• Trummis

    Erfarenheter av för tidig pubertet?

    Har en son som är 9,5 och som kommit in i puberteten sedan några månader tillbaka. Han har fått göra en magnetröntgen för att utesluta tumör och det var gudskelov inget! Nu har läkaren skickat akutremiss för att utreda om injektioner som ska stoppa upp förloppet och försena puberteten i 2 år. Nu undrar jag över för och nackdelar. Har bla hört att det blir ppblem med viktuppgång i och med dessa injektioner och det vore jättejobbigt för honom i och med att det redan är ett problem som vi jobbar med. Erfarenheter?

  • Svar på tråden Erfarenheter av för tidig pubertet?
  • jaghetersophia

    Ja du, jag minns ju inte riktigt hur det var, men jag hamnade själv i puberteten väldigt tidigt. Kommer ihåg att de la mig i nån trumma som snurrade runt - antar att det var nån magnetröntgen? Fick lämna blodprover och så varje vecka och var inlags på sjukhus. Vet att de kollade tumör, hypofys och sköldkörtel och tror att de kom fram till nån ökad mängd hormoner i sköldkörteln. Vet att de pratade om sprutor, men man valde att ändå inte ge mig det. Kommer ihåg att jag fick bröst i 5årsåldern och könsbehåring någonstans mellan lekis och åk 1. Jag har ändå alltid haft viktproblem och kan inte säga hur det skulle ha varit om jag fick sprutor. Kanske inte mycket till hjälp, men jag är i alla fall en välmående 3 barnsmamma idag :) Var dock riktigt jobbigt att hamna i puberteten så tidigt och klasskompisarna var riktigt elaka för det så stötta er son så mycket han kan för dte kan ju behövas.

  • Justin

    Om man bara räknar det första tecknet, pubishår, är inte9-årsåldern för tidig, det har ju de flesta 11-åriga grabbar numera

Svar på tråden Erfarenheter av för tidig pubertet?