• Anonym (undrande mamma)

    adhd/autism ??

     Hej

    Jag har en dotter som fyller 3år i juli.  hon slår sönder o vänder upponer på hela sitt rum när hon inte får sin vilja igenom el när hon inte får min uppmärksamhet hela tiden. Hon puttar undan barn som kommer för nära på dagis.har bitit barn och det sista hade hon bara gått fram till ett barn på dagis o nästan lyft upp barnet i håret så massa hår hade lossat:( de andra barnen hade blivit rädda.På barnjympan gick hon fram till ett barn helt oprovocerat och bara ställde sig o slog barnet och skrattade.Men när man säger till min dotter så e det som att man inte når riktigt fram oftast så bara hon skrttar när man säger till på skarpen. jag går på familjebeh på källan heter det men trots att jag följer råden o ger henne massa masa extr uppmärksamhet o följer alla råd så hjälper det inte.Hon e en så himla go tjej o snabb i utvecklingen annars! men jusst det här hur man ska nå fram till henne så hon försstår att hon gör fel,och att lära henne att fungera/leka ihop med andra barn på dagis.ALLA saker är bara hennes på dagis och hon blir jättearg om nån ens går i närheten av dem grejjerna.Hon sitter oftast för sig själv och leker i ett eget hörn på dagis.Sedan har specpedagogen sagt att hon behöver mkt förberedelser innan aktiviteter. jag förbereder henne alltid flera grr innan vi ska gå nånstans.Sedan får hon stora utbrott så fort man ska bryta en aktivitet.Nu det senaste hemma har hon börjat kräva att bli matad trots att hon kan äta själv.och mamma hjälpa mig leka...mamma bär mig. Hon kasstar och slår ut sin mjölk och eller mat när hon inte vill ha mer. Och jag tror att man själv som förälder känner sitt barn bäst,o att man märker om det e något som inte e riktigt "som det ska vara normalt" Min dotter hittar på massa"dumheter" så fort hon inte får all uppmärksamhet hela tiden el inte får som hon vill. 
    Nu har jag tagit kontakt med bvc igen,vid tidigare besök har de inte tagit mig på allvar gällande detta,dels för att hon sköter sej evemplariskt under den korta stunden vi är där.men även tror jag att det spelar in att jag är ensamstående förälder.att de tror att jag bara förstorar upp saker el tycker vissa  saker för att jag e själv..men så är inte fallet.Jag har anat länge attt min dotter kan ha någon fårm av adhd el autism.Denna gången på bvc ska vi få en remiss till barnpsykologen,och denna gången står även dagispersonalen samt dagis specialpedagogen bakom mig o kan intyga hennes beteende. Vad tycker/ tror du att det kan vara för nån diagnos?och hur långtid o hur fungerar en sådan adhd/autism utredning? 

    mvh
    lilla my  

  • Svar på tråden adhd/autism ??
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det finns ingen möjlighet att avgöra per brev om ett barn har autism eller ADHD eller någon annan diagnos.
    Men av det du beskriver och det olika personal har sett så låter det som naturligt att du ska utreda om det kan vara så eller om det handlar om andra saker.
    Det som är viktigt att veta är ju att diagnosen inte hjälper i sig, utan det viktiga är att man får en ordentlig genomgång och stöd i hur du kan stödja hennes fortsatta utveckling på bästa sätt.
    Väntetid och bedömningstid är svåra att bedöma då det ser olika ut i olika landsting, men om du exempelvis ringer BUP före sommaren bör du få komma till hösten. Utredningen innebär att du och din dotter träffar en psykolog ca 5 gånger med kanske någon veckas mellanrum.
    Utredningen innebär dels att du får vara med och berätta om dina iakttagelser, men också att din dotter blir testad med ett antal test som är avpassade efter hennes ålder.
    Man kan inte beställa en utredning men man kan komma till samtal med sina önskemål och därvid se om psykologen tycker att det är lämpligt att göra utredningen. Psykologen tar då också med i bedömningen vad utredningen ska användas till.
    Hoppas detta är lite svar på dina frågor.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden adhd/autism ??