• Zebrima

    När måste barnrummet vara klart?

    Jag undrar när barnrummet för det apoterade barnet måste vara "färdigt" för som jag förstår det så skickar man bilder på barnrummet till landet? Innebär det att rummet måste vara färdigt flera månader/år innan man får barnbeskedet?

  • Svar på tråden När måste barnrummet vara klart?
  • Leni

    Vi fotade bara rummen som de var fast satte in lite spel och nallar för att visa att här skulle ett barn kunna bo. När vi fotade visste vi inte vilket land och inte heller ålder som var aktuellt så det gällde att vara så öppen som möjlig i bilderna.

  • fabbemam

    Vi behövde inte fota för än vi visste till vilket land vi skulle skicka ansökan, alla länder har olika krav. Kina (dit vi skickade) har inga krav på att något barnrum ska fotas utan bara att det är bilder ifrån hemmet med någon förälder "in action" tex. matlagning. Vi gjorde sedan iordning Klimpens "sovhörna" när vi visste vem han var och skickade bilder på den och och på oss direkt till barnhemmet för hans skull men det var inget krav.

  • Bella Moon

    Jag höll som bäst på att renovera rummet när det blev aktuellt att skicka papperna, och sen blev det lite bråttom att samla papper och göra ett album, så jag hann inte få rummet klart i tid. Så istället fejkade jag bilden :-O och fotade min systers barns rum, vilket inte kändes så konstigt eftersom jag skulle få barnets säng, och sen tog vi ner allt på väggarna, och dekorerade rummet med de saker jag köpt till mitt framtida barn.

  • Törnrosa

    Får jag fråga om dessa foton som skickas tillsammans med ansökan, kommer dem ges till barnet sen? I så fall vill man ju att de ska stämma med hur det ser ut när h_n kommer hem. Eller används de bara vid matchningen och så får man skicka nya sen om barnet ska få några? Jag har förstått det som att det är vanligt att man skickar med bilder på andras rum eller att man lånat barnsaker och tagit kort inför ansökan eftersom många inte har rummet klart redan då. Det är ju oftast fortfarande väldigt lång tid kvar innan barnet kommer då, så det är ju inte så konstigt. Och de vill ju bara se att det finns plats för barnet och det gör det ju. Men om korten ges till barnet så vill man ju att det ser lika dant ut.

  • JRS

    Kolla upp vad som gäller för just ditt land. Alla kräver ju inte att man ska ha en färdigt barnrum medan andra tycker det är viktigt. Sen kanske det kan varierar hur stort intryck det gör med bilder beroende på barnets ålder också men många barn som kommer är ju lite större nu. Vi gjorde ordning barnrummet när vi fick ok på att börja samla papper till vårt land. Självklart kommer vi handla mer under tiden vi väntar men vi ville ge en så korrekt bild som möjligt. Vårt land vill ha både bilder och film nämligen där man helst ska ha ett färdigt barnrum. Jag blev rekommenderad att inte låna saker mm just för att vissa bilder om jag förstod rätt går med ens akt och vissa går till barnet så man skulle inte ha med nått som barnet kanske fattar tycker för och som inte finns sen. Och så vill man ju att det ska se ut som visat så barnet känner igen sig det är väl delvis därför de får bilderna och i vissa fall filmer, för tryggheten och att de ska kunna se vart och till vilka den ska. 

    ps. Det är faktiskt väldigt kul att fixa och dona lite med rummet också =)


  • Bläckfisken

    Vi hade inget barnrum färdigt, så vi skickade inga foton på det. Inget vi ororade oss för heller. Glad

    Vi skickade foton på oss i vardagsrummet från två olika perspektiv, köket, trädgården, framför huset samt några utomhusbilder i vacker miljö.

    Ingen ifrågasatte detta.

    Inte heller i återrapporteringen har vi skickat bilder på barnrummet.

  • fabbemam
    Törnrosa skrev 2012-04-15 20:35:22 följande:
    Får jag fråga om dessa foton som skickas tillsammans med ansökan, kommer dem ges till barnet sen? I så fall vill man ju att de ska stämma med hur det ser ut när h_n kommer hem. Eller används de bara vid matchningen och så får man skicka nya sen om barnet ska få några? Jag har förstått det som att det är vanligt att man skickar med bilder på andras rum eller att man lånat barnsaker och tagit kort inför ansökan eftersom många inte har rummet klart redan då. Det är ju oftast fortfarande väldigt lång tid kvar innan barnet kommer då, så det är ju inte så konstigt. Och de vill ju bara se att det finns plats för barnet och det gör det ju. Men om korten ges till barnet så vill man ju att det ser lika dant ut.
    I Kina stannar fotona på kontoret....
  • Selma1966

    För två år sedan adopterade vi från Ryssland. Vi var tvungna att fota ett färdigt barnrum ett år innan vi fått barnbesked... Så vi visste inte ens vilket kön eller ålder som väntade. Tur att jag var känslomässigt stabil trots jobbiga missfall för annars hade jag mått riktigt dåligt av att se rummet stå där tomt så länge. Nu var det jobbigt men även ett rum vi kunde jobba vidare på. När sonen sedan kom fanns där det mesta han behövde och rummet kändes som en del av hemmet - inbott och hemtrevligt.

Svar på tråden När måste barnrummet vara klart?