• PimPim1

    Tips om dhea

    Hej

    Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

    Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

    Hur har ni doserat, när på dagen osv?  
     
    Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

    Tacksam för alla tips!   

  • Svar på tråden Tips om dhea
  • Mrs Lilac

    Om du verkligen vill bli med barn så bör eu ta kontakt med IVF ASAP! Dina chanser minskar från dag till dag. Tråkigt om du missar chansen för att du valde att försöka lite på egen hand först. Lycka till!

  • Mamma gås

    Jag har tidigare kört med 7-Keto men har nu övergått till "ren" DHEA och då micronicerad, vilket går att beställa på dhea.com 

    http://www.centerforhumanreprod.com/premature_ovaries.html

    Jag kan själv inte bli gravid på egen hand utan måste göra IVF. Jag har inget resultat att bidra och jämföra med förrän i maj då vi ska göra vårt nästa IVF. Men som du säger visar flera studier på förbättrad äggkvalitet.
    Jag och några andra som jag känner från andra trådar här i forumet har ätit 3x25 mg. Läste någonstans att man helst ska ta den 50 mg på morgonen då sömnen kan försämras om det tas på kvällen.

    Jag tar även Inofolic och melatonin i syfte att förbättra äggkvaliten. Inofolic går att beställa från Italien.      

  • PimPim1

    Hej Mamma gås och tack för ditt svar!
    Ja 75 mg verkar vara vanligt. 7 keto rekommendationen på förpackningen är 2 tabletter per dag och varje innehåller 100 mg dhea! Det har jag inte vågat ta än. Och då kapslarna är svåra att dela har jag valt att ta 100 mg på morgonen. Jag har inte märkt av några bivärkningar ännu.

    Vet du (eller någon annan) hur lång tid det ska ta innan effekter av dhea kan märkas? Jag misstänker att det tar några månader:(

    Jag använder också progesteronkräm perioden efter ägglossning sedan förra cykeln. det ska ju vara helt ofarligt (enligt hälsokosten) och kunna hjälpa kroppen att komma tillbaka i hormonbalans.  

  • Sötisa

    Jag har ätit dhea sen i oktober men vet inte ännu om det hjälpt med min äggkvalite då jag ska göra ivf i maj. Tre månader ska man ha tagit tabletterna för att det ska hjälpa vid en ivf iaf om man läser studier från USA. Nu för nån vecka sedan beställde jag hem nya och av misstag tog jag 7-keto istället för ren dhea som jag tagit hittills. Tror jag ska beställa nya men tar 100mg dag ich kväll av keto tills de kommer hem.
    Känner inga biverkningar alls och hoppas givetvis att det ska förbättra min äggkvalite!

  • Mamma gås

    Jag åt oxå 7-keto förut men av annan anledning ifrån början sen visade det sig vara bra för annat oxå :) Hur som helst så stod det inte på min förpackning hur mkt "ren" dhea det var i. Det som är viktigt är just om den är microniserad.

    Det jag känt är att jag fått mer ork och kanske lite sämre hy, men wtf - OM det hjälper så är det värt det :) Den effekten fick jag efter bara ett par dagar. Äggkvaliten tar nog lite längre tid som Sötisa säger. Jag har oxå läst att man ska äta det ett tag, men jag läste i nån studie 40 dgr innan IVF. Men jag tänker att det är minst 40 dgr. Då kommer vi göra IVF i samma månad Sötisa :) Kör du långa el korta?

    Vi håller tummarna för oss alla!! {#emotions_dlg.flower}   

           

  • PimPim1

    Jag har läst lite mera nu och vågar ta dosen 2x100 av keton. Tycker att jag tex hanterar stress bättre.. 

    Jag måste erkänna att jag inte läst så djupt i studierna att jag vet skillnad på dhean i keton och microniserad dhea.. Det är ju lite av ett halmstrå det här att testa och se om det kan hjälpa äggkvaliten:)

    Jag har hållt koll på ÄL med stickor och höjning av basaltemp.. Hade ÄL för 3-4 dagar sen...men har bara tagit keto i ca 2 veckor så det kanske inte har hunnit hjälpa.. Men jag instämmer....nu håller vi tummarna för våra ägg! Lycka till med era IVFer

  • Ikarozzz

    Nu har jag köpt hem DHEA från USA... Vilken dos bör man ta? Man vill ju ha bra effekt, men inte för mkt.. Har ca 300 tab vissa är 50 mg och vissa 25 mg.. Har hittills tagit 75 mg 1 gång/dag.. För lite? Tacksam för lite hjälp! ;) och Lycka till alla som kämpar! Kram

  • Upp i det blå

    En fråga utanför ämnet: PimPim jag såg att du använder progesteron kräm. Jag är lite sugen på det. Kan du berätta mera?

  • PimPim1

    Upp i det blå: Jag började ta det eftersom mina cykler var väldigt oregelbundna och vissa månader var jag säker på att ägglossningen uteblev. På länken nedan finns lite enkel information om krämen. jag köpte den på femalbalance.com 

    Man smörjer på den efter ÄL och varje dag fram till mens. Jag har fått en regelbunden cykel och vet numera att min ägglossning funkar, vilket jag tror är krämens förtjänst..(kollar med stickor och att jag fått höjning av min basala kroppstemperatur) 

    http://www.hormoni.se/progesteronbrist.php 
       
     Ikarozz: Jag undrade samma sak själv i tråden. Jag tror det kan vara olika mängd dhea i olika produkter. Själv äter jag 7 keto dhea som är en variant som inte är dopingklassad vilket jag tror "ren" dhea är. Hoppas du kan få svar från annat håll, jag är själv osäker men tar en tablett a 100 mg morgon och kväll. (Och har ännu inga negativa erfarenheter)

Svar på tråden Tips om dhea