• Anonym (sårad pappa)

    Tappat kontakten.

    Hej!
    Jag har precis genomlidit en brutal seperation vilket innebar att mitt barn som då var 2år o 4mån gammal försvann ur mitt liv hastigt o mindre lustigt kan jag säga,först efter 3 hela veckor fick jag äntligen träffa henne igen i ca 2 timmar och efter det ytterligare en veckas väntan och träff i 2 timmar,så fortsatte det i ca 6 veckor och varenda gång så är min dotter väldigt reserverad emot mig,hon tittar aldrig mig i ögonen längre,hon backar undan och vill nästan gömma sig,jag får vara extremt försiktig när jag möter henne,jag märker att hon har förändrats i sin personlighet i alla fall mot mig.Hon har nu sovit hos mig ett par nätter och hon blir närmast otröstlig när det är dags att sova och hon kallar efter sin mor hela tiden och jag vet inte hur länge jag orkar med detta,det ska sägas oxå att innan seperationen så hade vi en bra relation jag och min dotter men inte nu längre...Vad gör jag? är detta övergående?har hon glömt att jag är hennes pappa? och slutligen mitt ex har nu tydligen träffat en ny kille som spenderar mycket mer tid med min dotter än vad jag får,,,håller jag på att förlora min papparoll? I så fall tror jag inte att jag överlever.

  • Svar på tråden Tappat kontakten.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du beskriver en svår situation som många pappor upplever efter separationer. Inte bara exet utan också barnen försvinner.
    Jag tycker att du ska stå på dig. Fortsätt att träffa din dotter så ofta det går. Det har blivit ett avbräck och sedan har ni bara haft glesa möten. Så här små barn är mer i behov av att man träffas ofta än att det blir länge varje gång.
    Försök lägga upp en plan med ditt ex hur det praktiskt skulle kunna lösas framöver med en successiv övergång till att du har henne längre och längre. Men ta det i en takt som passar er alla tre.
    Du har rättigheter, om ni har gemensam vårdnad och du kan också be om gemensamma samtal med familjerätten för att göra upp detta med barnets mor. Din dotter kommer inte att glömma dig som pappa så länge du håller en god och för er båda lagom kontakt. Men den måste odlas hela tiden och det är det du som ska stå för.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Tappat kontakten.