• Anonym

    15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar

    Är det normalt att man inte får ha en pojkvän för sina föräldrar när man är 15?

    Mina föräldrar säger att jag är för ung och att det inte är nödvändigt att intressera sig för det i den åldern, dom säger att jag ska fokusera på skolan och fotbollen istället.

    Jag får skaffa pojkvän när jag är 18.

    Jag har frågat om jag skaffar en pojkvän men att vi inte är här, men det tycker dom inte heller är bra, skolan, fotboll och hushållssysslor.

    Jag umgås med mina vänner nästan varje dag men jag måste vara hemma vid 21.00, på helgerna får jag vara ute till 23 och dom vill veta vart jag är och med vem.

    När hälsar på eller har besök av släkten så frågar nästan alltid någon "Jaha, hur går det med pojkarna då ? "
    Innan jag hinner svara så skrattar mina föräldrar och säger " Ja, snart får pappa ladda bössan", dom kan inte säga till dom att dom inte vill att jag ska ha någon.

    Jag har träffat en kille som är 18 år och jättesnäll, men jag vågar inte berätta det för dom kommer att förbjuda mig att träffa honom, om jag träffar nya killkompisar så är dom alltid jättemisstänksamma och ska fråga ut mig, och helst honom, det är jättepinsamt!

    Jag är den enda av mina vänner som inte har eller har haft en pojkvän 

  • Svar på tråden 15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar
  • Anonym

    Dina föräldrar kan sätta regler för dina tider osv...men de kan inte förbjuda dig att ha en pojkvän! Sen kan de såklart försvåra ert umgänge genom attneka honom att komma hem till er samt strama åt dina tider ännu mer?

    Men det bästa vore ju såklart om ni kunde prata igenom det här ordentligt, att du får en chans att berätta för dom att genom att vara glad (över en pojkvän?) så kan det innebära att det går ännu bättre för dig både i skola och på fotbollen! Att känna sig tvingad brukar sällan vara en bra grund till goda prestationer.

    Om det inte funkar alls, så skulle jag nog tipsa dig att prata med kuratorn på din skola eller kanske ringa till BRIS och få goda råd om hur du kan gå vidare...

    Lycka till     

  • Khaleesi

    Men har dina föräldrar aldrig varit unga själva eller? Självklart ska du få ha relationer till andra människor på dina egna villkor, och dit hör också rätten att vara kär och ha en pojkvän som du tycker om att umgås med. Och ha sex med, om du har lust med det. Däremot kan de förstås sätta lite regler för när du får sova borta, och de är ocskå i sin fulla rätt att inte låta honom sova över hos er, men de kan inte förbjuda dig att träffa någon! Inte i det här landet!


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-24 14:21:02 följande:
    Dina föräldrar kan sätta regler för dina tider osv...men de kan inte förbjuda dig att ha en pojkvän! Sen kan de såklart försvåra ert umgänge genom attneka honom att komma hem till er samt strama åt dina tider ännu mer?

    Men det bästa vore ju såklart om ni kunde prata igenom det här ordentligt, att du får en chans att berätta för dom att genom att vara glad (över en pojkvän?) så kan det innebära att det går ännu bättre för dig både i skola och på fotbollen! Att känna sig tvingad brukar sällan vara en bra grund till goda prestationer.

    Om det inte funkar alls, så skulle jag nog tipsa dig att prata med kuratorn på din skola eller kanske ringa till BRIS och få goda råd om hur du kan gå vidare...

    Lycka till     
    Men herregud vilken stor grej du gör utav situationen.

    Jag tycker inte att det är några konstigheter att dina föräldrar inte vill att du ska ha en pojkvän när du är 15 år. Jag vet att det är tråkigt att höra detta, har själv varit 15 år gammal MEN när man är 15 år gammal så är man faktiskt bara ett barn. En relation har man med en man man ska dela sitt liv med. Det behöver man sällan när man är 15 år gammal. Ett förhållade handlar om att hitta en partner man trivs med, som man vill leva med och dela allt med. När man är 15 så har man inget att dela och man lever med sin familj. Tråkigt men så är det.
    Alla dessa småbarnsrelationer som alla ungdommar har borde egenligen inte ens få kallas relationer enligt mig. Men iallafall.
    Man blir förändrad av sin partner, både till det bättre och det sämre beroende på hur din partner är.
    När man är 15 år är man sällan kapabel till att avgöra vad en bra partner är.
    Man tänker oftast inte på viktiga saker som inte alls verkar viktiga när man är 15 men som spelar stor roll när man är äldra som t.ex värderingar, proriteringar, umgänge, mål i livet och vägen dit.
    Dina föräldrar vill väl helt enkelt dig väl. Och att byta runt bland killar fram tills man hittar den rätta gör dig inget gott. Enligt mig kan du klara dig utan pojkvän ett tag till. Kämpa på även fast det är "jobbigt"
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-24 14:30:00 följande:
    Men herregud vilken stor grej du gör utav situationen.

    Jag tycker inte att det är några konstigheter att dina föräldrar inte vill att du ska ha en pojkvän när du är 15 år. Jag vet att det är tråkigt att höra detta, har själv varit 15 år gammal MEN när man är 15 år gammal så är man faktiskt bara ett barn. En relation har man med en man man ska dela sitt liv med. Det behöver man sällan när man är 15 år gammal. Ett förhållade handlar om att hitta en partner man trivs med, som man vill leva med och dela allt med. När man är 15 så har man inget att dela och man lever med sin familj. Tråkigt men så är det.
    Alla dessa småbarnsrelationer som alla ungdommar har borde egenligen inte ens få kallas relationer enligt mig. Men iallafall.
    Man blir förändrad av sin partner, både till det bättre och det sämre beroende på hur din partner är.
    När man är 15 år är man sällan kapabel till att avgöra vad en bra partner är.
    Man tänker oftast inte på viktiga saker som inte alls verkar viktiga när man är 15 men som spelar stor roll när man är äldra som t.ex värderingar, proriteringar, umgänge, mål i livet och vägen dit.
    Dina föräldrar vill väl helt enkelt dig väl. Och att byta runt bland killar fram tills man hittar den rätta gör dig inget gott. Enligt mig kan du klara dig utan pojkvän ett tag till. Kämpa på även fast det är "jobbigt"
    Jösses, är du frireligiös eller? Och anser att när man väl träffar en man så ska det vara han resten av livet??

    Såklart att man har RÄTT att bli både kär och ha en pojkvän när man är 15 år gammal, det kan faktiskt ingen annan ta ifrån en även om det är med välvilja från föräldrarnas sida.

    Just egna relationer är faktiskt något högst privat och en viktig del för många, att få testa på innan man blir "vuxen" och träffar en livspartner - att vara kär och ha en pojkvän är en stor grej för många ungdomar, en kärlek som varken bör eller ska förkastas - bara för att vuxna inte vill att den ska existera?
    Två unga människor som är förälskade är fantastiskt vackert och bidrar i allra högsta grad till utvecklig och personlig mognad hos de allra flesta!

    Mer kärlek åt alla (som själva vill)!!!! 
  • Anonym (stör mig)
    Anonym skrev 2012-05-24 14:30:00 följande:
    Men herregud vilken stor grej du gör utav situationen.

    Jag tycker inte att det är några konstigheter att dina föräldrar inte vill att du ska ha en pojkvän när du är 15 år. Jag vet att det är tråkigt att höra detta, har själv varit 15 år gammal MEN när man är 15 år gammal så är man faktiskt bara ett barn. En relation har man med en man man ska dela sitt liv med. Det behöver man sällan när man är 15 år gammal. Ett förhållade handlar om att hitta en partner man trivs med, som man vill leva med och dela allt med. När man är 15 så har man inget att dela och man lever med sin familj. Tråkigt men så är det.
    Alla dessa småbarnsrelationer som alla ungdommar har borde egenligen inte ens få kallas relationer enligt mig. Men iallafall.
    Man blir förändrad av sin partner, både till det bättre och det sämre beroende på hur din partner är.
    När man är 15 år är man sällan kapabel till att avgöra vad en bra partner är.
    Man tänker oftast inte på viktiga saker som inte alls verkar viktiga när man är 15 men som spelar stor roll när man är äldra som t.ex värderingar, proriteringar, umgänge, mål i livet och vägen dit.
    Dina föräldrar vill väl helt enkelt dig väl. Och att byta runt bland killar fram tills man hittar den rätta gör dig inget gott. Enligt mig kan du klara dig utan pojkvän ett tag till. Kämpa på även fast det är "jobbigt"
    Men helvete.. Fan va sur jag blir när jag läser sånt..
    Du har fan inte alls varit 15, du är nog född pensionär..

    Klart att man blir kär trots att man är ett barn.. Hade du ingen pojkvän på dagis? Fritids? Skola??
    Man har olika relationer med andra människor för att lära sig det sociala samspelet.
    Ska man leva utan kärleksrelationer tills man hittar "rätt" eller.. Om man inte har någon erfarenhet av kärlek, hur vet man att det är "rätt"?

    Varför måste man byta runt bara för att man har pojkvän vid 15?  Varför kan man inte ha samma pojkvän i flera år.

    Klart det är relationer. Man har relationer till alla, måste inte vara en kärleksrelation.. Jag har en relation till min mamma tex..
  • Anonym
    Yastyria skrev 2012-05-24 14:39:20 följande:
    Dina fördomar gör mig illamående. Ett av mina bästa och mest betydelsefulla förhållanden någonsin började när jag var 14 och pågår, om än i förändrad form fortfarande idag. Min syster var 16 när hon träffade killen hon nu, sju år senare, fortfarande lever tillsammans med.

    TS, tänk efter före, gör ingenting du inte vill och ha respekt för dig själv så kommer du hur långt som helst. Följ de andra råden men skippa knäppskallen jag citerat! ^^
    Kul för dig. Ni är två av hur många som helst. Det är fan inte många som har ett förhållande kvar sedan 14-16 års åldern. Ingen pojkvän kommer prioritera TS bättre än hennes familj. Sitt still i båten säger jag bara. Du har all tid i världen för att leka runt, skaffa pojkvän osv.
  • Khaleesi
    Anonym skrev 2012-05-24 14:30:00 följande:
    Men herregud vilken stor grej du gör utav situationen.

    Jag tycker inte att det är några konstigheter att dina föräldrar inte vill att du ska ha en pojkvän när du är 15 år. Jag vet att det är tråkigt att höra detta, har själv varit 15 år gammal MEN när man är 15 år gammal så är man faktiskt bara ett barn. En relation har man med en man man ska dela sitt liv med. Det behöver man sällan när man är 15 år gammal. Ett förhållade handlar om att hitta en partner man trivs med, som man vill leva med och dela allt med. När man är 15 så har man inget att dela och man lever med sin familj. Tråkigt men så är det.
    Alla dessa småbarnsrelationer som alla ungdommar har borde egenligen inte ens få kallas relationer enligt mig. Men iallafall.
    Man blir förändrad av sin partner, både till det bättre och det sämre beroende på hur din partner är.
    När man är 15 år är man sällan kapabel till att avgöra vad en bra partner är.
    Man tänker oftast inte på viktiga saker som inte alls verkar viktiga när man är 15 men som spelar stor roll när man är äldra som t.ex värderingar, proriteringar, umgänge, mål i livet och vägen dit.
    Dina föräldrar vill väl helt enkelt dig väl. Och att byta runt bland killar fram tills man hittar den rätta gör dig inget gott. Enligt mig kan du klara dig utan pojkvän ett tag till. Kämpa på även fast det är "jobbigt"
    Men kalla det inte relation då, om du inte kan se skillnad på det ett femtonåringt par har ihop, jämfört med vad ett par 30-åringar har. Att gå igenom flera mindre allvarliga relationer INNAN man kommer upp i den åldern att det kan börja bli tal om att skaffa barn och flytta ihop, är snarast stärkande för folk, eftersom man lär sig hur förhållanden funkar - vad man vill och vad man inte vill. Hur ska man lära sig att avgöra vem som blir en bra partner, om man inte först får gå på några nitar? Eller åtminstone lära sig att skiljas som vänner.

    Jag ser liksom inte alls hur det kan vara något negativt att ha ett kärleksfullt förhållande till någon.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym

    Jag kommer inte heller tillåta min 15åring att han pojkvän. Jag tycker man kan vänta med sånt till man blir äldre, det är inte för inte det är så många tonårsgraviditeter.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-24 14:39:56 följande:
    Jösses, är du frireligiös eller? Och anser att när man väl träffar en man så ska det vara han resten av livet??

    Såklart att man har RÄTT att bli både kär och ha en pojkvän när man är 15 år gammal, det kan faktiskt ingen annan ta ifrån en även om det är med välvilja från föräldrarnas sida.

    Just egna relationer är faktiskt något högst privat och en viktig del för många, att få testa på innan man blir "vuxen" och träffar en livspartner - att vara kär och ha en pojkvän är en stor grej för många ungdomar, en kärlek som varken bör eller ska förkastas - bara för att vuxna inte vill att den ska existera?
    Två unga människor som är förälskade är fantastiskt vackert och bidrar i allra högsta grad till utvecklig och personlig mognad hos de allra flesta!

    Mer kärlek åt alla (som själva vill)!!!! 
    Okej att vara kär. Okej att ha en "kille man tycker om" på dagis. Men när det kommer till att "hålla på" när man är 15 år gammal så tycker jag att det är så jäkla omoget. Jag är idag 22 år gammal, gift med min man som jag ska vara med i resten utav livet. Kan tillägga att jag är svensk men tycker att våra svenska kvinnor är allt för lösaktiga i dagens samhälle.. Männen också för den delen..
    När man är 15 år så behöver man inte någon pojkvän
Svar på tråden 15 år - Får inte ha en pojkvän för mina föräldrar