• Anonym (Elin)

    mild äggallergi - äta ägg eller inte?

    Hej!

    Min son på 18 mån visar milda symtom på äggallergi, efter att ha fått ägg i maten flera dagar i rad. Inte direkt tydliga eksem, men klåda och lite gnällighet. Han har aldrig fått äta rent ägg. När han var yngre och ammades visade han tydliga symtom då jag åt ägg, med eksem och kräkningar. Pricktest och blodprov har dock visat negativt.

    Är det ok att låta honom äta lite ägg i maten ibland? Han verkar inte få besvär vid mer sporadiskt äggintag. Enligt vår läkare är det bra eftersom det ökar det toleransen att äta lite ägg, men jag känner mig osäker. Jag har för mig att man ska undvika det man är allergisk mot helt, annars underhåller man allergin. Vad är din erfarenhet?

    Om några dagar ska han ta 18 mån vaccinet och det är också ok enligt läkaren, tror du också att det är ok vid mild allergi?

     

  • Svar på tråden mild äggallergi - äta ägg eller inte?
  • Allergiexperten

    Hej! Har du pratat med läkare som känner ditt barn och fått råden du beskriver så kan du känna dig trygg med det eftersom ditt barn också har ett negativt test för ägg.

    Vaccinet man ger vid 18 månader är inte framställt på ägg och kan ges även till äggallergiska barn. I vissa fall kan man för säkerhets skull göra en pricktest på vaccinet innan det ges.
    Matallergi brukar i de flesta fall växa bort men det finns undantag. Många barn kan reagera på ägg med utslag och eksem men det betyder inte att de är allergiska utan endast att det är proteinet i ägg som de ej klarar av just då.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden mild äggallergi - äta ägg eller inte?