• Kottis

    Vilken förlossning i Stockholm föddes era tvillingar på?

    Hej alla tvillingföräldrar i Stockholm!

    Jag väntar tvillingar i höst (slutet av oktober 2012) och bor i Vasastan. Vi har nära till alla sjukhusen, Danderyd, Karolinska i Solna och SÖS. Min barnmorska har sagt att alla förlossningsavdelningar är bra och att vi behöver välja snart.

    Har ni några erfarenheter att dela med er av? Var föddes era tvillingar och vad var bra eller mindre bra på det sjukhuset ni födde?

    Någon som vet om något sjukhus är speciellt bra på tvillingar?

    Tacksam för alla råd jag kan få och hur jag ska tänka när jag väljer BB!

  • Svar på tråden Vilken förlossning i Stockholm föddes era tvillingar på?
  • NoNoo

    Mina föddes på Sös för 8 år sen. Har bara positiva erfarenheter. Blev igångsatt men det slutade med akut snitt pga havandeskapsförgiftning. Hade full uppbackning både före under och efter förlossningen. Fick eget rum där jag var kvar 6 dagar. Det ända minuset var att det tog sån tid att komma från uppvaket. Nyförlöst och fick vänta 4 timmar med att få träffa mina små.


    ♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • Kottis
    NoNoo skrev 2012-05-28 11:06:43 följande:
    Mina föddes på Sös för 8 år sen. Har bara positiva erfarenheter. Blev igångsatt men det slutade med akut snitt pga havandeskapsförgiftning. Hade full uppbackning både före under och efter förlossningen. Fick eget rum där jag var kvar 6 dagar. Det ända minuset var att det tog sån tid att komma från uppvaket. Nyförlöst och fick vänta 4 timmar med att få träffa mina små.
    Tack för svaret NoNoo! Mitt val står nu mellan Danderyd och Sös. Båda lär vara bra har jag förstått vilket inte gör saken lättare.. Det är lite enklare att åka till Daneryd men Sös har en tvillingkurs där man får träffa andra tvillingföräldrar så det kan vara en fördel. Vet fortfarande inte vad jag ska välja.
  • Kottis
    twinkies skrev 2012-05-26 07:31:27 följande:
    Hej, vi var på Danderyd. Det var bra.
    När föddes era små? Fick ni eget rum efteråt?
  • Kottis
    any19877 skrev 2012-05-26 07:46:46 följande:
    Väntar också tvillingar. Bf 14 augusti och vi valt Danderyd
    Hej! Varför valde ni Danderyd, har ni fått tips av er barnmorska eller för att det är närmast? Har du varit där på besök förresten, har ni fått se neonatalavdelningen?

    Hoppas allt går bra med magen!
  • Together90
    Kottis skrev 2012-05-29 21:55:32 följande:
    Tack för svaret NoNoo! Mitt val står nu mellan Danderyd och Sös. Båda lär vara bra har jag förstått vilket inte gör saken lättare.. Det är lite enklare att åka till Daneryd men Sös har en tvillingkurs där man får träffa andra tvillingföräldrar så det kan vara en fördel. Vet fortfarande inte vad jag ska välja.
    Ja men det dåliga med den tvillingkursen är att den stänger ner under sommaren och öppnar först i augusti igen och då kommer jag tex. vara redan i vara i vecka 30+ någonting.. då kanske man redan fött dem om dem inte stannar tillräckligt länge :( 

    Det var så dåligt, jag mailade redan i början av maj för kursen innan sommaren men dem nekade mig :(
    Men jag födde min son på SÖS och det var bra då !  
    Http://treblirfem.blogg.se|| Min son Oliwer föddes 10/9-09 || Gravid med tvillingar efter många upprepade missfall
  • strojes

    Jag födde tvillingar på Danderyd för drygt 4 år sedan. De har byggt om sitt bb så alla rum är "singlerum" med säng för mamma och pappa, toa, dusch och skötbädd till bebis.
    Jag födde även min äldsta tjej där för drygt 7 år sedan och då fanns det inte så många singlerum. Då låg vi i ett rum för två familjer med hade rummet själva 3 av 4 nätter. Och då fanns skötplats ute i korridoren. Även då sov pappan kvar alla nätter.
    Danderyd är bra, personalen på bb är jättegullig. Och de på förlossningen är mycket lyhörda för önskemål man har under förlossningen. Jag märkte vid båda förlossningarna att de verkligen hade läst min förlossningsbrev.

  • Lisa1

    Hej, får jag fråga vilken barnmorska du går hos? Bor också i Vasastan, och ska ha tvillingar i slutet av sep, men är inte nöjd med doktorn hos min barnmorska.
    Stort tack för ev svar,
    Lisa

  • Kottis

    Tack Strojes!
    Danderyd verkar bra och vi har lättast att ta oss dit så det lutar nog ditåt.

  • Kottis
    Lisa1 skrev 2012-05-30 16:00:03 följande:
    Hej, får jag fråga vilken barnmorska du går hos? Bor också i Vasastan, och ska ha tvillingar i slutet av sep, men är inte nöjd med doktorn hos min barnmorska.
    Stort tack för ev svar,
    Lisa
    Hej Lisa,
    jag går på Vasamamma, min barnmorska är snäll och vettig men jag saknar ändå lite förtroende för henne eftersom hon behandlar mig exakt som (känns det som i alla fall) om jag väntade ett barn. Men efter allt jag har läst är det faktiskt viss skillnad med två. Är i v 18 och ska på RUL på måndag och sedan två veckor senare träffa min BM igen och först då ska vi lägga upp en plan för när jag ska få träffa en läkare, har inte gjort det ännu så jag vet inte. Min skräck är att de ska vägra mig sjukskrivning och jag har ett stressigt jobb som konsult och konsulter förväntas alltid jobba extra hårt och alltid vara tillgängliga.. Jag funderar faktiskt på att byta till någon som har mer erfarenhet av tvillingar och lite mer förståelse. Bara svårt att hitta en sådan, de annonseras ju inte ut precis.

    Var går du?
  • strojes

    Kottis: Det brukar inte vara svårt att få igenom sjukskrivning som tvilling-gravid. Efter ul så kräv en läkartid av din bm. Kommer inte ihåg riktigt när jag hade första läkarkontakten när jag väntade tvillingarna. Jag blev iaf helt sjukskriven från v25-26 någonstans. Jag stod och gick mycket i mitt jobb och började få ganska mycket sammandragningar då. Mina tjejer stannade i magen till v38+6 då jag blev igångsatt.
    Så kämpa på och kräv heltidssjukskrivning från ca v25 så har du större chans att bebisarna stannar i magen tills de är redo att komma ut.

  • mamatill3

    Jag fick tvillingar på sös gick även deras tvillingkurs var nöjd med det även om man kan läsa sig till det mesta. Fick även kontakt med andra tvillingföräldrar via kursen vilket är givande.

  • Kottis
    strojes skrev 2012-05-31 10:25:08 följande:
    Kottis: Det brukar inte vara svårt att få igenom sjukskrivning som tvilling-gravid. Efter ul så kräv en läkartid av din bm. Kommer inte ihåg riktigt när jag hade första läkarkontakten när jag väntade tvillingarna. Jag blev iaf helt sjukskriven från v25-26 någonstans. Jag stod och gick mycket i mitt jobb och började få ganska mycket sammandragningar då. Mina tjejer stannade i magen till v38+6 då jag blev igångsatt.
    Så kämpa på och kräv heltidssjukskrivning från ca v25 så har du större chans att bebisarna stannar i magen tills de är redo att komma ut.
    Tack vad gullig du är!
    Jag ska göra som du säger och hoppas på det bästa.
Svar på tråden Vilken förlossning i Stockholm föddes era tvillingar på?