• Anonym (Fundersam mamma)

    Introducera ny partner efter separation

    I slutet på januari meddelade mitt ex att han ville separera. Efter han hotade oss ut ur huset lyckades jag och min dotter tack och lov få tag på bostad ganska snabbt, så vi har nu bott två månader  i ny lägenhet.

    Under den första månaden fungerade umgänget med 2 kvällar och en lördag i veckan halvdant. Sedan drabbades han återigen av problem med panikångest. Under de tre senaste umgängestillfällena i mars fick han panikångest vid varje tillfälle han hade henne och vid två av dem fick jag akut åka och hämta henne. Han klarade inte av att hon ledsen! Vid ett av tillfällena däremellan skar han sig i handleden har han skrivit i ett brev till familjerätten som jag fick en kopia av.

    Vid sista tillfället i mars fick han råd av sin kurator att avstå umgänge så länge han är känslomässigt labil, fick jag veta av hans mamma som fick åka 20 mil för att reda upp situationen. Själv erkänner han inte sin psykiska sjukdom.

    För 1,5 vecka sedan messade han att han ville träffa tösen igen och han fick så göra i 3,5 timmar medan jag var iväg på barnklädesloppis. I torsdag fick jag ta hjälp av honom akut då jag insjuknade i magsjuka och inte både kunde spy och sitta på toa och samtidigt ta hand om min klättrande dotter. När jag ringde nämnde han att han blivit smittad med feber av sin flickväns systerdotter, men han verkade inte minsta sjuk mot normalt när han har feber ...
    Det var första gången en ny flickvän överhuvudtaget nämndes. När han kom en halvtimma senare önskade han att tösen skulle få träffa hans nya flickvän 2 dagar senare då de enligt hans utsago träffats ett tag. Hon bor 40 mil bort fick jag veta. Jag tyckte det kändes väl magstarkt att ena stunden få veta om att han redan skaffat en ny och mindre än en timma senare att hon skulle introduceras. Det känns som det går väldigt snabbt fram.

    Frågan är hur snabbt det är nödvändigt att introducera sin nya kvinna? Det har bara gått 3 månader sedan han meddelade separationen och vi är inte färdiga med ekonomin ens utan jag äger halva huset ... Umgänget har inte fungerat och på hans andra önskade möte vill han ha med en ny som kanske inte blir kvar så länge. Vad rekommenderas med ett barn på 16 månader? Ska det bara kastas med?

  • Svar på tråden Introducera ny partner efter separation
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter verkligen som om du fått utstå mycket från din f d pojkvän. Det är heller inte konstigt att det för dig känns som om det går för fort med den nya flickvännen.
    Det som är svårt i det här är att det är omöjligt för dig att påverka hans nya flickvänner.
    Men det låter ju också som att han är synnerligen labil då han inte kan klara att ta hand om dottern när det är hans avtalade dagar.
    Jag tycker att du ska vända dig till socialtjänstens familjeavdelning och be att få komma dit tillsammans med honom och diskutera vilket upplägg ni ska ha på vårdnaden under den tid han mår dåligt. 
    I det läget borde han inte ens tänka på att introducera nya flickvänner utan i första hand att klara av att hand om er gemensamma dotter. Senare kommer nya partners säkert in hos er båda och det är ingenting dottern tar skada av så länge det finns en trygg mamma- och papparelation.
    Lycka till med att ge dottern all den trygghet du förmår. Det kommer hon långt på.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Introducera ny partner efter separation