• Pippilångstrump

    Gravida med man från annan kultur/land

    Hej,

    Jag tänkte detta kunde vara en tråd för oss som är gravida med en partner som har en annan kultur alternativt bor i ett annat land. 

    Den blivande fadern i detta fallet är uppväxt strickt katolsk i olika länder runtom världen, har i hela sitt vuxna liv bott i ett land i södra europa och numera bor han halvtid i ett land i österuropa och halvtid med mig i Sverige. Det är en spännande resa vi har framför oss, ibland stöter vi på kulturella skillnader, ibland förstår vi inte alls varandra och ibland är vi så inrutade i "hur det ska vara", mestadels så berikar missförstånden vårt liv och för oss närmre varandra, men ibland medför det lite problem. 

    Tycker det skulle vara lärorikt att få dela kunskap om detta. Att diskutera hur man uppfostrar barnet, vilket/vilka språk man lär barnet etc.

  • Svar på tråden Gravida med man från annan kultur/land
  • et3vema

    Min man kommer ifrån Thailand, har bott där hela sitt liv tills ungefär 1,5 år sedan, då han flyttade hit till Sverige för att jag var gravid. Innan dess bodde vi tillsammans i Thailand i ca 3 år. Nu är sonen 13 månader, och vi väntar ett till barn i december.

  • Pippilångstrump

    Vad spännande. 

    Har du stött på några problem? Är han svensk medborgare idag? Eller hur fungerade det att erkänna faderskap?

    Osäkert om vi kommer hinna gifta oss innan, eller om vi tar det lite mer lugnt på den fronten. Tydligen får jag alla föräldradagarna eftersom jag kommer bo/vara skriven i sverige och han kommer vara skriven och arbeta i ett annat land.

    Vi har en katt, jag har haft katt de andra två graviditeterna också, men han är ruskigt orolig för att jag ska bli sjuk av henne, haft henne i 6 år och hon är bara innekatt, så sannolikheten att hon skulle smitta mig idag är enligt mig minimal. Men samtidigt är det lite sött då han oroar sig. Imorse frågade han om han skulle köra min dotter till skolan, så jag slapp. <3

  • et3vema

    Nej han är inte svensk medborgare, han har inte ens permanent uppehållstillstånd ännu. I december ska vi ansöka om det. Antar att det inte blir några problem med tanke på att vi är gifta och har barn. Men lite nervöst är det ju alltid.

    Vi var inte gifta när vi fick vårt första barn, utan vi gifte oss nu i januari. Faderskapet var inga problem. Vi gick på något möte med familjerätten, precis som för alla helsvenska par som inte är gifta. Sen var det klart, hur enkelt som helst.

    Vi fick ju hälften av alla föräldrapenningsdagarna, men min man skrev över alla utom de 60 som är reserverade för honom, på mig. Eftersom att han arbetar, och jag är arbetslös. Fast nu är jag fortfarande föräldraledig, efter sommaren ska jag börja plugga, sen blir det väl ett uppehåll då när den nya kommer. Den här gången kommer antagligen min man att vara hemma med bebisen lika mycket som mig.

    Har du de andra barnen med samma man, eller en annan? När är du beräknad? Varför skulle du bli sjuk av katten menar du?

  • Tow2Mater

    Vad gäller språk man lär barnet, 'ska' du prata ditt modersmål med barnet, och han ska prata sitt. På så sätt lär sig barnet bådas era språk med lätthet.

  • et3vema

    Vi pratar båda två våra modersmål, och engelska med varandra. Det är så kul att se nu hur sonen börjar förstå både svenska och thai. Men jag har svårt att tro att han kommer att använda sig av thai, ens när pappan pratar med honom. Utan tror att han kommer att förstå, men prata själv på svenska. Så länge vi bor i Sverige iaf.

  • Pippilångstrump

    T2M: Saken är den att han har två moderspråk, Engelska och portugisiska. Jag Svenska och dessutom kommer mest troligen bo i ett helt annat land, skola kommer bli antingen i sverige eller en engelsk om vi fortsätter att bo där. Så inte alls så lätt som 2 språkigt barn.

  • sodervallj

    Hej allihopa.

    Själv är mannen i mitt liv från Iran, 31 år gammal (jag är Svensk och 27 år), kom hit när han var 8 år. Han är född muslim, men praktiserar ej religionen. Han är mer "svensk" än han är Iranier enl mig. Vi har ej stött på några hinder längs vägen.

    Vi ska gifta oss nu den 21/5 =) Bebis är beräknad till den 14/9 =))

    Jag är ganska hård med att vårat barn ska lära sig både Svenska och Persiska, det är ju alltid bra att kunna språk. Har bett hans mamma om hjälp med detta me, vilket hon blev så glad över.

    Hejsvej!

  • Pippilångstrump

    T2M: tack för input, vi pratade om det igår. C sa att antingen lämnar han oss vid 12 år av ren frustration, rymmer hemmifeån alltså. Eller så blir han jätteglad av möjligheten att ha lärt sig 3helt olika språk flytandes. Han är uppväxt i sydafrika så det tog ett tag innan jag fattade att man använder också han bär man inte vet könet, eller brothers för syskon, så det måste inte vara pojkar. Väldigt ovanligt från den engelska jag lärt mig:).

    Sodervalj: jag tror att det blir mindre missförstånd när man är uppväxt i landet, kan språket etc. Det är en frustrtion för mig då vi inte är överens om något alltså ovänner, för han har engelska som ett av sina två första språk och jag har bara engelska som mitt sekundära språk. Givetvis försöker man alltid förstå, men det är bättre att förstå när man är av samma åsikt såattsäga:).

    Min dotter hoppade studsmatta igår och stukade foten rejält, var på akuten enrummare bort med bil igår. Var så gla att han var här. Bar henne, pysslade om mig ich höll mig/oss sällskap. Stöttade då dottern 6.5år bara grät av trötthet, smärta och saknade av sin älskade lillebror. Men han åkte till sitt/vårt andra hem idag, så ni får jag klara mig själv i 2dagar.

  • emelita

    Min man är från kurdistan.. men har ej bott dä se ca 08 han har bott i sverige o andra länder kom nu hit igen 2011 Jag är svensk muslim. han muslim

    Vi pratar svenska mäst o lite kurdiska som jag ännu lär mig lite engelska med... 

Svar på tråden Gravida med man från annan kultur/land