Inlägg från: Tutansson |Visa alla inlägg
  • Tutansson

    planerat kejsarsnitt i karlstad!

    Jag har ett planerat snitt i Karlstad imorgon 10 april. Det blir mitt tredje där, så jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. De två tidigare var 2007 och 2009.

    Nr 1 och nr 2 var väldigt lika. Båda låg i säte och gick inte att vända. Nr 1 fick jag tid för snitt v 40+0 (fanns ingen tid tidigare) och nr 2 fick jag tid för i v 38+5. Båda började dock med vattenavgång två respektive en kväll innan det var dags. Värkarna kom igång inom en timme så det blev "akut" snitt på natten båda gångerna. Nu har jag tid v 39+1. Denna bebis ligger rätt men då framväggen på livmodern är tunn (konstaterades vid förra snittet) så blir det snitt denna gång.

    Får pappan vara med på uppvak?
    Ja, de har kommit till mig på uppvaket efter en stund och jag har haft barnet hos mig på bröstet där.

    Sätter dem katetern innan bedövning? gör den ont?
    Nu vet jag ju inte vad som gäller vid planerade snitt förrän imorgon. På nr 1 och 2 så har de satt katetern innan bedövningen, när vi var kvar på förlossningen. Ja, det är väl inte så skönt men jag minns det inte som så hemskt. Man fick tillfälle att öva på sin avslappning och andning!

    Hur lägger dom ärret? (dom har ju en joel choen metod nu) som gör så ärret är lite lite högre upp än det gamla bikinisnittet, men ibillar mig ändå att det ska vara föööör högt upp! Hur höt upp sitter era? kan ni dölja med trosor/byxor?
    Mina Coen-snitt är jag nöjd med. De ligger i stort sätt i linje med varandra och är ljusa och fina idag. De döljs bra av trosor.

    Personalen har varit väldigt bra, har inga negativa upplevelser av det. Efteråt har jag legat på avd 11, drygt 3 respektive 2 dygn. Jag är nöjd med mina "förlossningar" och ser fram emot nr 3 imorgon. Börjar bli lite nervös nu men hoppas kunna sova inatt. Ser fram emot att kunna vara lite mer utsövd den här gången - om den här inte sätter igång senare ikväll eller inatt...

    Jag får lova att återkomma med färska erfarenheter efter snitt nr 3!

  • Tutansson

    Hej Kandi86! Nu ska du få en rapport! Den blev visst rätt lång...


     Nu är jag hemma igen efter snittet på CSK. Fem timmar efter mitt senaste inlägg (med förhoppning om att få sova natten innan snittet) så gick vattnet, kl 00.10. Jag låg vaken i sängen och kunde inte sova och kände hur det knäppte till långt ner i ryggen. Ingen störtflod utan jag gick på toa och kissade, sen började det rinna. Upp med handduk mellan benen och väckte maken. Ringde förlossningen som tyckte vi skulle komma in. Värkar var åttonde minut på väg in (40 min resa till Karlstad) men de avtog när vi kom in. Helt otroligt att vattnet gick i förväg den här gången också!


     För att dra ihop händelserna lite så lyckades de stoppa värkarbetet med Bricanyl så att vi höll våran operationstid på morgonen. Jag sov nog fem minuter den natten... Jag fick tvätta mig med Descutansvampen på förlossningen innan de rullade ner oss till operation Öst till kl 8.00. Fick där reda på att förlossningsläkarna (operatörerna som skulle göra snittet) var bokade till snittet kl 9.00. Tänkte att oj, vad länge vi ska vänta! En förlossningsläkare kom när jag låg och väntade och presenterade sig och undrade om jag hade några frågor. Hon var väldigt trevlig och gav ett tryggt intryck. Sen kom en väldigt gullig narkossköterska och sa att det var dags. Maken hade redan bytt om och vi fick gå in till operationssalen. Upp på britsen och så började hon och en till sköterska med sina förberedelser och koppla på mig olika saker. Sen kom en manlig narkosläkare och informerade och sen la de bedövningen. Jag låg på sidan och ombads böja in hakan mot bröstet. Det sticket in i ryggmärgen var inte skönt men var över på några sekunder och en halv minut senare började värmen att sprida sig neråt rumpan och bedövningen att ta. Det pirrade i benen och jag kände att förlorade känseln. Två operationssköterskor började tvätta magen och la katetern. Så den kände jag absolut inget utav! Sen blev det lite väntan i 10 min kanske innan förlossningsläkarna kom. De testade att bedövningen fungerade och sen var det dags att börja. Kl 09.12 plockade de ut en liten tjej! Eftersom det var tredje snittet så tog det lite extra tid att både öppna och sy ihop magen på grund av tidigare ärrvävnad.


     Maken och barnmorskan (och en läkarstudent) gick till ett rum bredvid och vägde och mätte. De var borta ca 10 min. Under tiden pratade narkossköterska uppmuntrande med mig, gratulerade och kramade min hand. Sen kom maken och dottern tillbaka och jag fick ha henne i en handduk på mitt bröst (väldigt nära ansiktet blir det ju eftersom skynket är ju vid brösten ungefär). Under tiden fortsatte läkarna att sy ihop mig. Det tänkte jag inte så mycket på eftersom jag hade dottern hos mig! Just det var stor skillnad mot förra gången då jag låg ”själv” och kände efter mer hur de grejade med magen, sydde och drog, vilket inte var så trevligt.


    Sen iväg till uppvaket. Där fick vi ett eget rum. Även det skillnad mot våra tidigare snitt då vi kommit in i en stor nedsläckt sal (på natten)  med många andra patienter. Dottern lades nu naken mot mitt bröst och fick pröva att suga. Personalen kontrollerade hur jag upplevde smärtan, enligt en skala från 0-10. Jag upplevde att jag låg på 5 eller 6. Fri tillgång till telefon så där kunde vi ringa till våra nära och kära. På uppvaket var jag rätt påverkad av bedövningen inkl morfin plus nattens uteblivna sömn samt att allt gått bra och var över så där kom tröttheten. Jag låg och var väldigt dåsig! Och törstig eftersom jag inte fått dricka på 12 timmar (dropp hade jag dock).


    Efter ca två timmar på uppvaket så fanns det plats för oss på avd 14. Personalen rullade iväg oss och vi fick ett eget rum där med toa, dusch, skötbord och en extra sjukhussäng. Ny trevlig personal (barnmorska och undersköterska) tog vid, frågade om smärtlindringen och kollade hur vi mådde. Sen fick vi vara ifred och vila. Jag fick även börja dricka och fyllde katetern rätt bra första dygnet!


    Till kvällen på operationsdagen var jag upp och prövade att stå på benen några minuter. Åt lite yoghurt och en smörgås. Under natten låg dottern naken på mitt bröst. Det jag tyckte var lite jobbigt är att hitta rätt position att amma när man måste ligga/halvsitta på rygg och inte riktigt ser barnet. Maken sov kvar på extrasängen under natten. Skönt att ha assistans!


    Dagen efter (dag 2) tog de bort katetern och jag kunde komma upp och duscha. Lite skakigt men skönt! Såret såg väldigt fint ut och de tog bort förbandet och satte bara på en kompress.


    Under eftermiddagen kom mina föräldrar och svärföräldrar på besök. Eftersom jag kommit igång och ätit lite så började även magen att komma igång då med inte så sköna tarmrörelser. Det knep till ibland och jag riktigt kände hur luften rörde sig i magen. Aldrig har det varit så skönt att prutta ;) !


    Dag 3 var jag mer på benen och kände mig pigg. Dags för att åka hem under dagen efter att ha gjort hörseltest, PKU-test, samtal med en läkare och undersökning av barnläkaren. På eftermiddagen åkte vi hem!


    Lycka till Kandi86! Hoppas jag kunnat lugna dig lite genom min upplevelse men det är ju väldigt personligt hur man upplever det. Jag hoppas du blir nöjd med din förlossning. Har du fler frågor kan du PM:a mig!


     


     


     


     

Svar på tråden planerat kejsarsnitt i karlstad!