• Anonym (möjligen latex..)

    väntar på remiss men utslag igen på händerna?

    Jag har möjligen latex allergi pga handskar på jobbet. haft det innan men inte anat handskarna. så nu väntar jag på remiss till sahlgrenska. det står att man kan ha korsreaktioner mot frukter. exempel banan, avokado, kiwi, jordgubbar m.m ska jag undvika alla dessa som står på wikipedia om korsreaktion? O så är jag även allergisk mot timotej, valnöt. men nu till sista frågan: om jag smörjer händerna med kamomill kräm är det nån fara? För såg på tv att kamomill kan framkalla allergener, är det sant?

  • Svar på tråden väntar på remiss men utslag igen på händerna?
  • Allergiexperten

    Hej! Att man kan korsreagera på vissa ämnen betyder inte att man alltid reagerar på dessa ämnen och ska undvika dessa. Det som är intressant är om man har en allergi som man inte lyckas bli symtomfri ifrån då bör man även ta bort de ämnen som man kan korsreagera mot. Så visst kan du undvika de ämnen du kan korsreagera mot i nuläget men när besvären på händerna minskat är det troligt att du inte får besvär med ämnen som korsreagerar med latex. 
      Jag tror att det är bättre att istället för kamomill smörja händerna med en mjukgörande kräm som finns att köpa på apotek samt om du har kliande eksem även smörja med cortisonsalva.
    När du sen träffar den läkare som ska bedöma dina besvär ta upp frågan om korsreaktion och vad du bör undvika då också.  
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden väntar på remiss men utslag igen på händerna?