• Blöjor111111

    Gav sin njure och fick sparken.

    Sådant verkar endast ske i USA.....


    Gav njuren - fick foten


    Tvåbarnsmamman Deborah Stevens, 47, gav bort sin njure för att hjälpa sin sjuka chef Jackie Brucia, 61.


    Som tack fick hon sparken.


    – Hon bara tog den här gåvan, la den på marken och sparkade på den, säger Deborah.


    Deborah Stevens, 47, stämmer nu sin chef på bilföretaget Atlantic automotive group på Long Island, New York, på flera miljoner. Och vill ha tillbaka sin njure.


    Allt började 2009 när hon och chefen Jackie Brucia inledde sin vänskap. Så när Brucia berättade om sina hälsoproblem och frågade om tvåbarnsmamman kunde tänka sig att donera en njure sa Deborah ja.


    – Jag kanske kommer att hålla dig vid det löftet en dag, ska chefen ha sagt enligt stämningsansökan, skriver New York Post.


    Njuren för ett jobb


    2010 flyttade Deborah till Florida men kom tillbaka till Long Island redan samma år och fick snart tillbaka sitt jobb.


    Kort därefter, i januari 2011, frågade chefen om hon kunde få njuren hon blivit lovad.


    – Jag ville inte att hon skulle dö, säger Deborah till NY Post.


    Kort därefter genomfördes transplantationen. Deborahs njure gick till en annan mottagare men tack vare hennes uppoffring fick chefen Jackie Brucia sin njure.


    Sedan började helvetet för Deborah Stevens. Enligt stämningsansökan fick hon stora problem bland annat med matsmältningen och smärtor i benen, samtidigt som hon tvingades tillbaka till jobbet.


    Skickade till "Sibirien"


    Enligt stämningen ska Jackie Brucia ringt hem till henne och frågat vad hon gjorde hemma.


    – Hon sa: "Du kan inte komma och gå som du vill. Folk kommer tro att du får specialbehandling", säger Deborah till NY Post.


    Och på jobbet blev hon sedan utskälld av chefen inför sina kollegor, hon förlorade sitt kontor och blev förflyttade till vad som inom koncernen kallas för "Sibirien", ett kontor långt från hennes hem i ett område med hög kriminalitet.


    Tvåbarnsmammans advokater skrev då ett brev till företaget och kort därefter fick hon sparken, skriver NY Post.


    – Jag känner mig förrådd. hon utnyttjade sin makt för att manipulera mig, säger Deborah till tidningen.


    "Önskar henne all lycka"


    Jackie Bruce säger till radiokanalen 1010 WINS-AM att hon tackat för gåvan och önskar Deborah all lycka.


    – Jag har inget ont att säga om henne. Jag kommer alltid att vara tacksam, säger hon enligt NY Post.


    Bilföretaget kallar stämningen grundlös men Deborahs advokater vill ha över 36 miljoner kronor för diskrimineringen och utnyttjandet de anser att tvåbarnsmamman utsatts för.


    www.aftonbladet.se/nyheter/article14730180.ab
  • Svar på tråden Gav sin njure och fick sparken.
  • Tow2Mater

    Tror du nån i Sverige verkligen skulle donera sin njure till en chef?

    I USA finns andra regler vad gäller avskedanden, i Sverige kan man inte avskeda folk för saker som sjukdom, i USA kan man det. Visst var det taskigt gjort av chefen, men inte olagligt. Lärdom: välj vilka personer du donerar dina organ till. En gåva är en gåva, oavsett hur taskigt mottagaren beter sig efteråt.

    Själv är jag lite emot den här typen av donationer - det kallas osjälviskt och behjärtansvärt, men sanningen är att en person kan inte genom det här programmet få ett organ om han/hon inte donerar själv eller har en familjemedlem eller vän att donera i sitt ställe. Det är ett rent bytesprogram, med själviskhet som första intresse. (Finns andra program också, men just den här typen funkar så).

Svar på tråden Gav sin njure och fick sparken.