• Rebecca 497

    Vanprydande ärr, ersättning folksam

    Hejsan!

    För snart två år sen skade min son sig på förskolan, han har idag ett ca 1.5cm långt och 2mm brett ärr mellan ögonen som syns väldigt väl. Vid olycks tillfället var vi tvugna att åka in till aktuen och dom limmade ihop hans skada så det finns dokumentation samt att jag anmälde det till folksam strax efter att de hände.
    Man måste vänta 2år innan man kan begära ersättning och för att ärret ska få läka och det är nu i maj.

    Jag undrar vad som är ett rimligt belopp för en sådan skada?
    Någon som har fått ut ersättning för vanprydande ärr från folksam?
    Sen har jag fått intrycket att man alltid ska överklaga då man har chans att få ett större belopp?

    Mvh/Becca 

  • Svar på tråden Vanprydande ärr, ersättning folksam
  • Adidas16

    Jag blev hundbiten när jag var 3 år gammal och fick sy cirka 23 stygn i ansiktet. Har ärr mellan ögonbrynet under ögat och på över läppen och ett ärr under läppen samt en ärrbildning som en vårta insidan av läppen. Allt detta har jag nu fotograferat i veckan och inväntar nu besked. Jag är 24 år i år. Då egentligen de avslutade mitt ärende -02 dock pga bra anledningar får jag ersättning nu ändå!


  • litenmamma75

    Gå in på folksams sida och kolla. Dottern var med om en olycka på skolan för 2 år sen, blev inlagd på sjukhus i 2 dagar, fick betalt både från skolans försäkringsbolag och från folksam som jag har. Dock blev det ganska lite från folksam, dom har någon gräns på hur stort ärret är.

  • Adidas16


    Bilden visar inte lika tydligt som i verkligheten då det syns mer anser jag. Som jag i tidigare inlägg så är det mellan ögonbrynen under ögat över läppen och snett ner vid mungipan. Den i munnen behöver jag inte lägga upp. Frågan är hur mycket jag kommer få!?
  • Rebecca 497

    Jag har försökt hitta information om vilka summor det rör sig om men dom använder sig utav en "tabell". Och det framgår inte om vilka belopp det rör sig om, däremot har jag fått det klart för mig att man alltid ska överklaga det beslut som man får.
    Det kostar inget extra och man kan inte mista några pengar på det -man får det belopp som de kom fram till första gången. Däremot blir det lite extra pappers jobb och kan ta lite längre tid innan man får pengarna.

    Sen funderar jag på om man skulle tjäna på att ta ett foto hos en proffesionel fotograf så att man får en bra bild på ärret, det är ganska svårt att ta en bild som visar bra hur ärret ser ut. Däremot kanske man ska vänta tills solen börjat skina lite mer så att ärret blir mer 'framträdande'. 

  • Adidas16

    Men jag vet inte om jag "vågar" överklaga. -02 lade dem ner mitt ärende och jag anser att om dem har lagt ner det och försökt fått tag i mina föräldrar utan resultat så är det borttaget. Så vet inte om jag har rätt till att överklaga när jag egentligen inte har rätt till att få ersättning längre men nu får jag det ändå!? Så tror jag nöjer mig med det jag får.  Den 3 April skickade jag tillbaka foton men ännu har ingen hört av sig. Dock har inte jag nån aning hur länge det tar för dem att fatta ett beslut!

  • Li12345678

    Hej! Nog för att detta är ett gammalt inlägg men hur gick det sen? Och man kan bara få ut försäkrings pengar ifall man fått det ifrån en olycka va? Hjälper inte att jag har ett stort fult ärr över ryggen, då jag fått det via operation. Har bara vanlig hemförsäkring!

    Tack!

    /linn

  • Helle1974

    Sonen fick ut 1600 kr från folksam för vanprydande ärr... det är ett litet ärr som sitter på handen

  • Guapa

    Fick ett ärr på foten för 15 år sen. Fick ca 10 000 kr av folksam då. Fick även försäkringspengar genom skolförsäkringen samt genom mina föräldrars försäkringar, länsförsäkringar. Totalt blev det en bit över 20 000 kr.

Svar på tråden Vanprydande ärr, ersättning folksam