• Osco

    Strulig 4åring

    Hej

    Jag är mamma till två pojkar, 8 och 4 år. Jag har frågor kring min yngsta son. Många frågor.
    Vart vänder jag mig? 4åringen är en liten vilde som växlar enormt i humöret. Ena stunden är han jättepussig och älskar alla i hela världen, nästa sekund får han ett utbrott. Han kan då han är arg både slå vuxna och barn. Han gör dagligen någon ledsen genom att säga saker som "idiot" "tjockis" etc Detta är jättejobbigt både för mig, han själv, syskon och dagisbarn. Är det en barnpsykolog vi ska prata med eller vart vänder jag mig? Tack på för
    hand!

  • Svar på tråden Strulig 4åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    4-åringar som pendlar mellan att vara det gulligaste som finns och att visa ett himla humör är inte alldeles ovanligt. Alla de här personlighetssidorna finns i 4-åringen, men han har ännu inte riktigt lärt sig att hantera sig själv och sina starka känslor. De älskliga och mjuka uttrycken har vi som föräldrar och omgivning sällan några problem med, men aggressiviteten med både fysiska slag och fula ord stör förstås mer.
    Det 4-åringen behöver hjälp med i sin utveckling är att få tydliga gränser för vad som är tillåtet och inte. Det är t ex inte tillåtet att slå andra barn och inte heller vuxna. Oftast hjälper det inte att man säger till i den här åldern utan den bästa metoden är att hindra barnet fysiskt genom att hålla det, hålla fast armen och ta barnet i knä och på så sätt avstyra reaktioner från omgivningen. Det tar ett tag innan barnet lär sig att byta ut slagsmål mot ord.
    Sen vill vi ju inte ha vilka ord som helst, men man kanske får ta en sak i taget.
    Steg 1 är att ersätta sparkar och slag med fula ord. Steg 2 är att hjälpa barnet att uttrycka sin ilska med godkända, men ändå uttrycksfulla ord. Det är något man måste prata med barnet om.
    Men det viktiga är att inte bara släppa barnet och sen skälla på det. Utan ge fysiskt hinder och efteråt kan man också prata om vilka ord som är OK. Ju mer uppmärksamhet och uppståndelse det blir för barnet desto större risk är det att beteendet ökar i stället, så försök att inte bli så upprörda när det händer.
    Visst kan man prata med en barnpsykolog om detta. Sådana finns på BUP, men du kan också ta tag i det själv och uppmana omgivningen att göra likadant så ska du se att han snart hittar bättre uttryck för sina känslosvajningar. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Strulig 4åring