• Elsima

    Utredning Skellefteå

    Jag och min sambo har en inbokad tid för utredning av barnlöshet i Skellefteå. Är det någon som har blivit utredd där? Jag skulle vilja veta mer om i vilken ordning utredningen går. Vad har vi att vänta framöver?

  • Svar på tråden Utredning Skellefteå
  • Emilotta

    Jag och min sambo har varit där. Vi hade fyllt i anmälan på nätet och varit innan och lämnat prover på vårdcentralen. jag fick lämna blod och min sambo spermaprov. när vi väl åkte till skellefteå så det som hände där var att vi gick igenom provresultaten tillsammans med en sköterska och sedan gjordes vaginalt ultraljud på mig. för oss blev det remiss till ivfkliniken i umeå så nu är vi klara med mottagningen i där och väntar på en tid på ivfkliniken.

  • Elsima

    Tack för svaret. Känns nästan spännande att ev få veta varför det inte fungerar. Vet du hur lång väntetid det är för ivf om det skulle vara aktuellt?

  • Emilotta

    skrev nyss ett svar med det verkar ha försvunnit=)

    skellefteå skickar remisser en gång per månad till ivf kliniken. sedan gäller vårdgarantin på 3 mån men jag pratade med dem nyss och det verkar som att dom nu kallar till första möte omkring 6 veckor efter att de mottagit remissen. dom gör dock en prioriteringsordning bland alla remisser som kommit in.

  • Elvy85

    Vi funderar på ta kontakt med kvinnokliniken i skellefteå snart! Hur tog ni första steget?
    Hur länge hade ni försökt när ni sökte hjälp? 
     

  • Elvy85

    Tack så hemskt mycket för den lilla infon :) man känner sig så hjälplös, speciellt när man inte vet något! Vet du hur länge det tar innan dom kontaktar en? På ett ungefär?

  • Emilotta

    bra att jag kan hjälpa till =)
    jag har för mig att det ringde en sköterska väldigt snabbt efter typ 1-2 veckor. dom hade då beslutat att vi var kvalificerade för utredning och vi fick lämna prover, efter proverna fick vi svar ca 4-6 veckor efter men det var jul så vi fick vänta till mitten på januari att få komma dit. 

  • Bäckman84

    Hej!

    My sambo and I have an appt at the skellefteå for an utredning. How does this work for a lesbian couple? They are wanting to take my blood even though I am not the one who will become pregnant due to a heart problem. How long does this process usually take ? Will we always have to drive to skellefteå ? Seems pointless since we live in Umeå. You can respond in swedish... just didn't want to make anyone suffer with my bad swedish grammar.

    B

  • Emilotta

    Hej Bäckman84 jag vet tyvärr inte hur det är för lesbiska par men jag kan inte tänka mig att det sker någon fysisk utredning av den personen som inte ska bli gravid. Besöket i Skellefteå har jag för mig inte tog så lång tid men det beror nog på vad det är dom ska undersöka. Man gör bara undersökningen i Skellefteå och om det sen blir aktuellt med IVF då är det i Umeå. Vi behövde bara åka till Skellefteå 1 gång. Om dom skickar remiss till Umeå för behandling så är det vårdgarantin på 3 mån som gäller fortfarande tror jag. 
    Lycka till!

Svar på tråden Utredning Skellefteå