• Hon den där

    Varför vaktar inte min Schäfer??

    Hej

    Jag har en schäferhane som strax fyller 2 år. Han visar inga tendeser på att ha vakt i sig, han skäller inte när nån ringer på dörren eller kommer in i lägenheten. Han verkar älska var enda människa han träffar även om han aldrig hälsat på den personen förut.

    Självklart vill jag ha en snäll pålitlig hund som inte är överspänd, men jag har ändå skaffat mig en Schäfer för jag vill känna mig trygg när jag är ute och går med han på kvällen och jag vill att han åtminstånde markerar med ett skall när nån kommer in i lägenheten eller ringer på.

    Finns det hopp? Eller har jag helt enkelt en hund utan vaktinstinkter?       

  • Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??
  • Hegge

    Jag skulle nog säga att om han blir glad i okända människor så betyder du inte tillräckligt mycket för honom. Han ser inte dig som ledare helt enkelt. Det går ju att träna hunden.

  • Hon den där
    Hegge skrev 2012-03-28 08:08:08 följande:
    Jag skulle nog säga att om han blir glad i okända människor så betyder du inte tillräckligt mycket för honom. Han ser inte dig som ledare helt enkelt. Det går ju att träna hunden.
    Fast där håller jag verkligen inte med dig, han blir glad men det är inte så att han har nåt intresse av dom mer än att bli lite kliad och leka lite. Ledarskapet har vi inga problem med, jag tränar han mycket och är en väldigt tydlig ledare.

    Tror snarare i så fall att han tänker att matte fixar allt, att han inte känner att han behöver vakta för matte vaktar bra själv Skrattande .

    men har du några idéer hur man tränar upp vaktandet?    
  • Hon den där
    Psychadelia skrev 2012-03-28 08:01:14 följande:

    Jag ser ingen text :-P
  • Hegge

    Om du eller erat hem skulle bli utsatta för vad hunden skulle uppleva som ett hot, så skulle han säkert försvara er. Men han behöver inte gå omkring och vara misstänksam utan anledning. Att iscensätta ett hot, t ex ett inbrott eller överfall visar ju hur hunden reagerar. Sen får du markera gränserna där du vill ha dom. Personen som utgör hotet bör ju vara ordentligt skyddad. :)

  • NollSjuTjugo

    Nu är det ju ganska vanligt att schäfrar inte har speciellt mycket skärpa & försvar i sig, så det är inget konstigt. Var glad att du har en hund som är trevlig! Att han inte skäller när det ringer på dörren behöver inte heller betyda att han inte skulle försvara dig om du t.ex blev överfallen. En hund som är bra mentalt kan ju oftast skilja på hot och hot. Med det menar jag att hunden plockar fram sin skärpa (alltsa blir förbannad) om den/du blir hotad på riktigt.

    Har du mentalbeskrivit hunden? Det kan jag rekommendera, då får du en bild av vilka egenskaper som finns i din hund, hur den använder dom och o den är bra mentalt (kan avreagera på saker den blir räd för, kan använda skärpan på ett sunt sätt osv.) Mentalbeskrivning säger inte allt men ger en vink om vilken typ av hund man har.

    Och tro inte på, som någon skrev, att du inte skulle vara värdefull i hunden ögon för att den är glad mot folk. Det påståendet stämmer inte.


  • YummyMami

    Vill man ha en alarmhund hemma så skaffar man en liten en.

    Fundering dock, är det främlingar som kliver in? Eller bekant folk? En hund ska inte skälla på ringklocka, dörren är din och besluta om. Jag misstänker du har en välartad hund.


    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • Hon den där
    NollSjuTjugo skrev 2012-03-28 08:38:38 följande:
    Nu är det ju ganska vanligt att schäfrar inte har speciellt mycket skärpa & försvar i sig, så det är inget konstigt. Var glad att du har en hund som är trevlig! Att han inte skäller när det ringer på dörren behöver inte heller betyda att han inte skulle försvara dig om du t.ex blev överfallen. En hund som är bra mentalt kan ju oftast skilja på hot och hot. Med det menar jag att hunden plockar fram sin skärpa (alltsa blir förbannad) om den/du blir hotad på riktigt.

    Har du mentalbeskrivit hunden? Det kan jag rekommendera, då får du en bild av vilka egenskaper som finns i din hund, hur den använder dom och o den är bra mentalt (kan avreagera på saker den blir räd för, kan använda skärpan på ett sunt sätt osv.) Mentalbeskrivning säger inte allt men ger en vink om vilken typ av hund man har.

    Och tro inte på, som någon skrev, att du inte skulle vara värdefull i hunden ögon för att den är glad mot folk. Det påståendet stämmer inte.

    Jag måste bara fråga varför du tror att det är ganska vanligt att schäfern inte har så mycket skärpa och försvar i sig?

    Jag har gjort ett MH test på han och fick jättefina resultat, nu minns jag inte exakt vad han fick på allt ( har inte pappret framför mig) men han var lätttillgänglig och avreagera på en gång, var inte rädd och lagomt nyfiken. Dommaren sa att jag skulle vara stolt över han

    Jag har också tänkt att han kanske plockar fram det om det verkligen skulle ske nåt allvarligt, men jag vet inte...Vid nåt enstaka tillfälle har han när vi varit ute i halvmörker och han hört/sett nåt blivit lite allvarlig och ställt sig framför mig som om han vill försvara mig kanske?

    jag har haft Schäfer förr och dom har jag aldrig tvekat att dom skulle försvara mig, utan dom har haft en väldigt stor skärpa och försvarslust, ingen tvekan alls om det och fått flera bevis på det. Men denna kille han är mest som en jättenalle         
  • Hon den där
    YummyMami skrev 2012-03-28 08:43:20 följande:
    Vill man ha en alarmhund hemma så skaffar man en liten en.

    Fundering dock, är det främlingar som kliver in? Eller bekant folk? En hund ska inte skälla på ringklocka, dörren är din och besluta om. Jag misstänker du har en välartad hund.

    Som exempel så kan det vara vaktmästaren som kommer eller när vi skulle flytta så var det främmande männsikor som skulle titta på lägenheten. Men ingen av dom bara kliver in utan jag har ju såklart släppt in dom :-P. Jag kanske uttryckte mig dåligt i TS.

    Har nästan tänkt att han är för väluppfostrad haha han blir glad och uppspelt när nån kommer men han sätter sig (oftast) lite åtsidan och väntar på att få ett "varsågod" så han kan få gå fram och hälsa. Han är i övrigt en dröm att ha att göra med, otroligt lättlärd och sammarbetsvillig, social och vänlig. En stor nallebrjörn, det är som sagt bara vaktandet och om han skulle försvara mig om nåt händer som jag funderar på

    För att skryta lite då Jag får ofta beröm för han för att han är så väluppfostrad och vacker *Stolt matte*      
  • YummyMami
    Hon den där skrev 2012-03-28 08:54:30 följande:
    Som exempel så kan det vara vaktmästaren som kommer eller när vi skulle flytta så var det främmande männsikor som skulle titta på lägenheten. Men ingen av dom bara kliver in utan jag har ju såklart släppt in dom :-P. Jag kanske uttryckte mig dåligt i TS.

    Har nästan tänkt att han är för väluppfostrad haha han blir glad och uppspelt när nån kommer men han sätter sig (oftast) lite åtsidan och väntar på att få ett "varsågod" så han kan få gå fram och hälsa. Han är i övrigt en dröm att ha att göra med, otroligt lättlärd och sammarbetsvillig, social och vänlig. En stor nallebrjörn, det är som sagt bara vaktandet och om han skulle försvara mig om nåt händer som jag funderar på

    För att skryta lite då Jag får ofta beröm för han för att han är så väluppfostrad och vacker *Stolt matte*      



    Be någon främling till hunden att komma och bara pilla på dörren, känna på handtaget och så mitt i natten så lär du märka annat. Då ska du ligga i säng.

    Jag tror absolut att du ska känna dig stolt!
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
Svar på tråden Varför vaktar inte min Schäfer??