• Webbredaktör Annelie

    Stress kan påverkar foster

    Depression, svår ångest – eller bara mycket på jobbet. Ny forskning tyder på att det inte behövs särskilt höga stressnivåer hos gravida kvinnor för att barnet i magen ska riskera att skadas.
    Det skriver svd.se i en artikel om att stress hos gravida kvinnor kan skada fostret.

    Kände eller känner du dig stressad under graviditeten?

    Läs hela artikeln här: www.svd.se/nyheter/inrikes/stress-paverkar-foster_6916865.svd
  • Svar på tråden Stress kan påverkar foster
  • Rödnäbba

    ja, men jag undrar hur man gjort den där studien. Har man alltså forska på kvinnor som var stressade under graviditet men inte efteråt. För annasr tror jag det är den senare som påverkar barnet.

  • Lindatmw

    Jag var oerhört stressad och mådde dåligt. Jag födde i september men i Juni så råkade jag ut för ångest för första gången i mitt liv. Det var oerhört påfrestande. Jag fick på detta en depression. Min stressnivå var väldigt hög ett tag eftersom jag led av flera ångestanfall under dagarna. Detta höll i sig i ca 3 veckor. Sedan var jag stressad ett tag till men nivåerna gick aldrig lika högt. Min bebis föddes med en infektion men verkade i övrigt inte må dålig. Jag hoppas detta inte påverkat honom negativt på något sett. Jag är nu helt frisk från det om hände under graviditeten


  • Helle333
    Webbredaktör Annelie skrev 2012-03-12 14:16:59 följande:
    Depression, svår ångest – eller bara mycket på jobbet. Ny forskning tyder på att det inte behövs särskilt höga stressnivåer hos gravida kvinnor för att barnet i magen ska riskera att skadas.
    Det skriver svd.se i en artikel om att stress hos gravida kvinnor kan skada fostret.

    Kände eller känner du dig stressad under graviditeten?

    Läs hela artikeln här: www.svd.se/nyheter/inrikes/stress-paverkar-fo...
    Min kompis lillasyster fick missfall pga stress. Jag var fruktansvärt stressad under en period och jag kände att barnet inte mådde bra. En dag var jag så stressad så jag trodde jag bli galen. Den dagen skulle jag äta lunch med en kompis, den kompisen jag skrev om ovan, jag gick dit och sa att jag kan bara stanna i en timme. Det hela slutade med att jag struntade i att gå tillbaka till jobbet den dagen. Glad över att vi har flextid. Jag klarade inte av tanken att gå tillbaka dit den dagen så jag bara slappade och hängde med min vän. Jag lugnade ner mig och tog tag i min stress så att jag och pyret skulle må bra igen.
  • TempusFugit

    Jag blev ledsen när jag läste denna undersökning. Visst, det är naturligtvis inte bra med stress, men att lite stress även påverkar, gör mig orolig.

    Om man har ett jobb stressar?

    Jag pendlar 18 mil varje dag och jobbar heltid. Måste passa tåg-/busstider. Jobbar även skift vilket innebär att jag kanske jobbar till kl.22 och ska vara tillbaka på jobbet kl.06 nästa dag. Ett avtal med facket gör att vi har 8 timmars nattvila och jag har ingenstans att övernatta. På mitt arbete kan man inte gå ner i tid. Och eftersom jag inte har ett fysiskt krävande arbete, kan man inte bli sjukskriven heller..

    Men jag har som tur är många semesterdagar, så jag gick hem ca 2 månader innan BF. Men min oro är ju om jag har skadat mitt barn?

  • Ajkje

    Jag tycker att det är en intressant undersökning eftersom att man tidigare trott att stress inte ska påverka fostret om det inte rör sig om extrem stress.

  • HB

    När jag var gravid med första barnet i femte månaden började jag ett nytt och mycket krävande jobb (inte fysiskt ansträngande, men psykiskt) med pendling till annan ort. Samtidigt drabbades familjen av en mycket svår sorg (dödlig cancer). Jag var alltså rätt stressad. Förlossningen var asjobbig, men barnet mådde bra. Han växte och utvecklades snabbt/normalt. Är idag två år och helt underbar, rolig och smart. Jag har alltid haft en lätt depressiv läggning, men barnet är nästan alltid på strålande humör. 

    Kortfattat så tror jag att stress kan vara skadlig för mamman, men att det ska gå väldigt långt för att barnet ska påverkas negativt. Å andra sidan, vad vet jag? Kan vara vanskligt att dra slutsatser enbart från egna erfarenheter. 

  • HäckHäxan
    Webbredaktör Annelie skrev 2012-03-12 14:16:59 följande:
    Depression, svår ångest – eller bara mycket på jobbet. Ny forskning tyder på att det inte behövs särskilt höga stressnivåer hos gravida kvinnor för att barnet i magen ska riskera att skadas.
    Det skriver svd.se i en artikel om att stress hos gravida kvinnor kan skada fostret.

    Kände eller känner du dig stressad under graviditeten?

    Läs hela artikeln här: www.svd.se/nyheter/inrikes/stress-paverkar-fo...
    Allt detta fick jag förklarat för mig när jag var gravid 07 av över läkaren på öppen psyk där jag går på samtal. De enda målet vi hade då var att minska min stress så mkt det gick. Han var också den som menade att min rökning inte skadade just mitt barn lika mkt som min stress gjorde OCH rekommenderade mig att inte sluta röka, för jag skulle bli mer stressad då.

    Därmed inte sagt att de var bra att röka under graviditeten! För det är det ju såklart aldrig.

    Intressant artikel.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Haven

    jag var otroligt stressad och rädd i början för att få missfall...och fram till vecka 19 då vi gjorde rutinultraljudet...stressade mkt på jobbet också. 

    Men nu njuter jag och känner mig avslappnad...

    vad är det som kan skadas om man känner sig stressad?

     

  • LilaLavendel

    Går stresshormonerna in i barnets blod...det är ju det som är frågan.
    Stresshormoner försurar blodet och det krävs rätt ph-balans i cellerna för att de ska fungera normalt.  

  • hanane

    Hej! Jag behöver hjälpe jag drabbads av panikångest hur kan jag bli av med den här jag försökt på olika sätt men fick inga hjälp. Tacksam

  • hanane

    Hejsan! Jag med har haft panikångest och jag vill gärna bli av med den jag försökte få hjälp det fick jag tyvärr inte :( har du nån tips till mig / jättetacksamt

  • Callo
    hanane skrev 2016-02-04 23:02:38 följande:

    Hej! Jag behöver hjälpe jag drabbads av panikångest hur kan jag bli av med den här jag försökt på olika sätt men fick inga hjälp. Tacksam


    Låter märkligt att du inte får någon hjälp. Din BM ska kunna råda dig vidare till psykologhjälp eller annan med lämplig behörighet om du är i behov av det.
  • hanane

    Jag måste vänta 3 eller 4 månader för att Kunna träffa psykolog :( jag träffade en läkare han skrev ut midecin men jag vill inte det jag mår inte bra när jag tar tablett :( jag att Linda som skrev här att hon hade ångest men hon blev frisk hoppas att höra av henne om hon kan hjälpa mig på nåt sätt :( eller om ngn vet hur kan jag få hjälp/ tacksam

  • Otit

    Jag bara undrar hur vi har klarat evolutionen om alla barn som föddes på stenåldern var så skadade av stressen, eller att alla mammor fick missfall? För där kan vi ju snacka om stress att aldrig hitta mat, stresspåslaget när någonting rörde sig utanför grottan, eller stressen när man blev tvungen att fly för sitt liv. Dom lär ju ha varit stressade hela tiden.

  • Liten2016
    hanane skrev 2016-02-08 00:43:45 följande:

    Väntar fortfarande på svar :(


    Om du vill att Linda ska svara i en 4 år gammal tråd så får du nog citera hennes inlägg så att hon vet att du skriver till henne. Hade hennes namn varit svart hade hon tagit bort sitt medlemskap. Men hon måste ju inte nödvändigtvis vara aktiv här längre.
  • hanane

    Hr


    Lindatmw skrev 2012-03-12 14:56:29 följande:

    Jag var oerhört stressad och mådde dåligt. Jag födde i september men i Juni så råkade jag ut för ångest för första gången i mitt liv. Det var oerhört påfrestande. Jag fick på detta en depression. Min stressnivå var väldigt hög ett tag eftersom jag led av flera ångestanfall under dagarna. Detta höll i sig i ca 3 veckor. Sedan var jag stressad ett tag till men nivåerna gick aldrig lika högt. Min bebis föddes med en infektion men verkade i övrigt inte må dålig. Jag hoppas detta inte påverkat honom negativt på något sett. Jag är nu helt frisk från det om hände under graviditeten


Svar på tråden Stress kan påverkar foster