• Enbarnsmamman

    Min dotters beteende gör mig ledsen.

    Hej,

    Jag hoppas att jag kan få en kommentar om detta för det gör mig så ledsen. 
    Jag har en dotter som går i förskoleklass. Hon är mitt enda barn. Mitt problem är att hon är så envis och grinig hela tiden. Hon svarar inte när hennes lärare tilltalar henne med "god morgon" eller glada frågor. Hon ser bara arg ut och säger inget. Detta har jag upplevt på mornar då jag lämnar henne.  Vid föräldrasamtal förra veckan fick vi det bekräftat att läraren upplever henne som trumpen och arg och att till och med klasskamrater har sagt att hon låter arg. Det skar i hjärtat men jag vill ju inte att hon ska vara ett argt barn. Det händer ofta att hon inte heller svarar när andra tilltalar henne. Pinsamt och mycket jobbigt tycker jag. Hon kan vara försiktig och blyg i andra sammanhang och är inte så värst framåt. 

    Vi hade en fröken på hennes dagis som hon också betedde sig mycket svårt mot. Och vi förstod att hon helt enkelt inte gillade henne. Kan det bara vara så enkelt i detta fall också?  Jag undrar så hur man kan vända detta beteende?!  

    En mycket bekymrad mamma.  

  • Svar på tråden Min dotters beteende gör mig ledsen.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du beskriver din dotter som trumpen och arg i de sociala sammanhang hon befinner sig och det gör dig bekymrad.
    Det jag undrar är hur hon är mot dig. Har ni en annan typ av relation, med mer närhet och öppenhet? Om så är fallet tror jag inte att du behöver oroa dig för din dotter. Hon behöver förmodligen sin tid i nya relationer och behöver vara säker innan hon ger sig in i något.
    Försök att inte bedöma henne så mycket utan följ, delta i och stöd de beteenden du vill hjälpa henne till så ska du se att de kommer så småningom. Men låt henne framförallt utvecklas till den lilla personlighet hon är, som du måste lära känna, stödja och uppmuntra. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min dotters beteende gör mig ledsen.