så att hon skulle behöva gå om 1:an då hon inte ligger på samma nivå som hennes kompisar.

    De jobbar på tal 20 och hon är kvar på tal 5. Har precis lärt sig skriva sitt namn men ibland blir det fortfarande fel. Kan inte ljuda och känner inte igen bokstäverna så hon kan inte läsa alls. Det är svårt att se henne kämpa så och utan resultat.

    Har frågat flera gånger varför hon inte är som alla andra, och vad ska man svara på det?
    Hmm..frågan var inte riktad till mig men jag svarar ändå.

    Skolan har medlen för att bevilja en assistent. På BUP har de kunskaperna att förmedla varför din dotter bör ha assistent. DU bör oxå vara väl påläst på varför, vad ni vill ha ut av det samt vara stenhård när de argumenterar emot. Du bör även läsa in dig på vad lagen säger.

    Prata ihop dig med BUP och kontakta sen skolan o såg att ni vill ha en konferens och om vad.
  • tvillingmammaVastmanland
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:51:58 följande:

    Bor i Skåne i en ort som heter Hörby.

    Skolan tycker att hon får jobba vad hon kan sen får hon ta pauser rätt oftas o gå ifrån eller rita lite eller nåt sånt.

    Sen e hon specialpedagog några ggr i veckan men det är så mkt att dom inte vet var dom ska börja.

    Har svårt med talet och även motoriken. Kan inte ljuda o kan därför inte läsa eller skriva      


    Om hon har svårt med talet behöver ni också få hjälp av logoped. Skolsköterskan kan ge er en remiss.
  • Remmens
    mammacarro skrev 2012-02-23 12:27:13 följande:

    Hejsan!

    var på m

    Har en fråga angående personlig assistent till min flicka som är 7 år gammal. Hon har fått ADHD för ett år sedan.

    Var på möte med skolan där jag frågade om hoin kunde få assistent då hon ligger så långt bak, men det sa som

     kunder bli svårt.

    Hur går jag tillväga för att veta hur jag kan få någon att hjäpa henne i skolan. Hon har inte lärt sig något än och har bara förskoleuppgifter istället för samma som de andra barnen

    Tacksam för svar!! 


    Många flickor med ADHD är inte särskilt utåtagerande och går därför inte assistent.
Svar på tråden Personlig assistent till flicka med ADHD??