• Daludd

    Hur kan partnern hjälpa?

    Hej!

    Undrar som rubriken säger hur ens partner kan bistå när man är rädd för graviditet och framförallt förlossningen? Jag vet aldrig om jag ska hålla med om att det är svårt och gör ont men säga att hon klarar det, om jag ska försöka säga att det kan gå bra och det inte gör ont för alla, om jag ska vara tyst och bara lyssna och krama eller hur jag ska bete mig? Jag har i två år försökt stötta i denna rädsla som bara blir värre o värre ju närmare vi kommer att skaffa barn (och det är nära nu alltså, därför jag skriver här) och en anledning till att det skjuts upp är just skräcken min fru känner inför detta...

    Jag förstår att hon måste prata med någon kurator eller liknande, men har ni som är rädda känt att er partner kan göra något alls för att på något sätt underlätta eller förbättra situationen?
    Finns det något man gör som förvärrar den? 

  • Svar på tråden Hur kan partnern hjälpa?
  • MammaTillFelicia

    kan inte sätta mig in i din frus situation, men jag kan däremot tänka i andra situationer man tycker är jobbiga,  då behöver inte min man hålla med (absolut inte säga emot!) utan bara lyssna och säga att han förstår att jag tycker det är jobbigt.
    men eftersom hon verkligen har en skräck måste ni ta tag i det snarast så hon får träffa någon som vet vad den talar om och hjälpa henne!

  • maba

    Jag har inte heller varit i din frus situation, men kanske ändå -i brist på bättre- kan tala om vad som fungerat stöttade för mig. När jag varit nervös för olika saker i graviditeten och inför förlossningen (om 10 veckor) har det som hjälpt mest varit när min sambo visat att vi verkligen är två i det här. Även om jag egentligen redan vet att han är lika engagerad som jag så har jag ibland behövt se det lite extra, eftersom det är min kropp som är inblandad. Att han har läst böcker om förlossning, jämfört olika förberedande kurser och lärt sig om hur saker ska vara har känts tryggt. Att han t.ex har kunnat tala om vad vårdguiden säger om smärta i magen har gjort att jag har känt det lite mindre som att allting hänger på att jag och min kropp fixar det här. Det skulle nog vara mitt tips, att vara ansvarig för och engagerad i det som händer med henne. Kanske kan det vara du som kollar upp vem ni borde prata med gällande hennes oro t.ex? Lycka till!

  • Daludd

    Jag kan absolut ta ansvar för att ta reda på vem hon ska prata med (det börjar bli dags också). Någon som är i situationen som kanske har en partner som hjälper eller stjälper?

  • längtar02

    Vi har en dotter på 15 månader och väntar en till om några månader. Var livrädd för förlossningen med min dotter och min sambo försökte bara lyssna och säga att det skulle gå bra och att vi skulle göra precis som jag ville då det var dags, han gick även med på alla aminasamtal som vi hade då. Nu är jag ju där igen och lika rädd trots att det gick bra förra gången och nu försöker han få mig att förstå att min kropp kommer att klara av det ,att jag är stark nog även om jag inte tror det. Ja, det är ju svårt för er att hjälpa men bara att hon vet att du förstår betyder nog mycket. Att säga att det inte kommer att göra ont hjälper nog ingen, ont gör det men man dör inte av smärtan även om man tror det.

  • mortilltre

    Kanske du och din fru skulle må bra av att ha ett extra stöd i form av en Doula?! Är själv en nybliven sådan

  • mammsen

    HEJ DÄR!!

    Jag ska ha mitt andra barn. Denna gången med en ny man.

    Första pappan var ganska oförstående och väldigt spänd, på hur han skulle stötta osv, det blev lätt att han sa "oroa dig inte" "det kommer att gå bra" "du fixar detta" osv och lixom ryckte lite på axlarna, villket fick mig att känna att han inte tog mig på allvar..

    Nu lever jag med en man som även han ska bli pappa för första gången och det som har gjort att jag känner mig så OTROLIGT trygg i den här graviditeten är att han alltid tar mig på allvar! jag är i v 31 och har haft en del problem med förvärkar, han har tagit det på allvar och frågat vad han ska göra om jag vill åka in osv..

    Så försök att ge din tjej känslan av att du tar henne på allvar (även om det bara är något löjligt) men försök sammtidigt lätta upp stämningen om hon är orolig/rädd,

    På förlossningen så kan man ge trygghet genom att titta henne i ögonen medans hon har värkar och ge henne ett litet leende, det är guld värt!
    Påminna henne om bebisen, "snart är han här" "snart får vi höra hans skrik"
    Berätta att du är stolt över dig tjej! Smickra henne när hon har tacklat en jobbig värk "du är så stark hjärtat" "Jag hade inte varit lika tuff som du" ge henne smicker och lite extra självförtroende :)

    Eftersom du skrivit och frågat efter sätt att stötta henne tar ag förgivet att du är en angagerad pappa och kommer att stötta henne med hela hjärtat! En förlossning kan innehålla mycket glädje och skratt! Men du får vara hennes trygghet och stöd :)
     

  • Southern Belle

    Mitt främsta tips är att kontakta en doula! En doula träffar man några gånger innan förlossningen där man pratar igenom tankar, rädslor och önskemål. Man gör även en del praktiska övningar som t ex avslappningsövningar och massage som ni kan göra tillsammans. En doula finns även där för partnern och visar hur han/hon kan vara ett så bra stöd som möjligt! 

    Mitt andra tips är att gå en förlossningsförberedande kurs tillsammans!

    Mitt tredje tips är att ni båda läser boken "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Boken är full av konkreta tips till stödpersonen hur han/hon kan hjälpa sin kvinna på bästa sätt!

    Lycka till!  


  • BBB

    Jag skulle verkligen önska å era vägnar att ni hittar en lika bra profylaxkurs som vi gjorde.

    Vi gick på Födelsehuset i Göteborg (www./fodelsehuset.se). Kursen varade en helg och där fick vi massa hjälp med tankar och känslor. Min man var måttligt intresserad innan men var supernöjd efteråt.

    Fick massa konkreta råd om beröring och massage också. Under dessa dagar kommer man mer nära varandra och hamna på samma våglängd inför förlossningen. Blev mer kär helt enkelt som lök på laxen.

    Lycka till!

Svar på tråden Hur kan partnern hjälpa?