• Anonym

    Tvångliknande tankar

    Hejsan!

    Min 7-åring har lite fobier. Han måste hela tiden förvissa sig om att händerna är rena, till exempel. Han kan inte klia sig på skinkan (rumpan) för "det är äckligt" o s v. Detta är bara några av de få problem min lille kille har. 

    Jag känner själv igen några av hans tvångstankar, eftersom jag själv lider av dem. Men jag försöker sedan länge dölja detta för honom.

    (Vi har två yngre barn också, som inte alls är likadana.) 

    Nu undrar jag om detta kommer att växa bort? Kommer det att bli värre? På vilket sätt kan jag försöka hjälpa honom att sluta med detta? Oftast blir man upprörd och arg, eftersom ingenting annat hjälper. Har försökt låta honom vara, inte påpekat nåt om hans "grejer", men då har det bara blivit värre, det är som att han ansett att vi godkänt hans "ticks".

    Försökte prata lite på BVC när han var 4 år, men då sa de att det troligtvis växer bort snart, eftersom det finns många barn med tvångstankar i den åldern.

  • Svar på tråden Tvångliknande tankar
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Som du förstår finns det ett samband mellan dina egna tvångstankar och din lille sons. För dig har det inte gått över och det är också så att hans tvångstankar ökar när ni inte reagerar så mycket.
    Om du själv tycker att det varit besvärande med dina tvångstankar under livet, och eftersom du verkar reagera ganska starkt på hans tycker jag ändå att ni ska söka BUP för att få lite stöd hur ni ska gå vidare.
    Sannolikt växer inte detta bort helt av sig självt och då är det bättre att få  hjälp utifrån.
    Att man som förälder bryr sig om att försöka hjälpa sitt barn är en bra bas för förbättring. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Tvångliknande tankar