• JohanB

    Fadderbarn vilken organisation?

    Jag och tjejen vill skaffa ett fadderbarn. Vi vill att en del av summan som vi skänker ska gå direkt till vårat fadderbarn och att resten ska gå till byn som barnet bor i. Vilken organisation ska vi då välja?

  • Svar på tråden Fadderbarn vilken organisation?
  • Dundermamman

    Vi har ett fadderbarn från Gambia, en liten tjej på 7år

    Vi bestämde oss för att hjälpa en flicka från Gambia efter vår semesterresa dit i februari 2010. 
    Vi besökte då en skola som var uppbyggd av fadderverksamhet och vi börja söka efter fadderbarn direkt när vi kom hem. Vi hittade Chigambas och kände att det var rätt organisation för oss.

    Vi betalar en engångssumma på 800:- i maj månad för kommande läsår!
    För dom pengarna får "vår" lilla Ruggi skoluniform, skolböcker, skollunch, egen skolbänk och läkarvård.

    Vill man så kan man skicka extra pengar så går det jättebra, men då går allt över 700:- till de andra barnen i fadderverksamheten för rättvisans skull.  

    Vi planerar att åka ner och besöka henne och skolan inom nåt år      
     

    Detta är Ruggi Jallow Hjärta

     
      
       Vill du veta mer om just Chigambas så kolla in deras hemsida http://www.chigambas.se/


    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Marlean

    Dundermamman vad kul att se flera Chigambasfaddrar här! Själv har jag en kille som heter Gibby via dem. =) Har jag haft i ca 6 år nu. 

  • Dundermamman
    Marlean skrev 2012-04-03 22:18:41 följande:
    Dundermamman vad kul att se flera Chigambasfaddrar här! Själv har jag en kille som heter Gibby via dem. =) Har jag haft i ca 6 år nu. 

    Åhh, vad kul
    Har du besökt honom? Hur gammal är han nu? 
    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Marlean

    Oj skulle älska att åka dit men har inte råd, har däremot hört att Gambia är jättefint. Försöker dock ge extra mat osv. 2ggr/år. Minns inte hur gammal han är men yngre tonåren. Har ju haft honom i några år.

  • Dundermamman

    Vi planerar en resa till Gambia inom ett par år... visst kostar det en slant... tror vi gav drygt 9 000:-/person för 2 år sedan. Det är ett underbart land, trevligt folk och mycket god mat!
    Dessutom är där varmt och skönt Cool 


    *Om man söker efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn*
  • Marlean

    Vad härligt! Det måste väl bli jättekul för er! Då kanske jag får läsa om er resa i Chigambasnytt sen då? ;)

  • elonpelon

    Chigambas...får man ett eget barn där med bild och info eller är det gemensamt fadderbarn med andra ?   Kanman skicka småsaker i t.ex födelsedagspresent, julklapp m.m ?

  • Marlean

    elonpelon Hej där. Ja i Chigambas är du individuell fadder vilket är ett större åtagande än att bli fadder till en grupp eller så. Det är inget beslut man gör om man bara vill hjälpa till kortsiktigt. Då är det bättre att "bara" bli medlem och stödja organisationen ekonomiskt. Man kan skicka extra pengar som då oftast går till ris (matpriserna har tredubblats på flera ställen det senaste året) eller filtar, och man kan även skriva brev eller skicka paket, men i så fall får man stå för tullen av paketet på 80-100kr (förutom det porto du betalar här i Sverige). Detta för att det verkligen ska komma fram. 

    Du får dessutom en tidning 2ggr/år samt "ditt" barns betyg hem till dig.   

Svar på tråden Fadderbarn vilken organisation?