• bsm
    Äldre 3 Apr 20:41
    116551 visningar
    26 svar
    26
    116551

    faror med dermaroller (läs om ni behandlar er själva)

    Hejsan!! Dermarollern har ju blivit känd för att vara bra för att få bort hudbristningar, rynkor, celluliter osv och jag vet faktiskt folk som har behandlat sig själva med dermarollern och fått hudbristningarna att bli mycket mindre synliga eller tom i princip fått bort dom helt. 

    Jag håller även själv på med dermaroller, (2,0mm) men sen som sagt finns det ju tyvärr massor av faror med dermaroller om man inte gör på rätt sätt vilket inte alla tänker på. Därför har jag startat denna tråd så att man ska bli mer medvetna om att man faktiskt borde vara försiktig. Tex är det ju väldigt viktigt att huden får läka mellan behanlingarna för annars hinner ju inte huden bygga upp sig och då gör dermarollandet mer skada än nytta. (Så tänker & tror jag åtminstonne)

    Sen har jag hört att man i vissa länder måste va läkare för att behandla sig med en 1,5mm och då kan ju folk tycka att man e lite knäpp som vågar sig på det alldeles själv fast man inte är läkare... (vet inte om det stämmer dock men har hört det) 

    alla säger ju olika om hur ofta man ska rolla men om man rollar för ofta förstör man ju det resultatet man annars skulle fått av rollandet.  Huden hinner ju inte bygga upp sig på nytt och då är det mer skada än nytta.

    Visste ni oxå att man kan få pigmenteringar av att man rollar huden? alltså att när du är i solen har du förlorat pigment och kan inte längre bli brun på vissa ställen du rollat på  och att detta är för evigt?? Jag har läst om sådana fall!

    Sedan e det ju jätteviktigt med hygienen , både att man rengör sin egen hud noga och sin dermaroller väldigt noga för annars utsätter man sig för fara att bli smittad av olika sjukdommar eftersom det kommer bakterier ner i huden.    

    Sen får man ju inte utsätta sig för sol efter att man rollat i minst två veckor eller om det är ännu längre tid....

    Som ni ser finns det ju massor av saker att tänka på. Man vill ju inte få sämre resultat eller skada sin hud eller få nån sjukdom. Jag vill uppmana er att va försiktiga. Därför har jag startat denna tråd så att vi kan hjälpa varandra att slippa alla dessa otrevligheter jag har nämnt. Dermaroller ska ju trotts allt ge väldigt bra resultat på bristningar. Många säger ju att det funkar bättre än laser tom..

    Så dela med er , hur ska man få bra resultat med dermaroller utan att slippa bli sjuk och få alla nackdelar som det eventuellt kan medfölja??

    Jag vill er bara väl!:) Som sagt använder jag själv oxå dermaroller.             

  • Svar på tråden faror med dermaroller (läs om ni behandlar er själva)
  • bsm
    Äldre 3 Apr 20:50
    #1

    om ni vet andra faror med dermaroller och hur man ska undvika farorna skriv här!:)

    Såhär har en annan tjej skrivit om dermaroller (inte jag dvs) :


     idag blev jag minst sagt upprörd över hur vanligt det är att man behandlar sig med Dermaneedling instrument på hemmaplan. Visst kan man göra detta hemma, ifall man använder sig utav ett hemvårdsinstrument som vi kallar det. Dvs en roller med en nållängd på 0,2 mm. Men den används bara i ansiktet och är helt ofarlig pga sin korta nållängd (den ger sig inte ner i underhuden). Allt annat över den nållängden är farlig att ge sig på som lekman. Varför? Jo för att en nållängd över 0,2 mm ger en djupare penetration, man går alltså ner i underhuden och arbetar i blodbana och vävnadsvätska. Det betyder att allt måste vara sterilt och kontrollerat. Gör man det själv som privatperson utsätter man sig garanterat för risken till gulsot, blodförgiftning eller annan infektion.


    Mitt märke som jag använder mig utav på salongen heter Dermaroll(TM), det är alltså ett CE – märkt klinikinstrument som är en sterilt engångsförpacka produkt med tre olika nållängder som sträcker sig från 0,5 mm till 1,5 mm. Dessa nållängder är alltså till för proffessionelt bruk. Det kräver att man är utbildad och godkänd som handhavare för att få utöva denna behandlingsmetod. Vi som arbetar med dessa nålar är under vår dermatologläkares ansvar och kan närsomhelst bli av med vår licensen om vi inte handhar detta på ett korrekt sätt. Så varför vill man då utöva detta själv i sitt eget badrum?!


    Har idag läst flera trådar på dels familjeliv (som är en stor mamma sajt), google och andra trådar där man disskuterar denna dermaneedling behandling. Jag säger bara en sak, gör inte detta hemma. På nätet läste jag om kvinnor som beställt verktyg ifrån olika sajter på nålängder som 1,5 – 3,0 mm?!..Inte ens jag får använda mig utav 3,0 mm. Det är inte ens vetenskapligt verksamt på 3,0 mm, vem säljer en sådan längd till denna arbetsmetod?. Men några har hittat ett sätt att tjäna pengar på detta, gjort plagiat och säljer det till vem som helst. Det ni köper ute på nätet som dels kostar under tusenlappen och saknar någon CE – märkning är bara bluff-och-båg-produkter som brister på alla plan garanterat. Tex har de inte tillräckligt hållbart stål eller helt fel nållängder och helt enkelt inte testade för att säkra varans kvalité. Vilket i sin tur säkerligen ger böjda nålar, och vi får en uppsprättning av huden. Ett klinik instrument som är CE – märkt som Dermaroll håller ett starkt stål som är vasst, hållbart (för att tåla en intensiv rollning i vävnaden), sterilförpackad och med en precis nållängd för specifikt behov. Dermaroller ligger inte under tusenlappen att ta in för oss som jobbar med detta. Varför tror ni att vi betalar för det


    Läste även några konversationer där mammor, som de uttryckte ”kokat ihop sin egen olja”. Att smörja in sig med kosmetiska preparat efter sin behandling är helt oacceptabelt. Det finns en grundregel vid en behandling som denna(där man går ner i blodbanan/vävnadsvätskan) och det är att kosmetika hör inte alls hemma där. Vi skulle kunna efterlikna detta då som att skjuta in lite sesamolja med en spruta och det skulle vi ju aldrig göra eller hur . Det enda man får lägga ner i huden vid ett dermaneedling ingrepp Medical device produkter. Produkterna jobbar på cellulärnivå och är medicinska. Dessa produkter skall även ha en CE – märkning om det skall klassas som ett medicinskt preparat. Det betyder att de skall vara kontrollerade och godkända från leverantören, vilket garanterar få sidoeffekter eller omöjliggör för en allergisk reaktion. Står det inte CE på produkterna så är det kosmetika och kan då inte läggas ner under huden. Kosmetika får endast ligga ovanpå. Det vet väl alla?!


    Men chocken slutar inte där medans jag läser alla galna inlägg, utan det pratas även om hur hårt man skall ta i med dessa verktyg. En kvinna frågade om man skall se ut som något katten släpat in efter sin rollning och hur hon upplevde att det blödde och kändes som att huden gick sönder under rollningen. Till svar fick hon av en annan kvinna att hon skulle nog ta i ordentligt för det skulle blöda som sagt. Jag ryser fortfarande i denna stund när jag citerar dessa förvirrade kvinnor. Ett dermaroller verktyg skall absolut inte ha någon tyngd på sig medan man rollar. Visst skall det orsaka en microblödning, men endast på en klinikbehandling, inte hemma!! Verktygets nålar har en nållängd för ett speciellt syfte – att de inte skall penetreras djupare än de millimetrar som är utsatta, då skadar den istället för att ”trigga” som den är menad för. Djupare är alltså inte bättre utan ger endast flertal sidoeffekter och hudirritation.


    Ni märker kanske min frustration i mitt sätt att skriva, men jag tycker det är synd att dessa kvinnor inte får rätt information. De blir lurade och felinformerade om något som är så allvarligt att de sätter sitt hälsotillstånd i fara. Denna behandling är effektiv på bristningar på kroppen som linjer och rynkor i ansiktet, men man måste gå och få denna behandling utförd för att uppnå garanterade resultat. Jag har dagligen dialoger om just detta ämne och det är faktiskt så att ”tyvärr” går inte allting att göra själv, det finns en anledning till att vi har kompetenta personer inom olika yrkesroller. Dels för att vi skall få rätt behandling/ tjänst, och framförallt för att vi inte skall skada oss. 


    Men i denna bransch vill man gärna vara där och leka lite expert ibland . Det kan göra mig så ledsen.. Jag hoppas att ni som läst detta tar och bokar er en tid hos en seriör certifierad person om ni funderar över just denna behandling. Jag är en utav dem. .


      
  • Äldre 3 Apr 21:43
    #2

    Om du läst hennes inlägg, varför slutar du inte?

  • Äldre 3 Apr 22:24
    #3

    Det konstiga är att hon babblar på om CE-märkning, men de som säljs på Tradera har ju denna märkning och de kostar inte en tusenlapp, snarare ett par hundralappar...

  • bsm
    Äldre 4 Apr 20:18
    #4

    det låter ju konstigt faktiskt

  • Äldre 11 Apr 11:51
    #5

    Ts, ditt inlägg om "farorna" verkar mest vara baserat på hörsägen?
    Och denna person som du citerat verkar mest vilja skrämmas och vara bitter över alla kunder hon förlorar och på vilka dyra pengar hon lagt ner på en utbildning som inte behövs ;)

    De som jag har pratat med sedan igår har fått bra resultat, och jag kommer att göra som dem. Jag har en 3mm roller, kostade 189kr på tradera, titan nålar. Kommer att tvätta huden med tvål och vatten före behandling och sedan koka rollern en gång i veckan, och sedan kommer jag rolla med ett lagomt tryck ca 3ggr i veckan. :))

    millimetern på rollers har förresten med tjockleken på nålarna att göra, inte med hur djupt man kommer ner :) 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Äldre 11 Apr 11:52
    #6

    Smörja med olivolja efteråt kommer jag även att göra.


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • bsm
    Äldre 11 Apr 12:08
    #7

    jo visst kan det ligga något i det att de som gör dyra behandlingar på salong ju faktiskt förlorar kunder om alla gör det billigt hemma men jag tror ändå att det är viktigt att vara nogra med hygienen och inte rolla så ofta osv. för i salong gör de ju oxå faktisk bara en behandling en gång i månaden. om det skulle vara bra att göra oftare skulle de ju även göra behandlingen oftare på salong tänker jag?

    men gör som du vill :) men jag föredrar att heldre rolla mer sällan o va säker på att jag inte förstör huden. heldre är jag på den säkra sidan än att jag är osäker på att jag kanske gör fel med tanke på att salongerna oxå behandlar sina kunder 1gång i månaden. 

    och ja , farorna är om sådant jag endast hört om men tycker ändå det e bra att va försiktig. man ska va rädd om sin hud :)  

  • bsm
    Äldre 11 Apr 12:14
    #8

    hur som helst har det nu gått 10dagar sedan jag rollade sist och jag tycker att mina bristningar är mycket mindre synliga just nu när jag kollade !:) hoppas att det inte bara är just nu för förut när jag rollade blev bristningarna först mer hudfärgade ett tag efter men sen efter kanske 2 veckor eller så så blev de återigen som innan, dvs vita.

    men just nu tycker jag att mina ser mer hudfärgade ut och inte lika vita vilket jag är glad för. :) jag hoppas att det håller i sig. =)  

  • Äldre 11 Apr 12:50
    #9

    Läser i en annan tråd, då var det en tjej som rollade en gång i månaden i ett halvår utan resultat, sen rollade hon varje dag - paus på helgen - och sen varje dag igen - paus i en vecka och då fick hon jättefina resultat efter bara ett par månader!

    Jag tror inte heller man ska rolla för ofta, men inte heller för sällan. Meningen är ju att man ska ta i sönder bristningarna helt och låta ny hud komma dit, om man bara gör en gång i månaden så tar man inte sönder dem helt utan bara lite och sen hinner de läka ihop igen nästan helt utan förbättring, så då tar det längre tid. 


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Fashio­nista1
    Äldre 13 Apr 11:43
    #10

    Ska också prova dermaroller efter graviditeten och amning, min syster som haft ganska grova och röda acneärr i ansiktet köpte en dermaroller i titan på Tradera och har rollat i ett par månader med superfint resultat! Så använder man sunt förnuft och har stenkoll på hygienen så är det inga problem

Svar på tråden faror med dermaroller (läs om ni behandlar er själva)