• barbasnäll

    Otrygg anknytning - nu själv förälder

    Hej!

    Jag tänkte bara skicka ut en liten fråga i cyberrymden för att undersöka om det finns fler "som jag". Jag är i behov av att få prata av mig / eller ännu hellre kanske rent av få veta att jag inte är helt ensam...

    Jag blev för några månader sedan mamma till en underbar liten bebis. Härligt! Men jag hade inte räknat med att mitt bagage skulle komma i kapp mig.

    Jag har vuxit upp med en mor som har haft problem med depressioner och som är väldigt otrygg av helt godtagbara skäl. Jag är inte arg på henne för det. Hon hade det oerhört tufft som liten och det satte djupa spår i henne. Min far har varit frånvarande. Konsekvensen blev att jag fick en otrygg anknytning - ambivalent. Och jag har dragits med tillitsproblem och depressioner/ångest en stor del av mitt liv.

    Men när jag blev tillräckligt stor för att förstå att jag hade problem sökte jag hjälp i terapi. Det har fungerat bra så tillvida att jag numera kan ha nära och givande relationer och hanterar min ångest. Jag mådde innan jag blev mamma bättre än någon gång tidigare.

    Jag har utvecklat en fungerande relation till min familj. Vi ses ganska ofta, men jag vet att jag inte kan anförtro mig åt dem eftersom de inte klarar av det. (Mamma har sagt att hon inte vill veta.) Det är okej för mig. Jag har andra i mitt liv som jag ser som min familj och som finns där för mig.

    MEN - nu när jag har fått barn har problemen kommit tillbaka. Jag har nämligen jättesvårt för att anförtro min bebis till mormor. Jag kan ju inte prata med henne om hur jag känner det eller mår, eftersom det helt enkelt bara inte går (försökte en gång och fick till svar att jag inte får vara ledsen eftersom bebisen mår dåligt av det). Hon är nu sårad över att jag inte kan med att låta henne vara barnvakt eller ens vara ensam med bebisen. Och jag skäms verkligen över att jag känner så här!

    Dessutom har min egen sorg över de bristfälliga banden i familjen  blossat upp igen.

    Så nu skickar jag ut en liten fråga här på forumet. Finns det någon som känner igen sig? Finns det fler än jag som har vuxit upp i dysfunktionella familjer, rätat upp livet på egen hand - men som fångas in i det svåra igen när de egna barnen kommer? Hur har ni hanterat det?

    (Kan också säga att jag över huvudtaget får jobba hårt med att anförtro bebisen till andra personer - har med mina tillitsproblem att göra tror jag. Men bebisens pappa har mitt fulla förtroende och även de nära vänner som jag själv litar på.)

  • Svar på tråden Otrygg anknytning - nu själv förälder
  • Klycka

    Är i samma sits som du med undantaget att mitt knyte ligger i magen fortfarande hänger på här för att se om det skrivs något intressant då detta är något jag funderar mycket på...har du själv hittat någon strategi som fungerar så får du gärna dela med dig!

  • barbasnäll
    Klycka skrev 2012-04-28 20:33:40 följande:
    Är i samma sits som du med undantaget att mitt knyte ligger i magen fortfarande hänger på här för att se om det skrivs något intressant då detta är något jag funderar mycket på...har du själv hittat någon strategi som fungerar så får du gärna dela med dig!
    Oh, vad skönt att jag inte är ensam. Och grattis till bebisen i magen.

    Njae, jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Tänkte senast idag att jag nog borde flytta långt från dem. Fast det var inte allvarligt menat som lösning.

    Men jag mår dåligt av det. Periodvis riktigt dåligt till och med. Jag har också oroat mig (förstås) för att min lilla krabat inte ska kunna knyta an till mig pga min egen dåliga anknytning. Oroar du dig också för det kan jag rekommendera artikeln "Frågorna som överraskar det omedvetna" i psykologtidningen 10/09. Lugnade mig eftersom den handlar om att det inte är ens egen anknytning i sig som förs vidare - utan huruvida man har bearbetat den.

    Hur tänkte du själv?
  • Lönnsirap

    Jag blev väldigt rörd av din trådstart!

    Är inte alls i din situation, men känner igen känslan av att grubbla på livet och uppväxten när man är nybliven mamma.
    För min egen del är det nu 4 år sedan jag var nybliven....

    På ditt inlägg hör jag ju att du har hittat ett sätt att förhålla dig till din mamma, men att det ändrats efter att du fått barn. Personligen tycker inte jag det är ett dugg konstigt att man inte lämnar över sitt käraste till en person man inte litar på riktigt kan hantera den situationen. När du var liten fanns det inga val, men ditt lilla barn behöver du inte lämna över innan det känns ok för er alla tre!

    Det är faktiskt helt ok att inte lämna över barnet när det inte känns ok. När det kommer till spädbarn är det ingen "rättighet" att få passa och hålla. Din känsla har ju någonting att berätta! Din mamma blir förstås ledsen och besviken, men så är livet. Det är faktiskt sunt att låta sin egen känsla styra snarare än att vara mormor till lags.

    När livet förändras blossar ibland gamla kriser upp igen. Om du inte löser detta själv så sök terapi igen.

    Kram

  • barbasnäll
    Lönnsirap skrev 2012-04-28 21:06:09 följande:
    Jag blev väldigt rörd av din trådstart!

    Är inte alls i din situation, men känner igen känslan av att grubbla på livet och uppväxten när man är nybliven mamma.
    För min egen del är det nu 4 år sedan jag var nybliven....

    På ditt inlägg hör jag ju att du har hittat ett sätt att förhålla dig till din mamma, men att det ändrats efter att du fått barn. Personligen tycker inte jag det är ett dugg konstigt att man inte lämnar över sitt käraste till en person man inte litar på riktigt kan hantera den situationen. När du var liten fanns det inga val, men ditt lilla barn behöver du inte lämna över innan det känns ok för er alla tre!

    Det är faktiskt helt ok att inte lämna över barnet när det inte känns ok. När det kommer till spädbarn är det ingen "rättighet" att få passa och hålla. Din känsla har ju någonting att berätta! Din mamma blir förstås ledsen och besviken, men så är livet. Det är faktiskt sunt att låta sin egen känsla styra snarare än att vara mormor till lags.

    När livet förändras blossar ibland gamla kriser upp igen. Om du inte löser detta själv så sök terapi igen.

    Kram
    Tack för ditt svar! Det värmer väldigt mycket att se att någon läser och tänkte och vill svara! Och att jag inte är ensam om att grubbla och fundera när barnet har kommit. Även om du har grubblat på andra saker.

    Skönt också att du skriver att det är ok att inte lämna över barnet tills det känns okej. Det där är så väldigt svårt. Mina känslor sitter ju djupt och kan säkert te sig helt irrationella. För det är klart att en mormor måste få tillgång till barnbarnet... Och jag får kämpa med känslorna av att göra fel.
  • Lönnsirap
    barbasnäll skrev 2012-04-28 21:17:33 följande:
    Skönt också att du skriver att det är ok att inte lämna över barnet tills det känns okej. Det där är så väldigt svårt. Mina känslor sitter ju djupt och kan säkert te sig helt irrationella. För det är klart att en mormor måste få tillgång till barnbarnet... Och jag får kämpa med känslorna av att göra fel.
    Jag tycker inte alls det verkar som om dina känslor är irrationella. Däremot vill du ju (minst) två saker. Dels vill du ju skydda ditt barn. Fullständigt naturligt. Och primärt för en mamma. Någonting i din uppväxt gör att du faktiskt inte litar till 100% på mormor.
    Samtidigt vill du ju ha en välfungerande familj. Och ge din mor ett barnbarn att njuta av. Och mitt uppe i dessa två kanske svårsammanfogade önskningarna vill du inte göra fel.

    Men som mamma gör man fel... Och man gör rätt. Och man försöker och testar och tiden går. Ibland är det svårare, ibland lättare. Och när det handlar om spädbarnsvård så skall man lyssna inåt och faktiskt sätta sig själv och sina önskningar i fokus. Det handlar ju inte om att vara självisk utan om att man som förälder har ett ansvar av att se till att värden fungerar runtomkring barnet. Och det gör den även om mormor är besviken!
  • barbasnäll
    Lönnsirap skrev 2012-04-28 21:40:01 följande:
    Jag tycker inte alls det verkar som om dina känslor är irrationella. Däremot vill du ju (minst) två saker. Dels vill du ju skydda ditt barn. Fullständigt naturligt. Och primärt för en mamma. Någonting i din uppväxt gör att du faktiskt inte litar till 100% på mormor.
    Samtidigt vill du ju ha en välfungerande familj. Och ge din mor ett barnbarn att njuta av. Och mitt uppe i dessa två kanske svårsammanfogade önskningarna vill du inte göra fel.

    Men som mamma gör man fel... Och man gör rätt. Och man försöker och testar och tiden går. Ibland är det svårare, ibland lättare. Och när det handlar om spädbarnsvård så skall man lyssna inåt och faktiskt sätta sig själv och sina önskningar i fokus. Det handlar ju inte om att vara självisk utan om att man som förälder har ett ansvar av att se till att värden fungerar runtomkring barnet. Och det gör den även om mormor är besviken!
    Tack än en gång. Vad fint du skriver. Jag tar till mig och ska försöka tillåta mig själv att lyssna på magkänslan. Det är svårt mitt i alla amningshormoner och min invanda svårighet att ta mig själv på allvar.
  • Konstantine

    Känner igen mig i mycket av det du skriver.

    Lite synd bara att du la det här så man inte kunde skriva anonymt. Flört Det är så känsligt för mig bara, det kändes så hemskt att träffas av insikten hur ens föräldrar "egentligen var" när man var liten, när man själv fick barn. Jag har varit så arg över hur jag, och mina syskon, blev behandlade (och blir...). Vilken onödigt jobbigt barndom jag fick bara för att pappa stoppade huvudet i sanden och mamma visste inte bättre (eller nåt). 

    Det som blev så fruktansvärt påtagligt också när vår dotter föddes var när jag försökte be mamma om råd, hon sa de mest absurda grejerna enligt mig... Ingen respekt alls visades heller för att jag var nyförlöst eller nybliven mamma. Just att det blev så påtagligt var ju pga de nya känslorna som kom när man blev mamma, just det här att man inte vill lämna bort sitt barn eller "skada" den på nåt sätt (låta den skrika t.ex.), sen att mamma då kommer och försöker trycka ner ens känslor (som "vanligt") gjorde ju verkligen att jag blev fruktansvärt arg. 

    Men! Lång historia kort. Två år senare har jag, typ, lärt mig att hantera sorgen. Och min mamma, framför allt. Jag har sörjt mycket att hon aldrig kommer bli den mamma jag vill att hon ska vara, den mamma jag behöver, men jag mår mycket bättre när jag accepterar henne för den hon är (och har varit..) och försöker göra det bästa av situationen. 
    Som sagt, två år har gått och vi har inte haft barnvakt än. Det är bland annat pga dottern men samtidigt pga att jag inte litar på att dottern blir behandlad med den respekt jag aldrig fick. De senaste månaderna har hon dock gått på förskolan (vilken går jättebra för alla inblandade) och hon har varit och lekt utanför vårt hus (utan mig) med svärmor! Att jag fick ta det här i min takt tror jag gör mycket för MIN anknytning till dottern. Den fick sig massor av törnar i början av hennes liv. Jag kunde bland annat liksom känna avsmak för dottern om nån annan än sambon hade hållt henne... bra va? Nja, men som sagt, det är så mycket inblandat och tillslut blir det antagligen bättre. Jag är så glad att vissa saker fick ske som JAG ville, så att jag mådde bra, och inte bara alla andra. 

  • barbasnäll
    Konstantine skrev 2012-04-28 22:51:56 följande:
    Lite synd bara att du la det här så man inte kunde skriva anonymt. Flört Det är så känsligt för mig bara, det kändes så hemskt att träffas av insikten hur ens föräldrar "egentligen var" när man var liten, när man själv fick barn. Jag har varit så arg över hur jag, och mina syskon, blev behandlade (och blir...). Vilken onödigt jobbigt barndom jag fick bara för att pappa stoppade huvudet i sanden och mamma visste inte bättre (eller nåt). 

    Det som blev så fruktansvärt påtagligt också när vår dotter föddes var när jag försökte be mamma om råd, hon sa de mest absurda grejerna enligt mig... Ingen respekt alls visades heller för att jag var nyförlöst eller nybliven mamma. Just att det blev så påtagligt var ju pga de nya känslorna som kom när man blev mamma, just det här att man inte vill lämna bort sitt barn eller "skada" den på nåt sätt (låta den skrika t.ex.), sen att mamma då kommer och försöker trycka ner ens känslor (som "vanligt") gjorde ju verkligen att jag blev fruktansvärt arg. 

    Men! Lång historia kort. Två år senare har jag, typ, lärt mig att hantera sorgen. Och min mamma, framför allt. Jag har sörjt mycket att hon aldrig kommer bli den mamma jag vill att hon ska vara, den mamma jag behöver, men jag mår mycket bättre när jag accepterar henne för den hon är (och har varit..) och försöker göra det bästa av situationen. 
    Som sagt, två år har gått och vi har inte haft barnvakt än. Det är bland annat pga dottern men samtidigt pga att jag inte litar på att dottern blir behandlad med den respekt jag aldrig fick. De senaste månaderna har hon dock gått på förskolan (vilken går jättebra för alla inblandade) och hon har varit och lekt utanför vårt hus (utan mig) med svärmor! Att jag fick ta det här i min takt tror jag gör mycket för MIN anknytning till dottern. Den fick sig massor av törnar i början av hennes liv. Jag kunde bland annat liksom känna avsmak för dottern om nån annan än sambon hade hållt henne... bra va? Nja, men som sagt, det är så mycket inblandat och tillslut blir det antagligen bättre. Jag är så glad att vissa saker fick ske som JAG ville, så att jag mådde bra, och inte bara alla andra. 
    O jag visste inte hur man kan göra för att vara mer anonym. Tack för att du vågade svara ändå!

    Och vad jag känner igen mig i din beskrivning! Särskilt i det här med att famljen inte förstår att jag var och är trött och nyförlöst och därför extra känslig. Jag vågade inte säga något om det eftersom jag inte ville få höra än en gång att det jag känner går över till mitt barn.

    Det känns så väldigt bra att se att det har blivit bättre för dig. Att du vågar mer. Du har varit stark som har hållit fast vid att saker skulle ske i din takt. Jag tycker att det är svårt när "hela världen" tycker något annat.

    Det här med att andra ska hålla bebisen är knepigt. På mig väcker det, förutom oron, någon slags - jag vet inte vad. Det skär i hjärtat när bebisen "går runt" som en leksak till andra människor.

    Arg har jag varit genom åren. Nu har ilskan gått över och jag tänker, som du, att de inte kunde bättre.
  • Lillapålandet08

    Alla har redan svarat så bra. Jag blir helt tårögd när jag läser. Du verkar så klok och bra på alla sätt TS så lita på ditt inre och våga säg ifrån. Vänligt men bestämt.

Svar på tråden Otrygg anknytning - nu själv förälder