• aikidoaasa

    Rh negativ och tvillingar?

    Jag hamnade i en diskussion med några kollegor idag om de som är Rh negativa (så som jag är har jag fått veta)

    Då var det någon som sa: "Men då kan du ju känna dig lugn. Då behöver du aldrig vara orolig över tvillingar..."

    Det fick mig att fundera: Jag har hört att det kan vara aningen svårare att bli gravid om man är Rh negativ. (Nu vet jag inte hur sant det är då jag inte sett någon läkare/ barnmorska som vågat svara på just den frågan men allt annat där omkring.)
    Men stämmer det då att chansen/ risken för att få tvillingar är typ lika med noll?
    Är det någon där ute som kan "bevisa" att det inte är sant då de själva har/ bär tvillingar?

  • Svar på tråden Rh negativ och tvillingar?
  • sweetbird

    Min syster är rh neg a- hon hade tvillingar . Men ena stöttes ut tidigt i grav, 1 bebis blev kvar han är 2,5 nu. Jag är oxå rh neg jag hade ett MA nu i Januari i V16 , jag förlorade honom och det är ganska vanligt att man förlorar 1 barnet när man är rh neg, pga a att det är få människor som är rh neg och träffar man då en person som inte är rh neg och blir gravid med den personen så passar inte barnets blod ihop med mamman och man bildar antikroppar. därför fick jag en spruta nu med rophylac så att jag inte ska bilda antikroppar mot nästa barn, och förlora det med, och det måste jag göra efter varje grav. Min syster har oxå fått
    Gjort det. Hoppas du fick lite svar nu :) när
    Du blir gravid så ska du säga till på inskrivningen hos barnmorskan att du är rh neg att du vill ha rophylac sprutan. Jag hann inte ta min spruta innan de va försent ;(

  • Angelica8912

    Jag är Rh negativ och jag har inte hört talas om något av detta ni skriver.

    Jag blev gravid på första försöket, och fick en frisk flicka i Mars förra året!

  • aikidoaasa
    sweetbird skrev 2012-03-27 19:35:59 följande:
    Min syster är rh neg a- hon hade tvillingar . Men ena stöttes ut tidigt i grav, 1 bebis blev kvar han är 2,5 nu. Jag är oxå rh neg jag hade ett MA nu i Januari i V16 , jag förlorade honom och det är ganska vanligt att man förlorar 1 barnet när man är rh neg, pga a att det är få människor som är rh neg och träffar man då en person som inte är rh neg och blir gravid med den personen så passar inte barnets blod ihop med mamman och man bildar antikroppar. därför fick jag en spruta nu med rophylac så att jag inte ska bilda antikroppar mot nästa barn, och förlora det med, och det måste jag göra efter varje grav. Min syster har oxå fått
    Gjort det. Hoppas du fick lite svar nu :) när
    Du blir gravid så ska du säga till på inskrivningen hos barnmorskan att du är rh neg att du vill ha rophylac sprutan. Jag hann inte ta min spruta innan de va försent ;(
    Det var min BM som berättade för mig nu att jag var Rh-... hade inte en aning innan dess. Fick ett MF i sommras, åkte in till akuten. Det var inte ens något blodprov som jag fick ta... så inte blev det någon spruta där inte...
  • sweetbird

    Det är ju ganska konstigt!?! Man ska få den sprutan vid missfall/avbrutengraviditet/förlossning och mellan varje barn

  • aikidoaasa
    sweetbird skrev 2012-03-28 09:55:46 följande:
    Det är ju ganska konstigt!?! Man ska få den sprutan vid missfall/avbrutengraviditet/förlossning och mellan varje barn
    Jo-tack... har märkt det nu... Synd bara att ingen påpekade detta då.
  • Barbabok

    Nej den sprutan fås om man börjar bilda antikroppar vid nästkommande graviditet. Detta kollas hos BM via blodprov. Jag är själv rh-.


    han kommer i juni
  • tinis77

    Jag är RH-, och gravid med tvillingar. Har tre barn tidigare, två av de blev till på tredje försöket och minstingen blev till när vi slarvade en gång, så jag har inte direkt svårt att bli gravid heller.

  • aikidoaasa

    Kul att höra att det finns de som faktiskt lyckas med att få tvillingar även om man är Rh-. Lycka till med graviditeten tinis77.

  • Längtar nr 2

    Vet att tråden är "gammal" men lägger in en kommenter iaf. Jag är 0- och har inga problem bli gravid, väntar just nu tvillingar. Mannen är 0+ , dagen efter sonen föddes fick jag en spruta för att INTE bilda antikroppar. Sprutan ska även ges till dem som får MA( minns inte allt som stod), men har man inte varit på inskrivning och gjort blodgruperingen är det ju svårt att veta. Trots att jag fått sprutan så kollas ett extra blodprov i ca v28 för att se så det inte finns antikroppar.

  • aikidoaasa
    Längtar nr 2 skrev 2012-05-02 18:42:41 följande:
    Vet att tråden är "gammal" men lägger in en kommenter iaf. Jag är 0- och har inga problem bli gravid, väntar just nu tvillingar. Mannen är 0+ , dagen efter sonen föddes fick jag en spruta för att INTE bilda antikroppar. Sprutan ska även ges till dem som får MA( minns inte allt som stod), men har man inte varit på inskrivning och gjort blodgruperingen är det ju svårt att veta. Trots att jag fått sprutan så kollas ett extra blodprov i ca v28 för att se så det inte finns antikroppar.
    Sprutan ger bara skyddet i ca ett halvår så den måste tas på nytt vid varje graviditet. Så du kommer att få ta en till när du föder dina nr 2.

    Lycka till med dina två små nya älsklingar när det väl är dags.  
  • Längtar nr 2

    Ja det vet jag , hatar sprutor så jag ser inte fram emot den. Och Tack. Har nu "bara" 6v kvar om jag går full tid

  • aikidoaasa
    Längtar nr 2 skrev 2012-05-02 19:46:57 följande:
    Ja det vet jag , hatar sprutor så jag ser inte fram emot den. Och Tack. Har nu "bara" 6v kvar om jag går full tid
    Jag håller tummarna att du går precis så länge som du vill gå. Jag kan tänka mig att du känner dig massor med tyngre den här gången än förra gången med den dubbla vikten....
  • aikidoaasa
    Cayenna skrev 2012-05-04 19:17:28 följande:
    Sprutan får man endast om barnet är positiv. Om både mor och barn är neg behövs ingen spruta.
    Nej, det blir ju onödigt. Då finns det ingen risk att man ska utveckla immuniseringen.
    Inte för att jag vet hur diskussionen här kom in på detta då det egentligen inte handlade om sprutor i den bemärkelsen...

    Men eftersom ämnet ändå är lite spännande så blir det nu lite OT...

    Däremot så tittar man rent statistiskt så det störst risk att barnet som föds är Rh+ då endast 15% av jordens befolkning är Rh-, och har pappan Rh+ så är den genen den mer dominanta så risken att barnet blir Rh+ är väldigt mycket högre, näst intill "omöjligt" som någon sa att den lilla ska bli Rh-. 
    För att man ska klassas som en Rh- så måste båda anlagen vara --, både den från mamman och den från pappan. Är en av dem + blir man automatiskt en Rh+. Så om man tittar på statistiken:
    K -- och mannen ++ blir barnet -+ eller +- -> Det vill säga Rh+.
    K -- och mannen +- blir barnet -+ -> Rh+ eller -- -> Rh-.
    Utifrån detta så är 3/4 av chanserna att barnet blir Rh+ men bara 1/4 Rh-. 25% chansen är alltså inte särskilt stor.

    Fast det man också kan fundera över är att om man kollar alla möjliga kombinationer som finns både på mammans och pappans sida så slutar det med att det är 25% chans att barnet över huvud taget blir Rh-. (Med 16 olika kombinationer hos föräldrarna och varje kombination kan ge barnet 4 kombinationer var så blir det 16*4 = 64 kombinationer totalt... varav endast 16 av dem gav ett Rh- barn... jag blev tvungen att dubbelräkna )
    Men varför är det isåfall "endast" 15% som har det i verkligheten? Det borde tyda på att det finns andra faktorer som påverkar...  
    Kanske en av dem är just det som spekuleras att Rh- människor rent generellt kanske har svårare att bli med barn...? Eller om man nu vänder på det att Rh+ människor har enklare att bli med barn...
    En annan teori är iofs att Rh- genen blev till för "bara" ca 10. 000 år sedan och att den inte har hunnit sprida sig så mycket ännu så att fler personer åtminstonde får en gen med den negativa delen och därmed ökar chansen att de sedan ska få Rh- barn... men jag hittade statistik för sverige och jämfört för de senaste 40 åren som visar på att vi inte direkt ökat i procent sedan dess, vilket borde skett om det var fallet. (Nu menar jag självklart ingen stor ökning, men någon skillnad borde väl synas...)  
    En annan teori som jag såg på ett annat forum som jag funderade lite över och som kanske skulle förklara det är att den som skrev det inlägget påstod att många Rh- män (speciellt, ett fåtal kvinnor också) valde att leva barnfritt. Däremot de män som var Rh- och fäder hade då valt Rh- kvinnor att skaffa barn med. De flesta som svarade i den tråden sa att hade de en bror/ farbror/ morbror etc som också var Rh- som inte hade egna barn och heller inte ville ha det. Det var några Rh+ som hade svarat i den tråden också som verkade vilja visa på att deras manliga Rh+ släktingar minsann inte alls hade denna aversion mot att skaffa barn. (Nu har jag däremot inte sett någon form av statistika bevis för detta alls) Men om nu detta var sant så skulle det kunna vara en förklaring till varför statistiken inte höjs om en "stor" del av de som kan skapa Rh- barn inte gör det... och på det sättet håller de då ner statistiken... (tittar jag bara inom min släkt har jag en farbror och två äldre kusiner som valt att inte skaffa barn... de andra tre, bland dem min pappa har alla lyckats hitta Rh- kvinnor och det är inte direkt så att de har frågat dem innan om deras blodgrupp... Alla är Rh-. Resten av grabbarna är antingen Rh+ eller har inte blivit tillräckligt gamla för att vara intresserade av tjejer och att skaffa barn...)
  • Maho81

    Jag fick ett ma i våras och efter skrapningen när jag påpekade att jag var A Rh negativ så skyndade de sig att hämta och ge mig sprutan, och min bm blev både fundersam och irriterad på att det var jag som fick be om en spruta eftersom alla som är Rh negativa ska spruta efter varje barn eller ma för att inte stöta bort (missfall, ma) nästa bebis som är Rh positiv.

  • Cayenna
    aikidoaasa skrev 2012-05-05 18:01:50 följande:
    Nej, det blir ju onödigt. Då finns det ingen risk att man ska utveckla immuniseringen. Inte för att jag vet hur diskussionen här kom in på detta då det egentligen inte handlade om sprutor i den bemärkelsen... Men eftersom ämnet ändå är lite spännande så blir det nu lite OT... Däremot så tittar man rent statistiskt så det störst risk att barnet som föds är Rh+ då endast 15% av jordens befolkning är Rh-, och har pappan Rh+ så är den genen den mer dominanta så risken att barnet blir Rh+ är väldigt mycket högre, näst intill "omöjligt" som någon sa att den lilla ska bli Rh-.  För att man ska klassas som en Rh- så måste båda anlagen vara --, både den från mamman och den från pappan. Är en av dem + blir man automatiskt en Rh+. Så om man tittar på statistiken: K -- och mannen ++ blir barnet -+ eller +- -> Det vill säga Rh+. K -- och mannen +- blir barnet -+ -> Rh+ eller -- -> Rh-. Utifrån detta så är 3/4 av chanserna att barnet blir Rh+ men bara 1/4 Rh-. 25% chansen är alltså inte särskilt stor. Fast det man också kan fundera över är att om man kollar alla möjliga kombinationer som finns både på mammans och pappans sida så slutar det med att det är 25% chans att barnet över huvud taget blir Rh-. (Med 16 olika kombinationer hos föräldrarna och varje kombination kan ge barnet 4 kombinationer var så blir det 16*4 = 64 kombinationer totalt... varav endast 16 av dem gav ett Rh- barn... jag blev tvungen att dubbelräkna ) Men varför är det isåfall "endast" 15% som har det i verkligheten? Det borde tyda på att det finns andra faktorer som påverkar...   Kanske en av dem är just det som spekuleras att Rh- människor rent generellt kanske har svårare att bli med barn...? Eller om man nu vänder på det att Rh+ människor har enklare att bli med barn...)

    Intressant att läsa. Mina föräldrar är en neg och en pos. Av oss systrar blev två neg och en pos. Alla har vi blivit gravida på första försöken. Dock några av dessa har slutat i mf/ma...
  • Modernegativ

    Hej! Jag är fem (snart sex eller sju) barns mor

    Jag har fött först ett

    tvillingpar (pojke flicka 4 år)

    En ensam (flicka 2 år)

    tvillingpar (flicka pojke 1 år)

    Och nu väntar jag barn.. igen...vet inte om det är en eller två ????

    Jag är rh negativ.. mina barn blev inte det då deras far är rh +

    Jag är extremt fertil.. tror inte dina kollegor vet vad de snackar om.. så läs på seriösa sidor och skippa de rasistiska sidorna som sätter folk i fack! (Reptilsnacket)

    Det kan däremot ske komplikationer om du bär ett rh positivt barn i magen.. då ditt blod kan komma behandla barnets blod som främmande. Och det kan leda till att barnet får blodbrist. Detta vet läkare om och du får alltid en spruta efter första förlossningen. Immunisering.

    Se till att du testar ifall sitt blod kommer behandla rh positiva blodet som "främmande" innan du skaffar barn.. dvs ifall du har fått missfall/fått blodtransplantation tidigare m.m.

    OROA DIG INTE!

    /Amanda

  • Haiduchi

    Också rh- och gravid med andra barnet,både detta och första blev till på första försöket. Inga MA/MF.

    Aldrig fått spruta för att jag är minus. Är väl om barnet är det som man får det.

    Första måste ha varit minus, ingen spruta efter den förlossningen och verkar som barnet är minus nu med.

    Fått papper av min bm för att testa blodet från navelsträngen efter förlossning ang rh minus.

    Men inte utvecklat immunisering.

Svar på tråden Rh negativ och tvillingar?