Inlägg från: infragilis |Visa alla inlägg
  • infragilis

    Ammar min tvååring - "Din bröstmjölk är som vatten"

    En Ängel skrev 2012-04-15 21:37:06 följande:
    Måste bara lägga till, varför skulle mjölken vara tunnare ryter längre tid? Hur skulle det då funka om man får ett till barn efter det första? (förutsatt att man får ägglossning som vissa faktiskt får)
    Skulle man då få tjockare mjölk pga att man gått igenom en förlossning extra eller får då den nya bebisen mindre nyttig bröstmjölk?
    Haha
    Får man ett till barn medan man fortfarande ammar får man råmjölk redan under graviditeten. Bröstmjölken är alltid anpassad till det yngsta barnet.
  • infragilis
    Tjohalia skrev 2012-04-19 09:40:03 följande:
    Länken funkar inte...
    Nej, jag noterade det. Har postat till ett ställe som länkar vidare i stället.
  • infragilis
    Juuiz skrev 2012-04-19 09:53:18 följande:

    Det forskas ju kring detta hela tiden. Det är ju ett fenomen på många sett och vis. ;) Men här är lite fakta kring vad de funderats kring senaste åren..


    FAKTA OM AMNING

    • Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att spädbarn helammas, alltså endast får modersmjölk tills de är sex månader gamla. I Sverige rekommenderas deltidsamning ytterligare ett halvår därefter. WHO rekommenderar deltidsamning i två år.

    • Ny forskning i England visar emellertid att det finns anledning att ifrågasätta WHO:s rekommendationer från 2001. Enligt läkarna kan helamning, alltså att barnet enbart får bröstmjölk, upp till sex månaders ålder leda till en ökad risk för järnbristanemi, födoämnesallergier och glutenintolerans. Å andra sidan kan helamning ge ett något ökat skydd mot infektioner. I västvärlden finns det därför anledning att väga helamningens fördelar mot dess nackdelar, skriver läkarna. I fattiga länder med hög barnadödlighet och stor sjuklighet till följd av infektioner är läget dock annorlunda. Läkarna, som är verksamma vid flera ansedda brittiska barnhälsoorganisationer, publicerar en analys av de senaste årens studier kring helamning i Brittish Medical Journal.


    Nu ska Livsmedelsverket se över sina rekommendationer. 

    Källor: Livsmedelsverket, Brittish Medical Journal


     


    Tjohalia: Kan verkligen förstå hur svårt det varit att hitta underlag i ämnet..!


    Har du länk till ifrågasättandena?
  • infragilis
    Juuiz skrev 2012-04-19 10:05:27 följande:
    Fakta rutan menar du? Den finns på babyvärldens sida..

    www.babyvarlden.se/Bebis/Amning-och-mat/Ammar.../

    Men om du vill läsa mera kring hur de funderar kan du läsa här t.ex.:

    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    Artikeln i Läkartidningen har blivit väldigt ifrågasatt.

    Har du några länkar där man kan hitta vad de grundar kritiken mot WHO-rekommendationerna på?

    Jag blir spontant skeptisk eftersom det i citatet du la in nämns järnbristanemi som ökad risk. Det finns INGA studier som pekar på detta, tvärtom.
  • infragilis
    infragilis skrev 2012-04-19 10:08:09 följande:
    Artikeln i Läkartidningen har blivit väldigt ifrågasatt.

    Har du några länkar där man kan hitta vad de grundar kritiken mot WHO-rekommendationerna på?

    Jag blir spontant skeptisk eftersom det i citatet du la in nämns järnbristanemi som ökad risk. Det finns INGA studier som pekar på detta, tvärtom.
    Tillägg, ah, födoämnesallergi och glutenintolerans också minsann. Igen, det finns inga väl underbyggda studier som pekar på att helamning i sex månader skulle öka risken för det.
  • infragilis
    Juuiz skrev 2012-04-19 12:33:16 följande:
    Ja och så får vi ju inte glömma bort vad ordet Rekommendation betyder!

    Det ÄR ju just det. En rekommendation, man föreslår en riktlinje för mödrar som kan tänka sig ha behov av en. Men majoriteten av mödrar väljer väl ändå själv. Ingenting är rätt eller fel. Det är ingen som  blir arg på mamman som inte vill amma, lika lite som hon som vill amma 2 år skulle få nåt straff för det.

    Herregud alla väljer själva.  Vem bryr sig hur mycket grannfrun ammar. Inte jag iaf.

    Och en av orsakerna till varför WHO nu senast ändrade rekommendationerna kring amning var ju just pga. att så få ändå följde dem!

    :D
    WHO har inte ändrat sina rekommendationer sedan de 2001 fastslog att helamning i 6 månader och delamning i minst 2 år är det optimala, vad har du fått det ifrån?
  • infragilis
    Tiiara skrev 2012-04-19 22:00:45 följande:
    Visst, håller med. Jag skiter för det mesta i vad folk tycker och tänker om mig och vad jag gör.
    Men det är skillnad på folk och familj.
    Och det är tröttsamt att jämt bli ifrågasatt och kritiserad för de val en gör som förälder, alltså inte enbart amningen i mitt fall.
    Jag bryr mig inte vad de tycker om amningen, jag ammar ju fortfarande ändå, eller hur? Men när jag väl sitter där och blir ifrågasatt och kritiserad och inte har något att säga känns det jobbigt.
    Skit i kommentarer om att bara skita i kommentarer! Foten i munnen
  • infragilis
    Juuiz skrev 2012-04-23 17:12:40 följande:
    Oj då så kan det gå; skulle ju skriva "funderar på att ändra sina rekommendationer" ! Så ja nu är det bättre.. rätt ska vara rätt. ;)
    Det stämmer ändå inte...
  • infragilis

    Amning nattetid ger inte karies. Karies är ett västerländskt fenomen, det är annat i kosten som kan leda till karies. Karies lever inte av de sockerarter som finns i bröstmjölk eftersom karies inte kan bryta ner laktosen. Vidare skyddar bland annat laktoferrin mot kariesangrepp.

    Barn som nattäter (välling eller ersättning) löper ökad risk för karies, enligt studier. Inte barn som nattammas.

  • infragilis
    Vattenmelon skrev 2012-05-15 16:23:03 följande:
    Det stämmer inte riktigt, de rekommenderar amning i sex månader och UPP TILL två år om man då kompletterar med annan näringskälla.
    www.who.int/features/factfiles/breastfeeding/... 

    Detta är inte tänkt som ett påhopp mot ts eller andra som väljer att amma längre, utan bara som en upplysning till Tangent och Tygtiger som lämnar felaktiga uppgifter. Jag kunde inte bry mig mindre om hur länge folk ammar sina barn, så länge alla inblandade mår bra. 
    Vad omtänksamt att du kommer och försöker rätta. Synd att du inte förstått vad du läst. Tygtiger och Tangent har rätt, "two years and beyond", det vill säga MINST två år, är vad WHO rekommenderar.
  • infragilis
    Fru Karlsson skrev 2012-05-16 11:34:22 följande:
    Amma så stora barn är äckligt! 5 till 6 månader max. Ge henne riktig mat istället!
    Tror du inte att hon får "riktig mat"?
  • infragilis
    Vattenmelon skrev 2012-05-16 06:47:54 följande:
    Ooops, my bad. Ber om ursäkt. Får jag skylla på att jag var trött? :)
    Ska läsa hela texten innan jag citerar nästa gång! 
    Man får ALLTID skylla på att man är trött. Jag läser jämt fel sen jag fick barn. Tomte
  • infragilis
    Loriyana skrev 2012-05-16 15:58:41 följande:
    Har man tänder, vilket de flesta tvååringar har, då kan man också få hål i tänderna. En tvååring behöver INTE äta på natten, utan det är BEBISAR som behöver mat nattetid...bebisar har inga tänder och man behöver alltså inte oroa sig över att de ska få hål. Bröstmjölk är rätt sött och innehåller socker. Såvida man inte borstar tänderna på barnet efter nattmålet så är det en rätt dålig ide att ge barnet mat (vare sig det är en ostmacka eller bröstmjölk) nattetid. En annan sak är att sammanhängande sömn är väldgt nyttigt och små barn behöver SOVA. Bra sömn är nödvändig för barnets utveckling...att äta på natten efter det att barnet är tre månader är däremot INTE nödvändig för barnets utveckling. Jag anser att om man väljer att vänja barnet vid att äta på natten då gör man barnet en stor otjänst. Att lägga över hela ansvaret på barnet och vad barnet vill istället för att tänka på vad som är BÄST för barnet, är grymt. Vi föräldrar måste leda och vi måste sätta gränser, för våra barns bästa.
    Upprepar: Bröstmjölk ger inte karies.

    Vad gäller ostörd nattsömnen kan jag nämna att mitt barn vaknar inte för att amma, han tar bröstet i sömnen.
  • infragilis
    Loriyana skrev 2012-05-16 23:59:53 följande:
    Men snälla nån, det är SJÄLVKLART att bröstmjölk kan ge upphov till karies! Bröstmjölken är väldigt söt. Jag är för att man ammar länge, tycker att amning är jättebra. Men jag tycker inte att man borde amma nattetid efter det att barnet fått tänder. Finns ingen poäng med det, förutom "mysfaktorn" då, men mysa kan man göra utan att använda mammans bröst som napp nattetid.

    www.ltdalarna.se/upload/1783/Folder%200-2%20%...
    Men snälla du, läs på lite! Att bröstmjölken är söt är inte det samma som att karies kan äta sockret i mjölken! Mjölksockret bryts ner till något som bakterierna kan leva av först i tarmen. Har du tänder i tarmarna så visst kan du få karies av bröstmjölken. Dock inte i munnen.

    Bröstmjölk har i kliniska studier visat sig SKYDDA emaljen.

    Att säga "det är sött alltså får man hål i tänderna" är ju bara dumt. Xylitol är också sött.
  • infragilis

    Angående länken: Tandvården är ofta inte särskilt vetenskapligt uppdaterad trots att den är skyldig att vara det.

  • infragilis
    Tjejgänget skrev 2012-05-17 09:22:57 följande:
    Varför sa barnens tandläkare och alla andra experter jag pratat med att det gör det då?
    Till TS vill jag säga att det är så tråkigt när folk skall tycka det är äckligt när man ammar en liten äldre bebis. Då brukar jag tänka att det är DOM som har problem. Jag tror att det kanske inte är så mycket näring dock. MEN ger man bara barnet annan mat så är det väl jättemysigt om både barnet och mamman trivs med amningen
    Därför att tandläkare har väldigt dålig koll på amning. De drar bröstmjölk och ersättning och välling över samma kam, vilket är helgalet. Det är jättetrist att det ska vara så. Tandvården ska gå efter vetenskap och beprövad erfarenhet precis som sjukvården, men alltför ofta blir det inte riktigt så.
  • infragilis
    Loreena skrev 2012-06-30 21:16:05 följande:
    Heja Ts!
    Fortsätt att amma så länge som det känns bra för dig och ditt barn. Jag tycker att det är jättestarkt av dig som så ung och dessutom ensamstående att du står på dig, står emot omgivningens påtryckningar och fortsätter att göra det som känns bäst för dig och ditt barn.

    Jag ammade min son i 13 månader och det var riktigt jobbigt på slutet med all kommentarer. Jag tror att jag kommer att vara starkare och bry mig mindre den här gången. Det var en stor sorg för mig att sluta amma, men jag gjorde det för att det inte fungerade för mig att bli gravid så länge som jag fortfarande delammade sonen, annars så skulle jag nog fortsatt åtm. ett halvår till.

    Nu väntar jag barn igen om ca 10 dagar och om amningen fungerar lika bra den här gången så kommer jag att amma längre, och jag kommer att skita i vad folk säger. Tänk att alla ska tycka och tänka så mycket. Jag har både min egen mamma och en bonussvärmor som tjatar om att sonen ska ha en växasäng ist för spjälsäng och sova i eget rum. Varför undrar jag. Jag lämnar honom inte ensam i ett rum på dagen, varför skulle jag då göra det på natten när jag dessutom sover?

    Gör det som känns bäst för er och strunta i vad andra säger!
    Lycka till med bebis! Solig
Svar på tråden Ammar min tvååring - "Din bröstmjölk är som vatten"