• Anonym (3-åring)

    Dumma mamma

    Hur ska jag hantera min 3-åring som säger "dumma" hela tiden? 

    Hon vet inte riktigt vad det betyder, det är ett ord som hon har lärt sig och som kommer ut hela tiden. När hon inte vet hur hon ska hantera en situation säger hon "du är dum" "gå härifrån"  Ett exempel var när vi var på apoteket och hon var på väg att trycka på knappen och en kvinna öppna dörren mitt framför näsan på henne. Då säger hon "dumma dig" och blir jätteledsen när kvinnan står och håller upp dörren åt oss.

    Jag säger åt henne att hon inte får säga att någon är dum, att jag blir ledsen när hon säger så. Jag har försökt att säga till varje gång hon säger det. Försökt att i bland låtsas att inte höra henne. Säger jag åt för mycket så blir det bara värre för då får hon uppmärksamheten som hon vill ha. Reagerar jag inte alls blir det också fel eftersom hon inte får uppmärksamheten då. 

    Det har börjat bli lite bättre, men det är fortfarande ett problem och jag vet inte vad jag ska göra. Har försökt det mesta. Har ni några fler förslag?

    Kan tillägga att det är en väldigt bestämd och känslomässig tjej som veet vad hon vill och har skinn på näsan. Så vi har mycket diskussioner kring mycket, men det är inga problem utan det är just ordet dumma som blivit för mycket. 

  • Svar på tråden Dumma mamma
  • Anonym (3-åring)

    Jag puffar upp tråden lite!

  • Anonym (3-åring)

    Finns det ingen barnpsykolog just nu?

Svar på tråden Dumma mamma