• pubriacones

    Rätt utan servitut?

    Har ett par grannar vars hus inte har egen brunn. Deras vatten tas istället från våran brunn, utan att det finns servitut på deras användning utav vårat vatten.

    Efter lite diskussion med folk runtomkring (mäklare, lagkunnig kompis osv.) så menar alla att vi kan kräva betalt för detta. Tanken var då 3000:- /år + 50% av kostnaden när något rörande vattnet/brunnen/pumpen behöver reparation.

    Ska lägga fram det här imorgon eller ikväll för grannen men vet till 110% att han kommer ställa sig på tvären och meddela att såhär kan jag inte göra. En bekant tycker då att jag ska "uppmana" grannen att föra det vidare om han så vill, för det skulle då bli ett fall i rätten som han har en väldigt liten chans eller i stort sett INGEN chans att vinna, just i och med att han inte har servitut.

    Hur är det? Har han någon laglig rätt till vårat vatten om det inte finns något papper skrivet överhuvudtaget som säger att han ska få bruka våran brunn?

    Sambon är inte svensk och i hans hemland har dom en lag som säger att man inte får sätta någon annan individ i "fara/nöd" typ då som att vi inte får stänga av grannens vatten, även fast att han indirekt stjäl det?

    Hjälp...

  • Svar på tråden Rätt utan servitut?
  • Ripper500

    På nått vis måste han ju fått tillåtelse i ett tidigare skede! Säker på att det inte finns något servitut?
    Bästa lösningen är väll om ni delar på kostnaderna?
    Och därefter dela på reperationer när det väl går sönder?

  • pubriacones

    Nej servitut finns inte. Mina föräldar köpte huset nytt för 20 år sedan och jag och min sambo köpte huset förra året från mina föräldrar. Så nej, inget servitut och under hela min barndom som jag har bott här så har inte en krona kommit från grannen.

    Vattnet själv är gratis det vet jag (iallafall här på landet. Känner folk som betalar för både in och utgående vatten så ta inte för givet.) Men varje gång du öppnar en kran så måste ju pumpen pumpa upp vatten. Den går på el och elen kostar minsann pengar, och det blir det ju jag som får pröjsa! Och dessutom då detta är den typen av granne som står med vattenspridare på gräsmattan under sommarens alla månader så blir man lite sur faktiskt.

    Vet att mina föräldrar varit väldigt slappa, men ändå irriterade angående detta under alla år vi bott här tillsammans. Det har inte blivit av att vi har tagit betalt men grannen själv har påpekat att "det är så bra att just ni bor här för när ni flyttar så måste vi nog göra en egen brunn". Alltså väl medveten om situationen.

    Nu är det ju så att vi har KÖPT huset och vad mina föräldrar lovat eller inte lovat tidigare tycker jag inte gäller nu. Inget avtal följde med vid köp iallafall.

    Frågan kommer upp lite nu då pumpen gått i 20 år snart utan reparation så den dagen det smäller vill jag ha klara papper.

    Tillbaka till frågan, UTAN servitut, har han någon som helst laglig rätt till våran brunn?

  • pubriacones

    Kan tillägga bakgrunden till att deras hus inte har tillhörande brunn.

    "Bolaget" som byggde husen här i området (3st) gick i konkurs och de hade därmed inte råd att färdigställa en brunn åt grannens hus. Kopplade helt enkelt bara ihop det huset med våran brunn. Det fanns inte heller tid/pengar (och säkert en massa slarv) till att fixa servitut.

    Kan också lägga till att grannens hus var osålt i 3-4 år och såldes sedan till nuvarande ägare för hälften av det vi och den tredje husägaren fick betala.

  • Tramsa

    Jag tror inte man plötsligt kan skicka en faktura till folk man inte har något avtal med. Däremot kan du ju säga att från och med ett visst datum så kommer du att ta betalt för vattnet och skriva ett avtal med grannen om det. Sen kan ju grannen avgöra om det är värt det eller om han vill ha en egen brunn. 

    Jag var inblandad i en liknande situation, fast då gällde det att grannen hade ett olagligt avlopp som fanns på den tomt mitt hus stod på. inga servitut eller liknande. Efter en del tjafsande hit och dit ( det var alltså ett olagligt avlopp som skulle ha bytts till ett lagligt för ett par år sedan redan) så kontaktade jag kommunen som kontaktade lantmäteriet eller om det var länsstyrelsen. I vilket fall som helst kunde jag inte ta dit grävskopor och gräva upp grannens avloppsanläggning vilket jag var frestad att göra, utan var tvungen att gå via olika juridiska ombud och det hela tog nästan två år innan grannen skaffade ett avlopp som inte skickade in skiten under mitt hus. 

  • Ms H

    Bara en fundering... om man "säljer vatten" till grannen, blir man då inte ansvarig för vattnets kvalité?

  • pubriacones

    Allra gladast vore jag nog om grannen kunde gräva en egen brunn. Då slipper jag irritera mig när vattenspridaren står 24/7 på deras rabatter å gräsmattor snorheta sommardagar...

    Jag vill ha betalt för att han "åker snålskjuts" på våran brunn. Eller ja, egentligen för användandet utav pumpen, och sen då, när skada sker, så vill jag att vi ska dela 50/50 på reparationskostnaderna.
    Det är absolut ingen bussiness som jag försöker kicka igång. Jag vill bara att grannen gör rätt för sig. Vore det ombytta roller så hade jag nog mått dåligt vid det här laget om jag hade knallat runt på min tomt i 20 år och vetat att jag inte behövt betala en krona för min obegränsade vattenåtgång, medans grannen min, pröjsat för två hushåll. blä...

    Passar det inte farbror så tänker jag ge honom en (eller två?) månader att gräva sig en egen brunn.

Svar på tråden Rätt utan servitut?