• Anonym

    Hjälp med umgänge för 8 månaders bebis

    Hej!

    Jag har en dotter som är åtta månader. Jag och pappan är inte ett par, vi gjorde slut under graviditeten. Fram tills att hon är ett år ska jag vara mammaledig sen ska han vara hemma i två månader. Hon kommer vara hos honom på dagarna och hos mig på kvällar och nätter.
    Hur ska vi utöka umgänget fram tills pappans föräldraledighet? Han har träffat henne ca 2ggr i veckan sen hon föddes. I början hemma hos mig. Sen hon var ca 4 månader har han tagit ut henne i vagnen i en timme. För någon månad sen utökade vi det till 1.5 timme han har henne själv. Kan man bara utöka timmarna han har henne på egen hand så att det successivt blir fler fram tills han ska vara hemma med henne, eller hur gör man? Något annat man bör tänka på?

    Tacksam för råd! Vill veta vad som är bäst för vår dotter!

     

  • Svar på tråden Hjälp med umgänge för 8 månaders bebis
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Ja, jag tycker att det låter som en bra idé att utöka tiden successivt fram till pappans föräldraledighet.
    Det ni också kan göra är att se till att han får ta hand om henne under så varierande betingelser som möjligt.
    De behöver träna det vardagliga tillsammans som att äta, byta, tvätta och bada tex. Att lägga henne och sova både hemma och ute i vagnen. Kanske att ta hand om henne när hon är sjuk,etc.
    Det är absolut inte skadligt för dottern att vara med sin pappa, men de båda behöver få ordentliga chanser att lära känna varandra.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hjälp med umgänge för 8 månaders bebis