• StarStruck

    Någon som fött på Nyköpings lasarett?

    Jag är inte rädd inför själv förlossningen men hur folket som jobbar där beter sig.
    Personalen på Nyköpings lasarett är inte direkt världsbäst på att bemöta folk.
    Enligt mig, jag kanske har haft riktig otur!
    Jag har aldrig varit på förlossningen och vet inte hur personalen är där och jag är så jäkla nervös över det trots att det är 20 veckor kvar typ. ¨Så ni som har fött barn där, hur var dom?
    Lyssnade dom ordentligt?

  • Svar på tråden Någon som fött på Nyköpings lasarett?
  • titti81

    Hej!
    Jag har fött 2 barn i nyköping och ska vilken dag som helst föda mitt 3e där.  Jag har varit jättenöjd med de som jobbar på både förlossning och bb.  
    Dom lyssnade på både mig och maken och var väldigt tydliga när dom pratade med mig.  

  • StarStruck
    titti81 skrev 2012-04-13 17:18:31 följande:
    Hej!
    Jag har fött 2 barn i nyköping och ska vilken dag som helst föda mitt 3e där.  Jag har varit jättenöjd med de som jobbar på både förlossning och bb.  
    Dom lyssnade på både mig och maken och var väldigt tydliga när dom pratade med mig.  
    Hej!
    Tack för svar.
    Första gången jag hör nånting positivt, men det känns bra!
    Hoppas det går bra för er den här gången också :)!
  • titti81

    Jag förutsätter att allt går bra. Jag tror att  det mesta handlar om personkemi som alltid. Sen måste man faktiskt försöka slappna av och lite på att dom vet vad de gör. Även om det inte alltid är så himla enkelt. När min första föddes ville jag ha eda men det hanns inte med eftersom jag bad om den för sent. Det var abara att gilla läget lyssna på vad hon sa och köra vidare. 
    Jag går på mödravård där också. Är du nöjd med din barnmorska? Det är viktigt också. Jag har bytt en gång den här graviditeten.
     

  • StarStruck
    titti81 skrev 2012-04-13 18:07:38 följande:
    Jag förutsätter att allt går bra. Jag tror att  det mesta handlar om personkemi som alltid. Sen måste man faktiskt försöka slappna av och lite på att dom vet vad de gör. Även om det inte alltid är så himla enkelt. När min första föddes ville jag ha eda men det hanns inte med eftersom jag bad om den för sent. Det var abara att gilla läget lyssna på vad hon sa och köra vidare. 
    Jag går på mödravård där också. Är du nöjd med din barnmorska? Det är viktigt också. Jag har bytt en gång den här graviditeten.
     
    Men ibland får man känslan att dom faktiskt inte vet ett skit om det dom gör och när man frågar så ger dom bara luddiga svar. Det tycker jag är väldigt typiskt lasarettet här. Men som du skrev, kemin är viktig.
    Hmm, jag tror att jag har två? Jag träffade en på hälsosamtalet och en annan på inskrivningen och nu på återbesöket ska jag träffa henne jag hade först, men jag kan inte påstå att jag är särskilt nöjd med någon av dom än så länge, eller ja, hon jag hade på insk är väll okej, men hon verkar fruktansvärt virrig!
    Man ses så kort stund, så det är svårt.
  • Cherish

    Jag födde mitt första barn på Nyköpings lasarett för 6 år sen. Tycker att de var jättetrevliga på förlossningen och bb. Nu är det dags igen så hoppas ju självklart på samma trevliga bemötande igen. Börjar bli lite rädd nu inför att det snart är dags. Slutade med akut snitt förra gången då dotra inte låg rätt och vill helst inte gå igenom det igen. Dock skämmer det mig lite att klämma ut barnet normalt oxå nu när det snart är dags :S. Hur känner du inför förlossningen? Förstår vad du menar med bemötandet i övrigt på nyk lasarett. På tex akuten är de tyvärr inte särskilt trevliga...

  • Cherish

    När det kommer till mvc så har jag haft oturen att få träffa olika BM varje gång då min först blev sjuk och sen långtidssjukskriven. Dock har alla jag träffat varit trevliga :)

  • StarStruck

    Själva förlossningen är jag inte så rädd för egentligen, utan det är folket runt omkring som gör mig osäker.
    Jag har också olika bm på mvc, skitdåligt! Man lär ju inte känna någon.
    Hoppas det går bättre den här gången :)

  • Cherish

    Tror inte att du behöver oroa dig för personalen på förlossningen/bb :) Har aldrig hört nåt negativt av nån. Undrar om vi har samma BM då? Eller om det finns flera som är borta mkt och deras patienter måste träffa nya varje gång? Nä man gör ju inte det...lär känna nån alltså...minns tex när jag skulle på ett besök efter rul och meningen var att BM skulle skriva ut ett moderkapsintyg den gången som man sen ska skicka till fk. Det glömdes ju helt bort då det inte var den BM som haft mig från början och jag glömde själv helt bort att fråga efter det (vilket jag säkert inte ens hade kommit på tanken att göra om det inte hade varit för vänner som är gravida/har varit gravida som sagt i förväg att vid besöket efter rul får man moderskapsintyget utskrivet) . Fick ringa någon vecka efter och be de skicka hem det. Ska dit nu på måndag (var 6 v sen sist och enligt BM jag träffade sist så skulle besöken visst bli tätare efter det besöket, jo visst! 6 veckor mellan besöken är väl inte direkt tätare?!) ska iaf träffa min ordinarie BM som jag inte träffat sen v 13. Tack det hoppas jag oxå att det gör :)

  • StarStruck

    Dom jag har träffat börjar på E och den andra på S. S är en liten förvirrad tant och E är dryg som yes! Sista besöken ska väll vara varannan vecka har jag för mig? Efter det här besöket ska jag försöka byta och gå i brandkärr istället. Det känns som att dom slarvar för mycket på lasarettet. Dom slarvade bort mina blodprov från inskrivningen t.ex.

  • Cherish

    Oj då!! Det låter ju inte bra!! :O Minns inte vad alla heter som jag träffat men min ordinarie bm börjar på I. Har träffat en jätterar yngre tjej som egentligen jobbar på förlossningen. Och sen var det någon äldre kvinna tror att hon hette nåt på À? Äsch struntsamma. Ska bli intressant att se om de ställer in mitt besök igen som jag ska på på måndag. Det har hänt ett antal gånger om man säger så.

  • StarStruck

    Men ställa in kan dom väll inte göra hus som helst? Det verkar ju helt sjukt när du inte har så lång tid kvar!

  • Cherish

    Jodå det har de gjort nästan varje gång och gett mig ett senare datum när det finns en annan BM tillgänglig vilket verkar vara väldigt svårt att få till då alla redan har sina egna patienter. Denna gång blev det inte inställt och framflyttat iaf.

  • Cherish

    På tal om annat. Finns det inte en privat kvinnoklinik i Nyköping? Har för mig att det fanns en för några år sen iaf. Nu tänker jag ju inte byta när det bara är några v kvar men tänker framöver om det kanske blir fler barn.

  • Konvaljen

    Jag födde mitt första barn på Akademiska i Uppsala och det var en vidrig upplevelse vad gäller bemötandet. Andra barnet föddes i Nyköping, helt fantastiska människor på såväl förlossningen som BB. Jag har också haft oturen att få ett väldigt sent missfall och fick då föda fram det fostret. Även här blev både jag och maken så positivt överraskade av hur fantastiskt fint bemötande vi fick.

    Sedan gällande din andra fråga, ja, det finns en privat kvinnoklinik i Nyköping. Den heter Kvinnohälsan och jag har gått där och gör så även den här graviditeten. Kan inte jämföra med sjukhusets mödravård då jag inte utnyttjat den, men den privata kliniken är helt suverän. Dock vet jag att de just nu har fullt och inte tar emot fler nygravida, annat än de som tidigare besökt dem.

  • Cherish

    Det gör inget att du svarade på min fråga ;) Kvinnohälsan? Ok då lägger jag det på minnet om det blir fler barn i framtiden. Är så långt gången nu så nu tänker jag inte byta.

Svar på tråden Någon som fött på Nyköpings lasarett?